خبرممنوعیت واردات ۱۴۰۰ قلم کالا روز گذشته اعلام شد که در میان آن‌ها لوازم خانگی و خودرو پررنگ‌تر از سایرین هستند. لوازم خانگی جزوپرمصرف‌ترین اقلام است و مهم‌ترین هدف ممنوعیت را می‌توان حمایت از کالای داخلی دانست اما در این میان هر بار اعلام می‌شود که کالایی ممنوع یا رفع ممنوعیت شده است که این اتفاق مشکلات تولید داخلی را حل نخواهد کرد. به این خاطر که پیوستگی نداشته و همراه با سایر مولفه‌هایی که باید برای حمایت از کالاهای داخلی وضع شود، نیست.

داوود گنجی/ عضو اتاق اصناف تهران
هدف اگر حمایت از تولید باشد باید خیلی مسائل دیگر اجرایی شود. اکنون که واردات لوازم خانگی یا هر کالای دیگری را ممنوع کردیم باید در کنار آن از تولیدات داخلی نیز حمایت شود. برای حمایت از تولید داخلی باید اصلاح نظام بانکی صورت گیرد. در حال حاضر تولیدکنندگان با سودهای بسیار بالای بانک‌ها به نوعی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و توان رقابت در میان آن‌ها وجود ندارد. بحث کیفیت نیز مطرح می‌شود. زمانی که تولیدکننده باید هزینه‌های زیادی را بپردازد انگیزه تولید نیز از بین می‌رود و کیفیت در میان تولیدات داخلی کم‌رنگ می‌شود. فکر می‌کنم باید کار کارشناسی کلانی نسبت به این مسائل صورت گیرد وگرنه از ممنوع کردن یک کالا و اهمیت ندادن به مولفه‌های دیگر و حل نشدن مسائل مربوط به تولیدکنندگان تاثیری نخواهیم دید.

از سوی دیگر با ممنوعیت واردات برخی کالاهای موردنیاز امکان افزایش قاچاق نیز وجود دارد. به همین دلیل موضوع رسیدگی و نظارت بر مبادی ورودی کالا به کشور نیز مطرح می‌شود. باید نظارت بر آن بیشتر شود، این‌ها اتفاقاتی است که باید روی آن توجه بیشتری صورت گیرد. اگر تولید داخلی حمایت شود و تولیدکنندگان بتوانند نیاز داخلی را تامین کرده و جنس با کیفیت عرضه کنند، قاچاق کالا صرفه اقتصادی نخواهد داشت‌زیرا قاچاقچیان به‌خاطر سود اقتصادی دست به‌قاچاق می‌زنند و زمانی که تولید حمایت شده، جنس با کیفیت عرضه و رقابت در کشور ایجاد شود، دیگر قاچاق معنی ندارد. این مربوط به یک بحث کلان است و باید کار کارشناسی روی آن صورت گیرد.

فکر می‌کنم کسانی این تصمیم را گرفتند به شکل کارشناسی‌شده عمل کرده‌اند زیرا بدون برنامه مشخص به نقطه اول بازمی‌گردیم و تولید داخلی هرگز پیشرفت نمی‌کند و این کار پیچیده و سختی است.قاچاق کالا همیشه بوده وباممنوعیت واردات بسیاری افراد(قاچاقچیان)علاقه بیشتری به واردات قاچاق نشان می‌دهند و جذابیت قاچاق افزایش خواهد یافت.به همین‌خاطردروازه‌های واردات کالا باید به شکل جدی مورد پیگیری و نظارت قرار گیرد.

منبع: قانون


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=109191
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

ممنوعیت واردات برخی کالاها به‌ قاچاق دامن می‌زند
ممنوعیت واردات برخی کالاها به‌ قاچاق دامن می‌زند
ممنوعیت واردات برخی کالاها به‌ قاچاق دامن می‌زند
ممنوعیت واردات برخی کالاها به‌ قاچاق دامن می‌زند
ممنوعیت واردات برخی کالاها به‌ قاچاق دامن می‌زند