معاون اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی معتقد است که برنامه پیشنهادی علی طیب‌نیا برای اقتصاد ایران یک آسیب‌شناسی جدی از وضعیت فعلی بوده و دارای نکات بسیار مثبتی برای برون رفت از چالش اقتصادی کنونی است.

به گزارش پول پرس، حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با موج، درباره ارزیابی برنامه‌های وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی برای اقتصاد ایران و بررسی میزان موفقیت وی در وزارتخانه متبوع، اظهار داشت: همانگونه که حسن روحانی واژه اعتدال را به کار برد از نظر اینجانب، طیب‌نیا نیز فردی اعتدال‌گرا است؛ وی سال‌ها در حوزه اقتصاد، دبیر کمیسیون اقتصادی دولت بوده است، ضمن آنکه در ستاد ریاست جمهوری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فعال بوده و کار کرده است.
‌وی تأکید کرد: نگاه وی ‌به حوزه اقتصاد عمدتا بر پایه این ‌است که با توجه به شرایط موجود ‌ برنامه‌های اقتصادی‌ای پیاده شود که موثر باشند.
مستخدمین حسینی تصریح کرد: در طول دوران کاری با وی تعاملاتی داشته‌ام و حس می‌کنم بر مبنای واقعیت‌ها و در شرایط اقتصادی خاص، پیشنهاد‌های دیگر کارشناس‌های اقتصادی را سریع رد نمی‌کند؛ وی اقتصاد را خوب می‌فهد و درک می‌کند و البته تحصیلات وی هم در تمامی مقاطع آکادمیک، مرتبط با اقتصاد بوده است.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به برنامه‌های تخصصی پیشنهادی طیب‌نیا برای وزارت اقتصادی و دارایی تصریح کرد: برنامه‌های وی تبیینی از وضعیت و شرایط اقتصادی حال است و در این شرایط فعلی اقتصادی، آسیب‌شناسی مطلوبی از اقتصاد به عمل اورده است.
معاون اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: با توجه به محدود بودن حجم و زمان ارائه برنامه‌های طیب‌نیا، وی شرایط موجود اقتصاد ایران را خوب به تصویر کشیده، آسیب‌شناسی کرده و بر نکته‌های کلیدی اقتصاد ایران توجه کرده است؛ در این‌باره می‌توان به ضرورت تمرکزگرایی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی که دغدغه‌های همیشگی اقتصاد‌دانان است، اشاره کرد که ‌وی بر این امر تأکید دارد و معتقد است در حوزه اقتصاد ضرورت دارد تصمیم‌گیری‌ها متمرکز باشند.
مستخدمین حسینی اضافه کرد: نقشی که دولت در حوزه اقتصاد دارد به عنوان دومین نکته آسیب‌شناسی اقتصاد کشور در برنامه‌های طیب‌نیا مطرح شده است؛ نظیر «وابستگی بسیار بالای اقتصاد به نفت در کشور» و عنوان شده است که اگر انتظار داشته باشیم و بخواهیم یکباره این ارتباط را قطع کنیم، مشکل‌آفرین خواهد شد و باید در این‌باره پلکانی عمل کرد.
معاون اسبق بانک مرکزی افزود: وی به روشنی اعلام کرده است که از وزارت اقتصاد و دارایی نباید انتظار داشت به یکباره رابطه نفت و بودجه قطع شود بلکه باید به تدریج در این راه گام برداشت و این امر قطعا در برنامه‌ای میان‌مدت مدیریت خواهد شد.
این کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه اظهار کرد: در دیگر برنامه‌های آسیب‌شناسی این وزیر پیشنهادی توضیح داده است که نوسانات نرخ رشد اقتصادی در طی سال‌های گذشته شدید بوده است و این یعنی بیماری اقتصادی؛ معمولا رشد اقتصادی از ‌ثباتی خاص برخوردار است اما در اقتصاد ما این نوسان وجود دارد و این یکی از بیماری‌های حوزه اقتصاد است.
وی تصریح کرد: نکته دیگر مورد تاکید در برنامه کاری دکتر طیب‌نیا که چندین بار ‌مطرح شده است، بازار سرمایه و پول است که به درستی مورد بررسی قرار گرفته است؛ وی معتقد است اگر مسئولیتی در حوزه اقتصادی بر عهده گیرد سعی می‌کند بازار پولی را برای بهره‌برداری کوتاه مدت در اقتصاد به کار گیرد و برای اثرگذاری بلند مدت در اقتصاد به بازار‌ سرمایه اعتقاد دارد.
به گفته مستخدمین‌حسینی در برنامه وزیر پیشنهادی اقتصاد به عدم شکل‌گیری بازار سرمایه، نبود انسجام در آن و کارآمد نبودن آن اشاره و اعلام شده در حوزه اقتصاد ما تامین منابع مالی، بانک‌محور است که این مفاسد زیادی را به دنبال دارد.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در نظام تامین مالی، حوزه بازار‌های مالی ما شامل بازار پول، سرمایه و بیمه است، تاکید کرد: در بازار پول باید به آن سمت حرکت کرد که منابع کوتاه‌مدت بنگاه‌های اقتصادی را تامین کند که همان سرمایه در گردش است، یعنی این مورد اولویت دارد.
مستخدمین‌حسینی ادامه داد: باید قبل از آنکه طرح‌های جدید را آغاز کنیم منابع مالی این حوزه را فراهم کرد؛ در بنگاه‌های اقتصادی افراد از بانک تسهیلات را دریافت می‌کنند و این متناسب با نوع پروژه ۵ ساله و یا ۱۰ ساله، بلندمدت محسوب می‌شود؛ این نوع پروژه‌ها نباید به سمت بازار پول بیایند، زیرا این بازار باید تامین‌کننده کوتاه‌مدت منابع بنگاه‌‌های اقتصادی باشد یا منابع مالی را به بنگاه‌های فعال و نیمه‌فعال هدایت کند.
این کارشناس با بیان اینکه تامین منابع اجرای پروژه‌ها و طرح‌ها‌ باید در بازار سرمایه باشد، گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰۰ شرکت بزرگ در بورس پذیرفته شده‌آند اما هنوز‌ منابع مالی خود را از بانک‌ها تامین می‌کنند که باعث می‌شود منابع مالی به بنگاه‌های اقتصادی کوچک نرسد و آن‌ها بدون منابع بمانند.
وی گفت: در برنامه طیب‌نیا به این موضوع تأکید شده است که هم‌اکنون در بازار سرمایه با عدم تنوع در ابزار‌های تامین مالی مواجه هستیم و تاکید بر این کمبود موضوع مهمی است.
مستخدمین حسینی افزود: شرکت‌های بزرگ بورسی برای تامین منابع مالی خود نباید سراغ بانک‌ها بروند؛ باید بازار پول برای تامین سرمایه در گردش بنگا‌ه‌های کوچک باشد؛ در حال حاضر یکی از مشکلات‌ کلیدی ما در این‌باره این است که بنگاه‌های کوچک، برای فعال کردن خود سرمایه در گردش کافی ندارند.
این کارشناس اقتصادی اشاره به اینکه یکی از مسایل مورد تأکید وزیر پیشنهادی روحانی، سرمایه‌گذاری خارجی است، تصریح کرد: اگر دنبال رشد اقتصادی فزاینده بالای ۸ درصد هستیم تا اشتغال به جایی مطلوب برسد و درآمد سرانه رشد کند، نباید تنها به منابع داخلی دل بست زیرا با هر روشی که مدل‌سازی کنیم منابع مالی کم داریم.
معاون اسبق وزارت اموراقتصادی و دارایی ادامه داد: باید منابع مالی از بیرون تأمین شود، البته نه اینکه تسهیلات بگیریم بلکه سرمایه‌گذاری مستقیم مد نظر است؛ یعنی منابع مالی خارجی را هم جذب کنیم. این امر علاوه بر اینکه قطعا به تولید ناخالص داخلی و اشتغال کمک می‌کند، زمینه ایمنی بیشتر برای اقتصاد کشور را به وجود خواهد آورد.
مستخدمین حسینی با اشاره به تاکید طیب‌نیا بر پیشرفت، توسعه و عدالت توامان اظهار کرد: در واقع توسعه بدون عدالت معنا نشده و این مطلوب است؛ در برنامه وی به راهکارهای اجرایی تجهیز منابع ارزی برای رشد سرمایه‌گذاری تاکید شده که این مطلوب است زیرا اشتغال کلیدی‌ترین بخش‌های اقتصادی ما است و نیاز به سرمایه‌گذاری و منابع ارزی دارد؛ این مورد یکی از دغدغه‌های ذکر شده وزیر پیشنهادی است که مطلوب ارزیابی می‌شود و عاملی جهت رشد اقتصادی است.
وی اضافه کرد: در برنامه‌های وزیر پیشنهادی وزارت اقتصادی و دارایی، آسیب‌شناسی خصوصی‌سازی به درستی عنوان و قید شده است که خصوصی‌سازی نباید فقط منجر به انتقال مالکیت باشد بلکه اعمال مدیریت خیلی مهم‌تر است؛ البته در نگاهی دیگر می‌توان گفت دولت نیازمند‌ منابع مالی که سریع تأمین شود، است و به همین خاطر به نهاد‌هایی که وضعیت مالی مناسبی دارند نظیر سازمان تامین اجتماعی و آستان قدس رضوی پناه می‌برد تا منابع مالی خود را دریافت کند.
معاون اسبق بانک مرکزی دلیل دیگر دولت برای توسل به نهادهای عمومی برای واگذاری شرکت‌ها را گریز از برخی شبهات دانست و افزود: این دلیلی است که موجب شده دولت ‌به سمت واگذاری شرکت‌های خود به نیمه خصوصی‌ها برود.
مستخدمین حسینی با تاکید بر اینکه باید عملکردی داشت تا دولت کوچک و چابک شود، اضافه کرد: طی چند سال اخیر بودجه دولت مرتب افزایش یافته است، بودجه ۹۲ هم حتما باید اصلاح شود زیرا عملیاتی نیست و کسری دارد. دولت باید خود را سبک کند و پس از واگذاری‌ها به وظایف حاکمیتی بپردازد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در مجموع دولت‌ دو وظیفه کلیدی «سیاست‌گذاری» و«نظارت» را دارد، تصریح کرد: دولت باید تصدی‌گری‌های خود را حتما واگذار کند اما در سال‌ها اخیر به طور مرتب بار خود را اضافه کرده و بزرگ‌تر شده است؛ بنابراین چسبندگی زیادی به منابع مالی ‌دارد، به همین دلیل در پرداخت یارانه‌ها، حقوق‌ یا هزینه‌های عمرانی دچار اشکال می‌شود؛ پس بهترین راه را واگذاری شرکت‌های خود به شبه‌دولتی‌ها می‌داند که البته این کار موجب می‌شود اشکالاتی پیش آید.
مستخدمین حسینی با تاکید دوباره بر اینکه باید نگرش دولت در این حوزه عوض شده و دولت سبک شود، گفت: در برنامه اقتصادی آقای روحانی به سبک‌سازی دولت تاکید شده است و طیب‌نیا هم قید کرده این مورد از وزارت اقتصادی و دارایی باید آغاز شود.
این کارشناس اقتصادی در مورد هدفمندی یارانه‌ها و رویکرد دولت بعدی در این‌باره، اظهار کرد: آقای طیب‌نیا در برنامه خود گفته است با اصل هدفمندی یارانه‌ها موافق است اما باید روش اجرایی اصلاح شده و مرحله دوم هم به درستی اجرا شود؛ وی بر ضرورت بازنگری در این طرح تأکید کرده و حتی به موضوع هم‌نسبتی نرخ سود بانکی و تورم توجه داشته است.
مستخدمین حسینی اضافه کرد: باید اجازه داد نظام بانکی فعالیت منطقی خود را انجام دهد و دولت برای پوشش این فاصله به تولید‌کنندگان اصلی کالای اساسی یارانه دهد.
وی تصریح کرد: طیب‌نیا به جزئیات برنامه‌های هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرده است و این مطلوب است، به اجرایی کردن دانش در حوزه‌های تولید، پرداخت یارانه به فن‌آوری جدید و ارائه یارانه برای تأمین حداقل کالری مورد نیاز خانواده اشاراتی شده که همه مطلوب است.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در کل برنامه طیب‌نیا ‌ متناسب با شرایط حال اقتصاد ایران است؛ وی به آسیب‌شناسی وضع موجود اقتصاد پرداخته است و برای رفع این آسیب‌ها‌، راهکار هم ارائه کرده است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=10886
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

برنامه وزیر پیشنهای اقتصاد عملیاتی است
برنامه وزیر پیشنهای اقتصاد عملیاتی است
برنامه وزیر پیشنهای اقتصاد عملیاتی است
برنامه وزیر پیشنهای اقتصاد عملیاتی است
برنامه وزیر پیشنهای اقتصاد عملیاتی است