دبیر شورای عالی کانون صرافان با تاکید بر اینکه در صورت عدم ساماندهی طرف عرضه سامانه نیما ،مشکلات جدی در خصوص عرضه‌های منصفانه و تأمین تقاضای تمام بازار را شاهد خواهیم بود، گفت: در این سامانه با وجود حل مشکل تقاضا اما همچنان مشکل عرضه ادامه دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از تسنیم، امیر نجومی دبیر شورای عالی کانون صرافان ایران با انتقاد از سازوکار سامانه ارزی نیما در بانک مرکزی گفت: بر اساس بخشنامه اخیر بانک مرکزی صرافی‌های خصوصی و شرکت‌های تضامنی نیز مجاز به شرکت در مزایده‌های سامانه ارزی نیما شدند که این موضوع باعث گشایش در کسب و کار حدود ۷۰۰ صرافی دارای مجوز شد.
وی با بیان اینکه طی یک ماه گذشته و با توقف عملیات مبادلات ارزی در صرافی‌های دارای مجوز بخش خصوصی باعث بیکاری یک ماهه و تحمیل هزینه‌های سنگین از بابت پرسنل و دفاتر خارج از کشور برای آن‌ها شده بود، گفت: با وجود مجاز شدن حضور صرافی‌های بخش خصوصی برای رقابت در سامانه نیما اما هم اکنون به شکل گیری مشکل بزرگی برای صرافی‌ها منجر شده است.
نجومی ادامه داد: هم اکنون در سامانه نیما صرافی‌های بانکی توان رقابت را از صرافی‌های خصوصی گرفته‌اند و آن‌ها را در مزایده‌های ارزی زیر پا می‌گذارند.
عرضه ارز پتروشیمی‌ها توسط سامانه نیما در حالی انجام می‌شود که بطور دقیق به تمام صرافی‌های تضامنی بخش خصوصی که دارای مجوز از سوی بانک مرکزی هستند تسهیم به نسبت نمی‌شود واکثر عرضه‌ها نصیب صرافی‌های بانک‌های بزرگ می‌شود.
وی با بیان اینکه روند کنونی باعث شده تا صرافی‌های بخش خصوصی از چرخه کنونی عرضه ارز از سوی بانک مرکزی منتفع نشوند، یادآور شد: این فرایند باعث شده تا صراف‌های بخش خصوصی نتوانند پاسخگوی مشتریان خود باشند زیرا گوی رقابت از بخش خصوصی گرفته شده است.
به باور نجومی با توجه به یکسان بودن نرخ ارز، باید سازوکاری عاقلانه و متناسب برای عرضه ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیما در نظر گرفته شود.
دبیر شورای عالی کانون صرافان ایران با تاکید بر اینکه در صورت عدم ساماندهی طرف عرضه سامانه نیما ،مشکلات جدی در خصوص عرضه‌های منصفانه و تأمین تقاضای تمام بازار را شاهد خواهیم بود، گفت:در حال حاضر به تقاضای صرافی‌های بانکی پاسخ داده شده اما صرافی‌های بخش خصوصی از آن بی بهره هستند که دلیل اصلی این مسئله نبود سازوکار مناسب در این زمینه است.
وی راهکار رفع این مشکل را تعریف یک ساز و کار مناسب ،دقیق و عادلانه بابت مزایده ارزی پتروشیمی‌ها در سامانه نیما عنوان کرد و افزود: در این رقابت باید شانس مساوی برای صرافی‌های بانکی و بخش خصوصی در نظر گرفته شود و به گونه‌ای نباشد که صرافی‌های ضعیف خصوصی در شهرستان‌ها که همواره در شرایط دشوار ارزی کمک حال دولت و کشور بوده‌اند نتوانند با صرافی‌های بانکی در بازار رقابت کنند و از عرضه رقابت حذف شوند.
نجومی ایراد بزرگ صرافی‌های بانکی را نبود شبکه کارگزاری مستقیم در خارج از کشور عنوان کرد و افزود: این صرافی‌ها پس از حصول سود درابتدای فرایند مبادلات ارزی ، دوباره فرایند را به صرافی‌های خصوصی انتقال می‌دهند تا ادامه کار را انجام دهند و این رانت بزرگی است که صرافی‌های بانکی برای خود ایجاد کرده‌اند.
وی با رد شایعه تسویه ارز ما به التفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی با نرخ بازار آزاد پس از انجام معامله در سامانه نیما گفت:در سامانه نیما چنین فرضی به هیچ عنوان محتمل نیست. زیرا اطلاعات خریدار و فروشنده محرمانه بوده و حجم معاملات به گونه ای است که بیم تبانی را منتفی می‌‌کند؛ اما در این سامانه با وجود حل مشکل تقاضا اما همچنان مشکل عرضه ادامه دارد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=108287
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

مشکل عرضه در سامانه نیما برطرف نشد
مشکل عرضه در سامانه نیما برطرف نشد
مشکل عرضه در سامانه نیما برطرف نشد
مشکل عرضه در سامانه نیما برطرف نشد
مشکل عرضه در سامانه نیما برطرف نشد