در حالی که صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده ذخایر ارزی ایران در سال جاری با افزایش ۳/۱۳‌میلیارد دلاری به بیش از ۱۰۸‌میلیارد دلار برسد، یک نهاد بین‌المللی دیگر از تمایل بیشتر ایرانیان به خرید طلا خبر داده است.

اقتصاد ایران در سال‌های اخیر پیش رفته، هر چند این حرکت کند و لاک پشتی بوده است. در برنامه ششم توسعه رشد اقتصادی هشت‌درصد پیش‌بینی شده که در صورت تحقق این رشد شاهد بزرگ‌تر شدن اقتصاد ایران خواهیم بود.

در این میان همچنان مشکلاتی وجود دارد که یکی از عمده‌ترین آنها بازگشت تحریم‌هاست. هر چند دولتمردان اعلام می‌کنند تمهیداتی برای نقض برجام اندیشیده‌اند، اما گمانه‌زنی‌ها در این زمینه نگرانی‌هایی را به وجود آورده و شهروندان برای حفظ ارزش پول خود به سمت بازار‌های غیرمتشکل ارز و طلا رفته‌اند. التهابات بازار ارز، طلا و سکه که در ماه‌های پایانی سال گذشته و فروردین امسال اتفاق افتاد ریشه در همین نگرانی‌ها دارد.

بلومبرگ گزارش داده است بعد از کاهش ارزش پول ملی ایران در ماه‌های اخیر و افزایش نگرانی‌ها نسبت به خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، ایرانیان در سه‌ماهه نخست امسال (سال میلادی) بیش از گذشته به خرید طلا روی آورده‌اند. افزایش تقاضا برای طلا باعث شد بانک مرکزی ایران طرح‌هایی مانند پیش فروش و حراج سکه را اجرا کند.

کارشناسان هشدار دادند که حراج سکه باعث هدر رفتن ذخایر بانک مرکزی می‌شود. شاید بر این اساس است که بعد از چند ماه این حراج متوقف شده، هر چند مسئولان بانکی وعده می‌دهند حراج دوباره از سر گرفته می‌شود.

افزایش ۳/۱۳‌میلیارد دلاری ذخایر ایران
صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های موسوم به چشم انداز اقتصادی خاورمیانه پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی ایران در سال جاری به ۴‌درصد و نرخ تورم به ۱/۱۲‌درصد برسد. این نهاد بین‌المللی رشد اقتصادی ایران در سال گذشته را ۳/۴‌درصد و نرخ تورم ایران در این سال را ۹/۹درصد محاسبه کرده است. بر‌اساس این گزارش تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۹/۴۳۱میلیارد دلار بوده که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۹/۴۱۸‌میلیارد دلار کاهش یابد. این نهاد بین‌المللی همچنین پیش‌بینی کرده است رشد بخش غیرنفتی ایران از ۴‌درصد در سال ۲۰۱۷ به ۸/۳‌درصد در سال جاری کاهش یابد. رشد بخش نفتی ایران نیز از ۲/۵‌درصد در سال قبل به ۶/۴‌درصد در سال جاری کاهش می‌یابد. ایران در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۸/۳میلیون بشکه در روز نفت تولید و ۴۶/۲میلیون بشکه در روز نفت صادر کرد و پیش‌بینی شده است تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۸ در سطح ۸/۳میلیون بشکه در روز باقی بماند اما صادرات نفت به ۶۶/۲‌میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند. تولید گاز ایران نیز در سال ۲۰۱۸ معادل ۳۲/۵میلیون بشکه در روز و صادرات گاز در همین سال معادل ۲۲/۰‌میلیون بشکه در روز خواهد بود. صندوق بین‌المللی پول میزان رشد نقدینگی در ایران طی امسال را ۸/۲۳‌درصد پیش‌بینی کرده است که نسبت به رشد ۵/۲۳‌درصدی نقدینگی در سال قبل اندکی افزایش خواهد داشت.

ایران در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۵/۱۰۹‌میلیارد دلار کالا و خدمات صادر و ۶/۹۱‌میلیارد دلار کالا و خدمات وارد کرد. پیش‌بینی شده است صادرات ایران امسال به ۳/۱۳۰‌میلیارد دلار و واردات به ۳/۱۰۳میلیارد دلار افزایش یابد. بر‌اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول تراز حساب‌های جاری ایران طی امسال افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت و به رکورد ۲/۲۹‌میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم برای سال قبل ۴/۱۸میلیارد دلار گزارش شده بود. همچنین پیش‌بینی شده است ذخایر ارزی ایران در سال جاری با افزایش ۳/۱۳‌میلیارد دلاری نسبت به سال قبل به ۴/۱۰۸‌میلیارد دلار برسد. ذخایر ارزی ایران در پایان سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱/۹۵میلیارد دلار گزارش شده بود.

خرید ۹ تن طلا در ۳ ماه
بعد از کاهش ارزش پول ملی ایران در ماه‌های اخیر و افزایش نگرانی‌ها نسبت به خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، ایرانیان در سه‌ماهه نخست امسال بیش از گذشته به خرید طلا روی آورده‌اند. به گزارش بلومبرگ، آمارهای منتشر شده توسط شورای جهانی طلا نشان می‌دهد، «به‌دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از تشدید تنش‌ها در روابط ایران و آمریکا و چشم انداز اقدامات کنترلی ارزی» میزان تقاضا برای خرید سکه و شمش طلا در ایران در سه‌ماهه نخست سال به ۳/۹ تن رسیده که بالاترین رقم طی ۳ سال گذشته بوده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تا ۱۲ ماه می‌فرصت دارد در مورد ماندن آمریکا در برجام یا خروج از این توافق و تحریم مجدد ایران تصمیم‌گیری نماید. ارزش ریال ایران طی چند ماه گذشته به پایین ترین رقم خود رسیده است. دولت ایران در ماه آوریل اقداماتی را به منظور یکسان سازی نرخ ارز صورت داد. بر‌اساس این گزارش، برخلاف رشد تقاضا برای خرید سکه و شمش، مصرف جواهرات در ایران در سه‌ماهه نخست امسال نسبت به یک سال قبل ۱۶‌درصد کاهش یافته و به ۷/۱۰ تن رسیده است.

به‌گفته آلیستیر هیوئیت، رئیس بخش اطلاعات بازار شورای جهانی طلا، بعد از آنکه دولت ایران در سال گذشته مالیات بر ارزش افزوده ۹‌درصدی را بر جواهرات اعمال کرد، خریداران ایرانی بیشتر به‌دنبال خرید سکه و شمش به‌عنوان سرمایه‌گذاری هستند تا خرید جواهرات.

او افزود: بانک مرکزی ایران نیز عرضه سکه طلا را در سه‌ماهه نخست امسال افزایش داده و اندکی از رشد قیمت‌ها کاسته است. «این فاکتورها سبب شده تا سکه یک کالای سرمایه‌ای پر استفاده تر نسبت به جواهرات باشد.»

منبع: روزنامه آرمان


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=107302
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

عبور ذخایر ارزی ایران از ۱۰۸ میلیارد دلار
عبور ذخایر ارزی ایران از ۱۰۸ میلیارد دلار
عبور ذخایر ارزی ایران از ۱۰۸ میلیارد دلار
عبور ذخایر ارزی ایران از ۱۰۸ میلیارد دلار
عبور ذخایر ارزی ایران از ۱۰۸ میلیارد دلار