یک کارشناس بازار مسکن عنوان کرد: وقتی در کوتاه‌مدت شرایط بازار ارز هیجانی است افزایش دلار، حجم معاملات مسکن را در جهت منفی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد ولی در یک دوره میان‌مدت و دراز‌مدت افزایش نرخ ارزهای خارجی به معنای فشار بر بخش‌ مسکن است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اخبارپول، پس از نوسانات چند روز اخیر دلار بازارهای مختلف نگران سرایت این نوسان به محصولات مختلف هستند. آیا بخش مسکن نیز از نوسانات نرخ دلار متاثر می‌شود؟

مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس بازار مسکن، در مورد تاثیر نوسانات نرخ ارز بر بازار مسکن در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: تاثیر نوسانات بر بازار مسکن زوایای مختلفی دارد. این تلاطم در یک جنبه به عنوان بازار رقیب برای فعالیت‌های سفته‌بازی و سوداگرانه ایفای نقش می‌کند. در چنین نقشی وقتی که دلار به طور هیجانی بالا می‌رود تمایل برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن توسط سوداگران کمتر می‌شود و ترجیح می‌دهند به سمت بخش‌هایی بروند که بازدهی سریعتر و بیشتری دارد.

سلطان‌محدی خاطر‌نشان کرد: از سویی دیگر بسیاری از نهاده‌های بخش مسکن مثل آهن آلات، شیرآلات و به طور کلی مصالح ساخت ارتباط تنگاتنگی با قیمت دلار دارند بنابراین افزایش نرخ دلار در درازمدت قیمت نهاده‌های بخش مسکن را بالا برده و به بازار مسکن برای افزایش قیمت فشار می‌آورد.

وی در ادامه افزود: بالا رفتن قیمت دلار و مسکن منعکس کننده واقعیت دیگری هم هستند و آن اینکه ارزش پول ملی در اثر تورم کاهش پیدا کرده است. بنابراین وقتی جامعه علایمی دریافت می‌کند که قیمت دلار بالا رفته این نگاه در دارندگان مسکن تقویت می‌شود که برای حفظ ارزش دارایی خود مبلغ بیشتری را از مشتری مطالبه کنند که این مساله خود یک فشار روانی به بازار است و منجر به افزایش قیمت مسکن می‌شود.

سلطان‌محمدی در پایان تصریح کرد: در نهایت وقتی در کوتاه‌مدت شرایط بازار ارز هیجانی است افزایش دلار، حجم معاملات مسکن را در جهت منفی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد ولی در یک دوره میان‌مدت و دراز‌مدت افزایش نرخ ارزهای خارجی به معنای فشار بر بخش‌ مسکن است.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=106563
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

دلار چگونه مسکن را گران می‌کند؟
دلار چگونه مسکن را گران می‌کند؟
دلار چگونه مسکن را گران می‌کند؟
دلار چگونه مسکن را گران می‌کند؟
دلار چگونه مسکن را گران می‌کند؟