با افزایش یک باره نرخ دلار قیمت سهام شرکت‌هایی که مواد اولیه و تجهیزات از خارج وارد می‌کنند با افت شدید قیمت سهام مواجه شدند به‌طوری که سهامداران دو شرکت خودروسازیِ ایران امروز برای فروش سهم‌شان به صف شدند.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اخبار‌پول به نقل از ایسنا، افزایش قیمت دلار موجب شده شرکت‌های صادرات محور مانند نفتی‌ها با رشد در قیمت سهام مواجه شوند اما شرکت‌هایی که عمدتا مواد اولیه، تجهیزات و قطعات را از خارج وارد می‌کنند و مشتریِ محصولِ نهایی‌شان به علت تعرفه‌های بالایی که روی خودروهای وارداتی اعمال می‌شود، عمدتا ایرانی‌ها هستند با کاهش شدید قیمت سهام مواجه شدند به طوری که امروز گروه خودرو و ساخت قطعات در کنار گروه‌های بانک و مخابرات بیشترین تاثیر منفی را برروی شاخص کل بورس گذاشتند.

سهامداران گروه خودرو امروز شاهد افت بی‌وقفه قیمت سهام خود بودند به طوری که در بسیاری از نمادهای پربازدید مثل ایران خودرو و سایپا قیمت آخرین معامله تا مرز پنج درصد افت کرد. این در حالی است که اگر کیفیت خودروهای ساخت داخل به حدی بود که در بازارهای خارجی مشتری‌های خوبی داشت، این صنعت می‌توانست مثل صنایع صادرات محور قیمت سهامش بالا برود و به ارزآوری نیز کمک کند. اما امروزه در عمل بسیاری از محصولات این شرکت‌های خودروساز، خودروهایی است که یا قطعات اصلی‌شان وارد می‌شود و یا تمام قطعاتشان (از جمله قطعات اصلی) وارد می‌شود و در ایران فقط سرهم می‌شود و در بازار داخل به فروش می‌رسد. در نتیجه این صنعت با واردات محور بودن هم ارز را از کشور خارج می کند و هم در دوران افزایش نرخ ارز به سهامدارن زیان مضاعفی می دهد.

امروز در گروه خودرو و ساخت قطعات شاهد افت یکدست قیمت سهم‌ها بودیم. تعدادی از سهم‌ها در این گروه با حجم زیاد عرضه مواجه شد و معامله‌گران برای فروش سهم‌هایشان در صف ایستادند.

شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران امروز، ۷۷۹ واحد رشد کرد و به رقم ۹۷ هزار و ۱۲۰ واحدی رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با افت ۱۵۵ واحدی مواجه شد و تا رقم ۱۶ هزار و ۹۲۰ پایین آمد. در عین حال شاخص آزاد شناور ۵۸۴ واحد رشد کرد و با رقم ۱۰۳ هزار و ۳۸۶ مواجه شد. از طرفی شاخص بازار اول و بازار دوم هر یک به ترتیب ۶۸۹ و ۹۵۰ واحد رشد کردند.

فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و فولاد خوزستان هر یک به ترتیب ۲۱۴، ۱۸۴ و ۹۵ واحد تاثیر مثبت بر نماگر بازار سرمایه داشتند. در طرف مقابل شرکت ارتباطات سیار ایران، بانک ملت و ایران‌خودرو ۵۷، ۳۸ و ۳۶ واحد تاثیر کاهنده روی شاخص‌ها اعمال کردند.

در گروه فلزات اساسی در برخی از نمادهای شاخص‌ ساز همچون فولاد مبارکه اصفهان شاهد صف خرید بودیم این نماد در نهایت با رشد قیمتی حدود چهار درصد مواجه شد و بسیاری از نمادهای این گروه افزایش قیمت را تجربه کردند. در گروه فلزات اساسی ۱۵۱ میلیون سهم به ارزش حدود ۴۷ میلیارد تومان معامله شد.

همچنین گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز با روند رشد در قیمت‌های پایانی مواجه شدند و تعدادی از سهم‌ها همچون معدنی و صنعتی چادرملو شاهد صف خرید بودند. در این گروه ۴۲ میلیون سهم به ارزش ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

اما افزایش قیمت دلار برای گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای سبب شد قیمت سهام شرکت‌های این گروه با افزایش مواجه شود. افزایش قیمت دلار می‌تواند درآمدی را برای این شرکت‌ها پیش‌بینی کند که ناشی از صادرات نفت و افزایش درآمد آنها باشد. البته با توجه به ریسک‌های ناشی از برهم خوردن برجام و اینکه احتمال دارد این شرکت‌ها با توجه به تحریم‌ها نتوانند محصولات خود را به راحتی به دلار تبدیل کنند، قیمت سهام آنها آنطور که انتظار می‌رفت، افزایش پیدا نکرد.

ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۲۱۳ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات عدد یک میلیارد سهم و اوراق مالی را رد کرد. اما در فرابورس ایران پس از دو روز کاهش مداوم آیفکس امروز شاخص کل فرابورس ۱۰.۹ واحد رشد کرد و به رقم ۱۰۹۶ واحدی رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۲۵۱ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات رقم ۲۴۵ میلیون سهم و اوراق مالی را تجربه کرد.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=106425
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

افت بی‌وقفه قیمت سهام خودرویی‌ها همگام با نوسانات دلار
افت بی‌وقفه قیمت سهام خودرویی‌ها همگام با نوسانات دلار
افت بی‌وقفه قیمت سهام خودرویی‌ها همگام با نوسانات دلار
افت بی‌وقفه قیمت سهام خودرویی‌ها همگام با نوسانات دلار
افت بی‌وقفه قیمت سهام خودرویی‌ها همگام با نوسانات دلار