اگر قرار بر این باشد که تهدیدهای رئیس‌جمهوری آمریکا و حضور یا عدم حضور آن در برجام ادامه داشته باشد، حتما شاخص‌های اقتصادی تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت، اما اگر این وضع به حالت ثبات برسد و خبری از خروج این کشور از برجام نباشد، به‌طور قطع نباید انتظار داشت که اقتصاد ایران روندی متفاوت‌تر از‌ سال ۹۶ را رقم بزند.

 

احمد حاتمی‌یزد*: دلار که افزایش بهای آن در روزهای تعطیل‌ سال نخست برای بسیاری از کارشناسان اقتصادی و مردم سوال‌برانگیز شده است، ارتباطی با عرضه و تقاضا ندارد و ریشه آن را نه در مسائل اقتصادی که در مسائل سیاسی باید دنبال کرد. آمارهای اعلامی از سوی گمرک نشان می‌دهد که درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت، پتروشیمی و سایر کالاها در‌ سال گذشته بیش از ١٠٠‌میلیارد دلار بوده درحالی‌که ارز مصرفی برای ورود کالا و دریافت خدمات (ارز مصرفی برای توریست، دانشجو و خدمات پزشکی) کمتر از ٩٠‌میلیارد دلار اعلام شده است. این آمار به‌خوبی نشان می‌دهد که کفه عرضه سنگین‌تر از تقاضا بوده و کمبودی برای واردات کالا و خدمات وجود ندارد که بخواهد به گران شدن دلار دامن بزند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که گران شدن دلار که پیش‌بینی می‌شود روند صعودی آن تا اواخر اردیبهشت‌ماه که تکلیف برجام روشن می‌شود، ادامه پیدا کند، ٣ دلیل اصلی دارد. دلیل نخست آن به گفته‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جمهوریخواه آمریکا مربوط می‌شود که اعلام کرده تا پایان اردیبهشت از برجام خارج می‌شود.
به‌طور قطع اگر قرار بر این باشد که تهدیدهای رئیس‌جمهوری آمریکا و حضور یا عدم حضور آن در برجام ادامه داشته باشد، حتما شاخص‌های اقتصادی تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت، اما اگر این وضع به حالت ثبات برسد و خبری از خروج این کشور از برجام نباشد، به‌طور قطع نباید انتظار داشت که اقتصاد ایران روندی متفاوت‌تر از‌ سال ۹۶ را رقم بزند.
اما عامل دوم که چندان بی‌ارتباط به عامل اول نیست به خروج سرمایه از کشور مربوط می‌شود. نگرانی نسبت به آینده اقتصادی ایران سبب شده که بسیاری از ثروتمندان داخلی درحال حاضر مشغول تبدیل دارایی‌های خود به دلار و خروج آن از کشور باشند. این روزها حتی برخی خانه‌های خود را فروخته و دارایی‌شان را به ارز تبدیل و در کشورهای اروپایی سرمایه‌گذاری می‌کنند.
اما عامل سوم مربوط به خریدارانی است که برای کسب سود دست به خرید دلار می‌زنند؛ عده‌ای که خرید دلار را وسیله‌ای برای پس‌انداز خود قرار داده و انتظار دارند که از این کار سود ببرند. وقتی عده زیادی این کار را می‌کنند، این انتظار خود به خود محقق می‌شود. طبیعی است که وقتی این یورش به سمت خرید ارز ایجاد می‌شود، روند صعودی قیمت دلار ادامه پیدا می‌کند.
در چنین شرایطی افزایش بهای دلار دلایل سیاسی دارد. تنها بهبود روابط سیاسی با دیگر کشورهاست که می‌تواند به کنترل بازار ارز منجر شود و بهتر است دولتمردان دست وزیر امور خارجه کشورمان را برای انجام مذاکره با کشورهای اروپایی باز بگذارند.

١٣ درصد افزایش سفرهای جاده‌ای
ایسنا| عبدالهاشم حسن‌نیا رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در ایام نوروز حدود شش‌میلیون و ۴۰۰‌هزار نفر از هموطنان با ۶١۶‌هزار سرویس سفر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی جابه‌جا شدند که در تعداد سفر نسبت به‌ سال گذشته ۴‌درصد افزایش وجود داشته است. او همچنین از ورود حدود ۴٢‌میلیون وسیله نقلیه به شهرها و خروج همین تعداد از شهرها از زمان آغاز سفرهای نوروزی در کشور خبر داد و افزود: آمارها نشان می‌دهد در طرح نوروزی ١٣‌درصد افزایش تردد در جاده‌های کشور نسبت به مدت مشابه‌ سال قبل بوده است. او بیشترین جابه‌جایی را در ایام نوروز در استان‌های البرز، تهران، قزوین، مازندران، گیلان و خراسان رضوی ذکر کرد.

١٣ درصد افزایش مصرف بنزین در نوروز
ایرنا| میانگین مصرف روزانه بنزین کل کشور در ١٣ روز فروردین‌ماه امسال با ١٣,٣‌درصد رشد نسبت به مدت مشابه پارسال به ٩٧,١‌میلیون لیتر رسید. آمارها نشان می‌دهد که میانگین مصرف بنزین کل کشور پارسال ٨۵‌میلیون و ٧٠٠‌هزار لیتر بود. بیشترین آمار مصرف با رقمی معادل ١١٠‌میلیون و ۵٠٠‌هزار لیتر به روز یکشنبه ١٢ فروردین‌ماه امسال مربوط می‌شود. مصرف بنزین کشور در روز سیزدهم فروردین امسال به روزانه ٧٩‌میلیون لیتر رسید درحالی‌که در دوره مشابه پارسال، ۶٧‌میلیون و ٧٠٠‌هزار لیتر بنزین مصرف شد. گفتنی است همه‌ساله با فرا رسیدن تعطیلات نوروزی و افزایش سفرهای برون‌شهری، مصرف سوخت در کشور اوج می‌گیرد.
*کارشناس اقتصادی


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=106237
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

٣ دلیل سیاسی افزایش قیمت دلار
٣ دلیل سیاسی افزایش قیمت دلار
٣ دلیل سیاسی افزایش قیمت دلار
٣ دلیل سیاسی افزایش قیمت دلار
٣ دلیل سیاسی افزایش قیمت دلار