رئیس کل بانک مرکزی گفت: مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، از ضرورت‌های اساسی در نظام بانکی کشور است.

سیف مشاور رئیس جمهوری شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اخبارپول، ولی‌الله سیف در جلسه با مدیران عامل شبکه بانکی کشور ضمن بیان الزامات تطبیق با قوانین و استانداردهای بین‌المللی بانکداری، بر لزوم اهتمام ویژه بانک‌ها نسبت به ایجاد واحد «مدیریت رعایت» و تقویت ساختار آن تأکید کرد. سیف افزود: مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم یک ضرورت ملی است که از نظر قانونی و شرعی مورد تأکید قرار گرفته و نقش مهمی در جلوگیری از فساد دارد.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: دقت نظر در تکمیل اطلاعات مشتریان در زمان افتتاح حساب، نخستین حلقه از زنجیره طبقه‌بندی مشتریان و گامی مهم در زمینه مبارزه با پولشویی و انطباق با قوانین بین‌المللی است، لذا بانک‌ها باید بسرعت اقدامات لازم در خصوص طبقه‌بندی مشتریان و تعیین سطح فعالیت آنها را بر اساس استانداردها انجام دهند. رئیس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: بر اساس استانداردهای جهانی، تعیین سطح فعالیت مشتریان بر اساس مشخصاتی اعم از شغل، سن، منطقه جغرافیایی، میزان گردش حساب و… انجام می‌شود. بر این اساس هر تراکنش مغایر با سطح فعالیت مشتری باید در بانک‌ها گزارش و بررسی شود. این امر در نهایت موجب پیشگیری از بروز عملیات مشکوک به پولشویی و تأمین مالی تروریسم شده و در افزایش سلامت و شفافیت نظام بانکی مؤثر است.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در سال‌های گذشته با پدیده ناخوشایند مؤسسات اعتباری غیرمجاز مواجه بودیم که صدمات فراوانی به نظام بانکی کشور وارد کردند، گفت: باید از اتفاقات گذشته درس بگیریم و حال که این معضل به پایان رسیده است نباید اجازه دهیم نظام بانکی بستری برای پولشویی، معاملات مشکوک و عملیات زیرزمینی باشد.
سیف افزود: شفاف‌سازی عملیات بانکی در کشور یکی از اهداف اصلی بانک مرکزی است و بانک‌ها نباید با انگیزه جذب سپرده، قوانین و استانداردها را نادیده بگیرند.
رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از نشست امروز بر اهمیت توجه به افکار عمومی توسط بانک‌ها تأکید کرد و گفت: امروز افکار عمومی یک شریک استراتژیک برای نظام بانکی است. رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه عده‌ای درصدد هستند تا با افزایش بی‌اعتمادی به نظام بانکی به اعتبار بانک‌ها ضربه زده و منافع خود را تأمین کنند، افزود: خوشبختانه احساس می‌شود با اقداماتی که اخیراً و بویژه در خصوص ساماندهی مؤسسات غیرمجاز انجام شده است، اعتماد افکار عمومی به شبکه بانکی افزایش یافته و آرامش بر بازار پولی کشور حاکم شده است. سیف ادامه داد: رویکرد آگاهی بخشی و آموزش اثرگذار در اطلاع‌رسانی بانک‌ها باید در اولویت قرار گیرد و تبلیغات صرف و یکسویه دیگر کارآمد نیست. وی افزود: تبیین اهداف و رسالت‌های بانکداری برای آحاد جامعه به‌منظور اصلاح انتظارات افراد از نظام بانکی و توانمندسازی آنها برای پالایش اطلاعات صحیح از اخبار غیرواقعی و نادرست باید از سوی بانک‌ها مورد توجه قرار گیرد. سیف تصریح کرد: ارتقای سطح اطلاع‌رسانی و شفافیت اطلاعاتی برای گروه‌های مختلف جامعه به افزایش نظارت عمومی و در نهایت اصلاح رویه‌ها و اقدامات غلط منجر خواهد شد.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=105428
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بانک‌ها نباید بستر پولشویی و عملیات زیرزمینی باشند
بانک‌ها نباید بستر پولشویی و عملیات زیرزمینی باشند
بانک‌ها نباید بستر پولشویی و عملیات زیرزمینی باشند
بانک‌ها نباید بستر پولشویی و عملیات زیرزمینی باشند
بانک‌ها نباید بستر پولشویی و عملیات زیرزمینی باشند