مریم کائید*- چندی پیش خبری مبنی بر عملکرد مالی سنوات ۱۳۸۹ لغایت ۱۳۹۱ گمرک ایران منتشر شد که نشان داد عدم پیگیری وصول مطالبات به حدود ۱۲۳.۳ میلیارد تومان از شرکت‌های بیمه از بابت عدم ایفای تعهدات آنها در مورد تخلفات شرکت‌های حمل و نقل ترانزیت داخلی و ترانزیت خارجی در سنوات مذکور را متذکر است. در همان زمان عباس معمارنژاد، رئیس کل گمرک اعلام کرد که ” اگر مصرانه به دنبال وصول این مطالبات باشیم، ۳ شرکت بیمه ای ورشکست می‌شوند”.

به گزارش پول پرس، این در حالی است که در اردیبهشت ماه سال ۹۱، بخشنامه ای صادر شد که منجر به کاهش قاچاق و الزام شرکت‌های ‌بیمه‌ای برای ایفای تعهداتشان بود که شرکت‌های بیمه را به ایفای تعهداتی که پس از صدور تضمین‌ها برعهده داشتند متعهد ساخته بود.

عباس معمارنژاد رئیس کل گمرک در گفت و گو با پول پرس، در خصوص روابط فعلی گمرک با شرکت‌های بیمه می‌گوید: ارتباط شرکت‌های بیمه با گمرک بر اساس اصول و موازین قانونی است ،یعنی یکی از تضامینی که از سوی گمرک از صاحبان کالا پذیرفته می‌شود تضامین بیمه‌ای است که بر اساس قرارداد با شرکت‌های بیمه‌ قابل پذیرش است .

معاون وزیر اقتصاد با بیان مثالی که اگر در حوزه ترانزیت، کالایی از مبدا به مقصد نرسید شرکت‌های بیمه باید ریسک را بپذیرند، به عدم ایفای تعهدات برخی از شرکت‌های بیمه نیز اشاره کرد و حجم مراودات مالی گمرک با شرکت‌های بیمه را نسبت به مطالبات، رقم ناچیزی بیان کرد .

معمار نژاد حجم ۳۰ میلیارد دلاری ترانزیت کالا در کشور را نیز بار دیگر مورد توجه قرار داد و باتبدیل این عدد می‌گوید : اگر این حجم را با دلار ۱۲۲۶ تومان محاسبه کنیم رقمی حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان و با دلار ۲۲۵۰ تومان مبلغ بیشتری خواهد شد که رقم مطالبات در برابر این حجم همکاری ناچیز است . وی به رقم ۱۲۳ میلیارد تومان مطالبات از شرکت‌های بیمه که جمع تعهدات حدود ۴ سال است نیز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد : این تعهدات دائما در حال تغییر است چون فرآیند صدور بیمه و تسویه شرکت‌ها همواره ادامه دارد.

رئیس کل گمرک به اقدامات صورت گرفته در خصوص سامان دهی این وضعیت نیز نگاهی دارد و به ایران و جهان می گوید :۱۶ میلیارد تومان ضمانت نامه بانکی شرکت های بیمه بدهکار را ضبط کردیم و با شرکت های بیمه بدهکار به گمرک قطه همکاری شد و تضامینی از سوی این شرکت ها پذیرفته نخواهد شد .

معاون وزیر اقتصاد در خاتمه می گوید که در حال حاضر با حدود ۳ شرکت بیمه ای همکاری داریم که بیمه های ایران ،توسعه و معلم در این گروه هستند .

معمار نژاد در پاسخ به پرسش دیگری که با بیمه آسیا در این زمینه همکاری دارید گفت که خیر با بیمه آسیا قطع همکاری شد.

“بن بیمه” یا “بن ترانزیت” چیست: در این روش، مسئولیت تعهدات گمرکی را که شرکت‌های حمل‌و‌نقل‌ بین‌المللی در قبال گمرک دارند، شرکت‌های بیمه برعهده می‌گیرند؛ به عنوان مثال اگر قرار است یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی باری را از پاکستان به مقصد ترکیه حمل کند و برای این کار باید از ایران رد شود، از آنجا که هر کشور حریم خاص خود را دارد، شرکت حمل‌ونقل باید تعهداتی را در قبال گمرک آن کشور بپذیرد. در این پروسه، گمرک ارزش کالا را تعیین کرده و با لحاظ مواردی همچون سود بازرگانی، عوارض، کسری کالا، حقوق گمرکی و … نرخ تضمین تعهدات را مشخص می‌کند. در این میان بیمه‌ها طی قراردادی با شرکت‌های حمل و نقل تعهد این کار نسبت به گمرک را بر عهده می‌گیرند.

طبیعتا با توجه به حجم و ارزش کالایی که در حال جابه‌جایی است ارقام بسیار نجومی از مبالغ نقدی لازم است تا بتوان این تضمین را در گمرک ایجاد کرد. بر همین اساس در ایران از ۱۶ سال قبل عده‌ای از متخصصان فن، ابزاری را به نام “بیمه تامین ترانزیت” ایجاد کردند که به صورت کوپن در اختیار گمرک قرار می‌گیرد. این کوپن‌ها به شرکت‌های حمل و نقل فروخته و در صورت بروز هرگونه مشکلی برای کالا، مطالبات گمرک از محل همین بن‌های ترانزیت به شرکت‌های بیمه منتقل می‌شود، اما از آنجا که صنعت ترانزیت در ایران متولی واحدی ندارد و هرگاه ابزاری به جهت تسهیل امور اندیشیده می‌شود، افراد سودجویی هم پیدا می‌شوند که از آن سوء‌استفاده کنند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=10473
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اختصاصی پول پرس- ۱۶میلیارد تومان ضمانت‌نامه بانکی شرکت‌های بیمه ضبط شد
اختصاصی پول پرس- ۱۶میلیارد تومان ضمانت‌نامه بانکی شرکت‌های بیمه ضبط شد
اختصاصی پول پرس- ۱۶میلیارد تومان ضمانت‌نامه بانکی شرکت‌های بیمه ضبط شد
اختصاصی پول پرس- ۱۶میلیارد تومان ضمانت‌نامه بانکی شرکت‌های بیمه ضبط شد
اختصاصی پول پرس- ۱۶میلیارد تومان ضمانت‌نامه بانکی شرکت‌های بیمه ضبط شد
اختصاصی پول پرس- ۱۶میلیارد تومان ضمانت‌نامه بانکی شرکت‌های بیمه ضبط شد