بازار امروز برای طلا و سکه به گونه‌ای است که قیمت‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود و به گفته برخی اقتصاددانان وضعیت را به سمتی می‌کشاند که در آینده دلالان و سودجویان برای آن تصمیم بگیرند.

اعلام قیمت ارز

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق ایران این قضاوت را رد می‌کند و معتقد است که بازار امروز طلا و سکه به‌هیچ‌وجه بازار دلالی نیست و فعلا به این سمت و سو نرفته است و گرانی این فلز با ارزش را عوامل دیگری جا به جا کرده است».
قیمت انواع طلا و سکه طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته روند رو به‌رشدی را تجربه کرده است و گویا این بازار نمی‌خواهد رنگ ارزانی‌اش را هم نشان دهد، در این بازار هر عدد سکه امامی از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم گذشت و انس طلا نیز چند روزی است که روی ۱۳۱۶ دلار با نوسان چند سنتی بالا و پایین می‌شود. البته قیمت امروز انواع سکه در بازار نسبت به روز گذشته تغییر قیمت نسبتا محسوسی داشته و به‌عنوان مثال می‌توان به افزایش قیمت سکه تمام بهار آزادی، نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی اشاره کرد که به ترتیب از ۲۴ هزار تومان تا ۱۰ هزار تومان تغییر قیمت داشته‌اند و گران‌تر از روز گذشته معامله شده‌اند.
کشتی‌آرای بازار طلا و سکه را این‌گونه تشریح کرد: «قیمت جهانی طلا دو هفته‌ای است که کاهش یافته و با وجود اینکه انتظار می‌رفت قیمت طلا و سکه در بازار داخلی نیز همین رویه را داشته باشد، این اتفاق نیفتاد و کار به جایی رسید که امروز قیمت‌ها در این بازار به بالاترین حد خود رسیده است». او افزود: «افزایش نرخ ارز و بالارفتن تقاضا دو عاملی است که مانع شد تا قیمت طلا و سکه از نرخ‌های جهانی تبعیت کرده و کاهش یابد اما اینکه برخی معتقدند بازار طلا و سکه به‌دلیل سیستم اخیر رو به افزایش‌اش در اختیار دلالان قرار گرفته یا می‌گیرد را نمی‌توان پذیرفت زیرا دلایل و عوامل گرانی طلا و سکه مشخص و واضح است و ارتباطی به دلالی ندارد. البته از هم‌اکنون نمی‌توان درباره آینده این بازار از این حیث، اظهارنظر قطعی کرد اما هم‌اکنون چنین پدیده‌ای در بازار وجود ندارد». رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور با بیان اینکه در آینده‌ای نه‌چندان دور بازار طلا و سکه در مسیر ثبات قرار می‌گیرد، تصریح کرد که قیمت طلا و سکه در بازار داخلی تعیین نمی‌شود و عامل اصلی آن نرخ جهانی است و عوامل دیگری مانند نوسانات نرخ ارز یا میزان تقاضا می‌تواند بر آن اثر‌گذار باشد.
کشتی‌آرای همچنین در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه اقدام بانک مرکزی در عرضه سکه در بازار و اثر‌گذاری روی قیمت این کالای با ارزش را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: «اقدام بانک مرکزی برای عرضه سکه در بازار به‌عنوان پیش‌فروش یا حراج برای ازبین‌بردن حباب قیمتی به این معناست که این دستگاه اجرایی نظارتی برای انجام وظیفه خود در راستای تنظیم بازار پولی و مالی کشور، می‌خواهد فاصله قیمت اصلی و واقعی طلا و سکه با قیمتی که در بازار موجود است و معامله می‌شود را از بین ببرد و با همین هدف که همان ازبین‌بردن حباب قیمتی است، می‌ توان گفت که بانک مرکزی موفق عمل کرده و تا حدودی موفق شده تا این دو قیمت را به یکدیگر نزدیک کند.»
او با اشاره به اینکه بانک مرکزی هیچگاه به دنبال کاهش قیمت سکه و طلا نبوده و تنها هدفش ازبین‌بردن حباب قیمتی است، تصریح کرد «وقتی در شرایط کنونی به بازار طلا و سکه نگاه می‌کنیم و می‌بینیم که می‌توان با ۱۴۹ هزار تومان یک گرم سکه یا طلا خرید و این قیمت بیشتر از آن چیزی است که باید باشد یعنی هنوز حباب قیمتی در بازار سکه وجود دارد و با ازبین‌بردن آن همچنان فاصله داریم».
رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور شرایط در بازار امروز سکه و طلا را این‌گونه توضیح داد که در وضعیتی کنونی نمی‌توان گفت که همه سرمایه‌ها و پول‌ها به بازار سکه و طلا آمده است و مردم خودشان به تنهایی اقتصاددان هستند و می‌دانندچه کاری باید انجام دهند تا زیان نبینند. بنابراین نمی‌توان به آنها توصیه کرد که باید چه کاری بکنند.
کشتی‌آرای اعلام کرد «یکی از مسائلی که به‌طور قطع می‌توان راجع به آن اظهارنظر کرد این است که مردم باید بدانند همه سرمایه‌ها و دارایی‌های خود را به این بازار سرازیر نکنند، زیرا بازار سکه و طلا در آینده‌ای نه‌چندان دور، روند با ثباتی به خود خواهد گرفت و همه نمی‌توانند به سود مورد نظر خود دست پیدا کنند. از‌سوی‌دیگر، وضعیت کنونی به‌گونه‌ای است که سوداگرهای حرفه‌ای جزو افرادی هستند که می‌توانند از این بازار سود ببرند و مردم در میان آنها به چیزی که می‌خواهند، نمی‌رسند». حالا باید دید که بازار طلا و سکه به کدام سمت و سو می‌رود و بانک مرکزی می‌تواند با حراجی که راه انداخته تعادل را به این بازار برگرداند یا آنکه جای پای دلالان، روزبه‌روز سفت‌تر و سودشان از دیروز بیشتر می‌شود؟

منبع: وقایع‌اتفاقیه


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=104078
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

قیمت‌ها همچنان بیشتر از نرخ واقعی است
قیمت‌ها همچنان بیشتر از نرخ واقعی است
قیمت‌ها همچنان بیشتر از نرخ واقعی است
قیمت‌ها همچنان بیشتر از نرخ واقعی است
قیمت‌ها همچنان بیشتر از نرخ واقعی است