بازار سکه طی هفته های گذشته با نوساناتی همراه شد و برخی اتفاقات هم به این نوسانات کمک کرد تا جایی که قیمت سکه در بازار تا یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومان هم بالا رفت.

دستگیری دلال ارز

بازار سکه طی هفته های گذشته با نوساناتی همراه شد و برخی اتفاقات هم به این نوسانات کمک کرد تا جایی که قیمت سکه در بازار تا یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومان هم بالا رفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، سید فرید موسوی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نوسانات به وجود آمده در بازار سکه را بی ارتباط با برخی ناآرامی‌های اخیر ندانست و افزود: با پایان یافتن نا آرامی‌ها حباب از بین رفته است و قیمت ارز و سکه در روزهای آینده ثبات بیشتری خواهد داشت و حتی ممکن است، روند نزولی داشته باشد.
او البته توصیه کرد: مردم وسوسه نشوند و در این شرایط نقدینگی و سپرده‌های خود را به سکه و ارز تبدیل نکنند چرا که قطعا در روز‌های آینده شاهد کاهش قیمت سکه و ارز خواهیم بود و در این صورت آنها زیان مضاعفی را متحمل می‌شوند.
این اظهارات در حالی مطرح می شود که عبادالله محمد ولی، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی هم در این باره به روزنامه وقایع اتفاقیه گفت که از هفته گذشته روند افزایشی قیمت دلار، سکه و طلا قابل مشاهده است که روند افزایشی داشته و شدت و حدت نوسانات آن نیز متفاوت است.
او افزود: اگر دقت کنید متوجه می‌شوید گاهی شدت نوسانات در روزهای شنبه و یکشنبه با دوشنبه و چهارشنبه فرق می کند چرا که در دو روز نخست هفته اکثر بورس‌های دنیا تعطیل است و دوشنبه ها که نرخ های جهانی مشخص می شود، بازار طلا مجدادا با نوسان مواجه می‌شود.
محمد ولی درباره آینده بازار طلا و سکه نظر متفاوتی نسبت به آن چه قابل مشاهده است، دارد و در این باره بیان کرد: مانند دیگر کارشناسان معتقدم که قیمت طلا وسکه در آینده نیز با افزایش مواجه می شود اما این به معنای بالا بودن قیمت آن نیست چرا که هنوز به نرخ واقعی خود نسبت به نرخ های جهانی نرسیده است و البته دولت ها و مسئولان در این بازار همواره سعی می کنند که قیمت طلا را مدیریت کنند. اما باید به این نکته توجه کرد که قیمت طلا بر اساس انس جهانی تعیین می شود.نوسانات بازار سکه محدود به روزهای اخیر نبوده و در ماه‌های اخیر بازار سکه با نوسان و حباب قیمتی سنگینی مواجه بوده به‌طوری‌که در این بخش شاهد حباب قیمتی ۲۰۰ هزار تومانی نیز بوده‌ایم. به‌منظور مقابله با روند افزایشی حباب بازار سکه به دستور بانک مرکزی، از چهارم آذر بانک کارگشایی اقدام به حراج سکه کرد.
رییس این بانک گفت: «این سکه‌ها در بسته‌های ۲۰تایی و بدون محدودیت خرید و با قیمت یک میلیون و ۲۸۸ هزار تومان برای تمام‌سکه بهار آزادی و ۶۴۵ هزار تومان برای نیم‌سکه بهار آزادی به‌عنوان پایه حراج به متقاضیان عرضه خواهد شد».
همچنین سیف، رییس بانک مرکزی دراین‌باره گفت: «در شرایط فعلی برای کم‌شدن از بار تقاضا، بانک مرکزی حراج‌هایی را به‌صورت روزانه انجام می‌دهد و می‌توان گفت حباب قیمت هم تقریبا از بین رفته است».
حال با گذشت بیش از یک ماه از این حراج، رحیمی، مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی درمورد مقدار سکه عرضه‌شده در بازار و همچنین تاثیر سکه‌های عرضه‌شده بر بازار گفت: حدود یک ماه از فروش سکه‌های بهار آزادی از طریق بانک کارگشایی می‌گذرد. دراین‌مدت ۱۵ جلسه حراج برگزار شده و متناسب با نیاز متقاضیان، سکه‌های طلا عرضه شده است.
او همچنین گفت: تا پیش از شروع حراج سکه در بانک کارگشایی، قیمت یک سکه بهار آزادی تا مرز یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان نیز رسید. در روزهای اول حراج، برخی افراد سودجوی فعال در بازار سعی داشتند مانع از افت قیمت‌ها شوند و حتی برخی خریدها را با قیمت بالا انجام می‌دادند. این افراد معمولا زمانی که بازار ملتهب است و قیمت‌ها روبه‌بالاست منتفع می‌شوند اما با ادامه حراج، مقاومت این گروه نیز شکست و به‌تدریج قیمت‌ها روند کاهشی را درپیش گرفت. اما در روزهای اخیر در پی افزایش دوباره حباب بازار سکه ثبات به‌وجودآمده از طریق حراج ادامه‌دار سکه در بازار به‌هم خورده است. همان‌طور که گفته شد از یک طرف، اغتشاشات داخلی روزهای اخیر و از طرفی افزایش قیمت طلای جهانی باعث شده حباب بازار سکه بار دیگر خود را نشان دهد. از‌سوی‌دیگر، شروع سال جدید میلادی مانند هر سال باعث ایجاد نوسانات کوتاه‌مدت در بازار ارز و طلا و افزایش قیمت‌ها می‌شود. امسال نیز با شروع سال نو میلادی، شاهد نوسان قیمتی در هر دو بازار بوده‌ایم.
محمد کشتی‌آرای از فعالان بازار طلا و سکه درباره نوسانات اخیر بازار سکه می‌گوید: «در یک هفته گذشته افزایش قیمت جهانی طلا، آن هم به طرز چشمگیری به افزایش نرخ این فلز ارزشمند در بازار داخلی انجامید. از‌سوی‌دیگر، نرخ ارز هم در بازار داخلی افزایش پیدا کرد و با افزایش جهانی قیمت دست به دست هم دادند و در نیمه هفته گذشته نرخ سکه تمام‌بهار آزادی را به بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رساندند». از این جهت بانک مرکزی به‌دنبال افزایش صعودی قیمت دلار در بازار داخلی اقدام به عرضه ارز کرد تا از این راه هم بازار ارز را از بی‌ثباتی نجات دهد و هم حباب قیمتی بازار سکه را کاهش دهد. از طرفی، نوسان قیمتی ارز در بازار داخلی عاملی گذراست و با برطرف‌شدن آن، سفته‌بازان بی‌تجربه دچار زیان زیادی خواهند شد زیرا سفته‌بازان حرفه‌ای از سازوکار این بازار مطلع هستند و رفتار آنها به‌گونه‌ای دیگر است؛ لذا درصورتی‌که سفته‌بازان بی‌تجربه در اثر نوسانات بازار متحمل زیان شوند حضور آنها کمرنگ شده و بازار به تعادل خواهد رسید. نمودار، روند قیمت سکه در یک ماه گذشته را نشان می‌دهد. همان‌طور که نمودار فوق نشان می‌دهد، نوسانات هفته‌های اخیر بازار سکه تقریبا از بین رفته و چند روزی است خبری از افت‌وخیزهای هفته پیش نیست و آرامش به بازار برگشته است؛ بنابراین اقدامات بانک مرکزی برای حراج سکه و تزریق ارز به بازار تاکنون موفقیت‌آمیز بوده و عرضه بیش از ۱۴۰ هزار قطعه سکه در بازار طلا توانسته حباب سکه را تا حدودی کاهش دهد.
دراین‌باره مسعود سلیمانی، رییس بانک کارگشایی معتقد است قیمت سکه به‌تنهایی نمی‌تواند کاهش یابد زیرا با افزایش دلار بلافاصله قیمت سکه نیز صعودی می‌شود.
همچنین سلیمانی تاکید دارد که اگر حراج نبود وضع قیمت سکه این‌طور نبود؛ حراج هنوز ادامه دارد و پایانی برای آن مشخص نشده است.ازاین‌رو، حراج بانک مرکزی با هدف کاهش حباب موجود در بازار سکه ادامه دارد و امید است با ادامه تامین نیاز بازار از سوی بانک مرکزی و همچنین کاهش قیمت طلای جهانی و ارز در بازار داخلی به‌تدریج نوسانات اخیر بازار سکه از بین رفته و قیمت سکه روند کاهشی داشته باشد و حباب بازار سکه از بین برود.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=102520
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

حباب بازار سکه از بین می‌رود
حباب بازار سکه از بین می‌رود
حباب بازار سکه از بین می‌رود
حباب بازار سکه از بین می‌رود
حباب بازار سکه از بین می‌رود