۲۴ شب است که موسسه ای در شرف تاسیس، از طریق یک مجموعه پربیننده تلویزیونی سعی در القای عمومی به پذیرش خود دارد.البته به جز عسکریه،موسساتی چون ثامن الحجج،کوثر نیز به راحتی تبلیغات تلویزیونی می کنند!گویا فقط قانون برای چند موسسه است؟
به گزارش پول پرس به نقل از موج، موسسه مالی و اعتباری عسکریه با صرف هزینه های میلیاردی و اسپانسری سریال مادرانه قصد کرده که وجهه عمومی برای خود کسب کند. این درحالی است که بر اساس قانون پولی و بانکی کشور و قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی، بانکها و موسسات اعتباری قبل از انجام هر گونه تبلیغاتی، ملزم به دریافت مجوز نهایی از بانک مرکزی هستند.
براساس اعلام بانک مرکزی، موسسه مالی و اعتباری عسکریه یک موسسه در شرف تاسیس است و بنابراین حق تبلیغات تلویزیونی ندارد.
موسسه ای که زمان زیادی از فعالیت آن نمی گذرد و هنوز از نهاد ناظر بر عملیات شبکه بانکی کشور مجوز نهایی خود را اخذ نکرده، به چه جراتی باید در سریال پربیننده ماه رمضان تبلیغات وسیع داشته باشد؟
متاسفانه در قسمت بیست و چهارم این سریال، یکی از شعب بزرگ موسسه مالی و اعتباری عسکریه نمایش داده می شود و ماجرای اعطای تسهیلات توسط یکی از بازیگران مجموعه مادرانه پیگیری می شود. با این سکانس در واقع به مردم آموزش داده می شود که برای اعطای تسهیلات به سراغ موسسات فاقد مجوز بروید!
البته در تیتراژ ابتدایی سریال مادرانه نیز می توان تبلیغ موسسه مالی و اعتباری عسکریه را مشاهده کرد که همگان با دیدن این تبلیغ، گمان می کنند این موسسات حساب و کتاب پاکی دارد و از نظر بانک مرکزی دارای مجوز است. حال آنکه این بانک مرکزی این موسسه را تنها در شرف تاسیس می داند.
البته چندی قبل، مدیر عامل این موسسه طی مصاحبه ای با یکی از خبرگزاری ها، اعلام داشته است که کلمه در شرف تاسیس برای موسسه عسکریه مصداق ندارد چرا که طبق اعلام سازمان بورس عسکریه موسسه در شرف تاسیس نیست. موسسه در شرف تاسیس حق فعالیت در بورس را ندارد اما عسکریه شرکت بورسی است و به ثبت رسیده است.
البته جوادی این را هم گفته است که بانک مرکزی این نظر سازمان بورس را قبول ندارد و از دیدگاه بانک مرکزی، عسکریه یک موسسه در شرف تاسیس محسوب می شود.
موسساتی چون ثامن الجج که حتی نامش را هم عوض نکرده نیز اسپانسر برنامه ماه عسل است.موسسه مالی کوثر نیز در شرف تاسیس است و آن هم تبلیغ تلویزیونی می کند.گویا بانک مرکزی و معاونت نظارتی این نهاد قانون را تنها برای چند موسسه اجرا می کند!
بر این اساس، بانک مرکزی چندی پیش اعلام کرده بود که تبلیغات موسسات مالی و اعتباری منوط به اخذ مجوز از بانک مرکزی است و به منظور جلوگیری از انتشار آگهی های تبلیغاتی موسسات پولی فاقد مجوز در نشریات و رسانه ملی، طی نامه ای به ارگانها و سازمانهای ذیربط درخواست نمود، به منظور ساماندهی موسسات و جلوگیری از اختلال در نظام پولی کشور انجام هرگونه تبلیغ توسط موسسات مالی و اعتباری منوط به اخذ مجوز از این بانک کنند.
پیش از این ها، موسسات فاقد مجوز برای تبلیغات تلویزیونی خود از بانک مرکزی اجازه نمی گرفتند، صدا و سیما هم استعلامی از بانک مرکزی نمی گرفت چون به فکر کاسبی و تجارت خود بود، اساسا باید گفت برای این سازمان فرقی نمی کند که تبلیغ موسسه ای فاقد مجوز پخش شود یا پفک چی توز !
بنابراین نتیجه می گیریم که بعید است از بانک مرکزی برای پخش رپرتاژهای عسگریه اجازه گرفته شده باشد!
انتهای پیام