صندوق بین المللی پول اعلام کرد سهم دلار از ذخایر ارزی جهان در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ به پایین ترین میزان از اواسط سال ۲۰۱۴ تاکنون رسیده است.

صندوق بین المللی پول اعلام کرد سهم دلار از ذخایر ارزی جهان در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ به پایین ترین میزان از اواسط سال ۲۰۱۴ تاکنون رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از ایسنا، با وجود اینکه سهم دلار به مدت ۳ سه ماهه متوالی کاهش پیدا کرده اما دلار کماکان عمده‌ترین ذخیره ارزی جهانی به شمار می رود.

میزان ذخایر ارزی جهانی به دلار طی سه ماهه سوم به ۶.۱۳ تریلیون دلار معادل ۶۳.۵ درصد از کل ذخایر تخصیص یافته رسیده است در حالی که سهم دلار در سه ماهه دوم با ارزش ۵.۹۱ تریلیون دلار معادل ۶۳.۸ درصد از کل ذخایر بود. در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۴، ذخایر دلار به ارزش ۴.۴۹ تریلیون دلار، ۶۳.۰۵ درصد از کل ذخایر جهانی را تشکیل داد.

ذخایر جهانی به دارایی‌های بانک‌های مرکزی گفته می‌شود که غالبا به منظور حمایت از بدهی های خود و به صورت ارزهای مختلف نگه داری می شود. گاهی اوقات بانک‌های مرکزی از این ذخایر به منظور حمایت از ارزهای داخلی کشور خود نیز استفاده می‌کنند.

سهم یورو از ۱۹.۹ درصد در سه ماهه اول به ۲۰ درصد در سه ماهه سوم افزایش یافت. سهم ارز واحد اروپایی از ذخایر جهانی در دوره اوج خود طی سال ۲۰۰۹ معادل ۲۸ درصد از کل ذخایر بود.

سهم یوان چین از ذخایر جهانی در سه ماهه سوم ۱.۱۲ درصد بود که در مقایسه با میزان ۱.۰۸ درصدی سه ماهه قبل آن افزایش داشت. صندوق بین المللی پول برای نخستین بار در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶، سهم یوآن از دارایی های بانک های مرکزی را اعلام کرد.

از سوی دیگر سهم ین ژاپن از ذخایر ارزی، از ۴.۶ درصد سه ماهه دوم به ۴.۵ درصد در سه ماهه سوم کاهش یافت.

آمار صندوق بین المللی پول نشان می دهد ذخایر جهانی به ۱۱.۲۹۷ تریلیون دلار افزایش یافته است که بیشترین رقم از زمان سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ به شمار می رود و بالاتر از رقم ۱۱.۱۲۱ تریلیونی سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ است.

حجم دارایی های تخصیص یافته به ارز نیز از ۹.۲۶۳ تریلیون دلار در گذشته به ۹.۶۴۶ تریلیون دلار افزایش یافته است.

ذخایر تخصیص یافته با حساب بخشی از ذخایر رسمی چین که افشای کامل آن دو تا سه سال دیگر طول خواهد کشید اعلام شده است. با احتساب کامل این ذخایر چین، سهم ذخایر تخصیص یافته بر حسب درصد از ۸۳.۳ درصد در سه ماهه دوم به ۸۵.۴ درصد در سه ماهه سوم افزایش یافت.

ذخایر تخصیص نیافته یا ذخایر اعلام نشده به صندوق بین المللی پول، به کاهش ادامه داد و از ۱.۸۵۹ تریلیون دلار در سه ماهه دوم به ۱.۶۵۰ تریلیون دلار در سه ماهه سوم رسید.

ذخایر تخصیص نیافته معادل ۱۴.۶ درصد از ذخایر ارز خارجی جهانی است که در مقایسه با ۱۶.۷ درصد سه ماهه دوم، کاهش نشان می دهد. عموما در بازار ارز اعتقاد بر این است که بخشی از ذخایر چین به صورت تخصیص نیافته نگهداری می شود.

دلار استرالیا و کانادا که از سال گذشته در ترکیب ذخایر گنجانده شدند، به ترتیب سهمی معادل ۱.۸ درصد و ۲ درصد از ذخایر ارزی جهان را دارند که نشان می دهد سهم این دو ارز اندکی افزایش پیدا کرده است.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=101551
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی جهانی
کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی جهانی
کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی جهانی
کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی جهانی
کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی جهانی