بسیاری از ما منتظر فصل تابستان هستیم؛ فصلی که با آمدنش می‌توانیم اوقات بیشتری را به تفریح و گردش اختصاص دهیم. رفتن به ساحل و دراز‌کشیدن روی شن‌های گرم ساحل فرصت خوبی برای تفکر و تامل در باب زندگی، خواسته اصلی شما از زندگی و این‌که شما واقعا از زندگی چه می‌خواهید، است.
بسیاری از مردم بر این باورند که پول و دارایی بیشتر به‌خصوص در زمان‌های سخت اقتصادی می‌تواند تفاوت‌های بارزی در زندگی ایجاد کند؛ اما اخیرا در یک گزارش منتشر شده از سوی نشریه فوربس، پیشنهاد شده که در حال حاضر افراد باید بیشتر نگران استقلال خود باشند تا محتویات حساب‌های بانکیشان.
این پژوهش، نتیجه مطالعه و بررسی روی ۴۲۰‌هزار نفر از ۶۳ کشور در راستای سنجش سطوح ملی رفاه براساس فاکتورهای سلامت روان، اضطراب و فرسودگی شغلی است. محققان این پژوهش در محاسبات خود دو شاخص ثروت یا تولید ناخالص داخلی (GDP) و خودمختاری (احساس مستقل بودن) را مد‌نظر داشتند.
براساس یافته‌های این تحقیق، خودمختاری و استقلال، اثر بیشتر و موثرتری بر سلامتی و خوشبختی انسان‌ها داشته تا ثروت و دارایی آن‌ها. در‌واقع پول و ثروت تنها زمانی که در کنار استقلال قرار می‌گیرد در سعادت افراد تاثیرگذار بوده است. ثروت و پول نمی‌توانند شادی و آرامش خریداری کنند، اما می‌توانند استقلال و آزادی بیشتری برای افراد مهیا کرده که این‌ها به‌نوبه خود در رسیدن به رفاه و سعادت تاثیرگذارند.
این نتایج دو پیامد مهم در پی دارد. ابتدا آن‌که باید به تغییرات پیشنهاد‌شده در زندگی‌مان از منظر تغییراتی که در وضعیت استقلال ما به وجود می‌آورد بنگریم و نه از حیث تغییراتی که روی ثروت ما دارد.
دوم این‌که کارفرماها تمام تلاش خود را روی افزایش حس آزادی افراد متمرکز کنند. همزمان با شادتر کردن ما، افزایش حس استقلال باعث افزایش قدرت انعطاف‌پذیری شده و این دقیقا همان چیزی است که انسان‌ها در شرایط نامطمئن به آن نیاز دارند.
من به‌تازگی از سازمانی بازدید کردم که به‌طور واضح بحث استقلال در پایین‌ترین سطح توجه سازمانی بود. هر کارمند که بسیاری از آن‌ها مهندسان حرفه‌ای بودند، باید ساعت ورود و خروج خود را ثبت می‌کردند تا اطمینان حاصل می‌کردند به اندازه کافی حضور فیزیکی در دفتر داشتند. هیچ‌کس حق نداشت عکس‌های شخصی در محل کار نصب می‌کرد. توالت بخش انتظار شرکت قفل بود و برای باز کردن آن به شما یک کلید و جاکلیدی چوبی بزرگ داده می‌شد. کلمه «الهام‌بخشی» با حروف بزرگ ۵ فوتی روی دیوار دفتر کار نصب شده بود اما این مکان همانند جایی بود که توانمند‌سازی و الهام‌بخشی در حال مرگ بود. هنوز هم برای سازمان‌ها، ایجاد حس استقلال راهی مناسب برای افزایش مشارکت کارکنان و دریافت عملکرد بهتر است.
۵ راه برای افزایش استقلال کارمندان
۱- به آن‌ها حق انتخاب دهید:
شاید واضح‌ترین مسیر رسیدن به استقلال همین حق انتخاب باشد؛ اما قطعا نه ساده‌ترین روش. این موضوع بیشتر از جنبه سیاست‌گذاری است. اجازه دادن به مردم برای انتخاب محل کار خود که آیا آن‌ها تمایل دارند در خانه مشغول به کار باشند یا در دفتر کار و از سوی دیگر باید از نظر زمانی انعطاف‌پذیر باشیم این‌ها همه درباره میزان توجه است. این‌که وقتی یکی از کارمندان خوب ما کمی زودتر محل کار را ترک کرد اخم نکنیم و به کارمند دیگری که درگیر مراحل سخت طلاق گرفتن است، اجازه دهیم ساعاتی مرخصی گرفته و نزد وکیل برود.
۲- چگونه بودن کارمندان را تعیین نکنید:
کارمندان خود را از انتظاراتتان آگاه کنید ولی بگذارید آزادانه و به انتخاب خود به هدف مورد‌نظر شما دست یابند. برای آن‌ها مسیر رسیدن به خواسته‌های خود را ترسیم نکنید بلکه فقط آن‌ها را از خواســــته‌های خود آگاه کرده و اجازه دهید مسیر رسیدن را خودشان انتخاب کنند. شاید مربیگری و راهنمایی کارمندان رواج داشته باشد ولی در محیطی که انعطاف بیشتری از نظر کاری وجود داشته باشد استقلال بیشتری هم وجود دارد.
۳- انگیزه ذاتی کارمندان خود را از طریق تطابق اهداف گسترده شرکت با حرفه فردی کارکنان خود و آرمان‌های زندگی آن‌ها افزایش دهید
نقش کارمندان را در محور نقاط قوت و منافع آن‌ها در نظر بگیرید تا بازدهی بیشتری برای شما داشته باشند. در واقع به دنبال این باشید که شکل و اندازه سوراخ را تغییر دهید تا این‌که به اجبار میخی را بکوبید.
۴- از ایده‌های کارمندان خود آگاه و نظراتشان را جویا شوید
جای تعجب نیست افرادی که کسب‌و‌کار خود را دارند با آن‌که ساعت‌های طولانی‌تری کار و درآمد کمتری کسب می‌کنند ولی خوشحال‌تر به نظر می‌رسند. دلیل این مسئله چیزی نیست جز احساس استقلال بیشتر آن‌ها. کارکنان خود را تشویق کنید مانند یک صاحب کار، فکر کنند به این معنا که اگر کسب‌و‌کار خودشان بود چه چیزهایی را تغییر می‌دادند؟ از آن‌ها بخواهید به‌صورت آزادانه در محل کار عمل کنند و نظرات خود را درباره بهبود کار و پیشرفت آن بگویند. با این کار شما به‌عنوان یک مدیر عملا احساس استقلال بیشتری به کارمندان خود هدیه می‌دهید و اثرات مثبت آن را نیز روی بهبود روند کار و بازدهی بیشتر کارمندان خود مشاهده می‌کنید.
۵- نظارت بر هر حرکت و عمل کارمندان خود را متوقف کنید
نظارت مستمر یک راه مطمئن حذف تمام احساس استقلال است نظارت بر زمان ورود کارکنان به محل کار، ترک محل کار و زمان استراحت آن‌ها، حتی این‌که در اینترنت چه صفحات وبی را دنبال و مطالعه می‌کنند باعث ایجاد احساس عدم استقلال روی کارمندان می‌شود. این را به یاد داشته باشید که عملکرد و کارآیی، بهتر است براساس نتایج حاصل‌شده ارزیابی شود تا نیروی مصرف شده.

منبع: بهار


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=9861
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

پول بیشتر یا آزادی بیشتر
پول بیشتر یا آزادی بیشتر
پول بیشتر یا آزادی بیشتر
پول بیشتر یا آزادی بیشتر
پول بیشتر یا آزادی بیشتر