وزیر اقتصاد دولت دهم گفت: هدف ، ‌برنامه ، عزم و اراده ما جز برای رفاه مردم نبود و در برابر پروردگار شهادت می دهم که هیچ برنامه ای را برای منفعت شخصی و سیاسی انجام ندادم و البته این بدان معنا نیست که همه آنچه را انجام دادیم لزوما به کام و ذائقه همه خوش آمده باشد اما مردم بدانند که نیت ما اینگونه بوده است و از همه آنها عذرخواهی می کنم.

به گزارش پول پرس به نقل از انتخاب، سید شمس الدین حسینی به عنوان دهمین وزیر وزارتخانه ۳۹ ساله اقتصاد در سلسله گفتگوهای پایانی اعضای هیئت دولت دهم در گفت و گو با تلویزیون گفت : وزارت اقتصاد در بررسی کارشناسی هدفمند کردن یارانه ها ، تهیه لایحه و اجرای این قانون نقش اساسی و قابل توجهی داشتم.

حسینی که در چهار سال اخیر مسئولیت سخنگویی اقتصادی دولت را نیز بر عهده داشته است ، با اشاره به پذیرش هدفمند شدن پرداخت یارانه ها در جامعه گفت : اجرای موفق هدفمندکردن یارانه ها نشان داد با کمک و همراهی مردم می توان کارهای بزرگی در حوزه های اقتصادی کشور انجام داد.

وی از اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ به عنوان اقدام مهم دیگر وزارت اقتصاد در سالهای اخیر یاد کرد و افزود: خصوصی سازی ها و توزیع سهام عدالت در مجموع جزو کارهای برجسته دولت است که در شرایط دشوار ناشی از تحریم به خوبی اجرا شد.

حسینی در پاسخ به این پرسش که ایا تصمیمی در دوران وزارت گرفته است که اگر امروز بود ان تصمیم را نمی گرفت ؟ گفت: در وزارت اقتصاد هیچگاه خلق الساعه تصمیم نگرفتیم که امروز پشیمان باشیم.

وزیر اقتصاد اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را نمونه بارزی از این تصمیم ها برشمرد و افزود : پایه جدید مالیات بر ارزش افزوده که توانست وابستگی کشور را به درآمدهای نفتی کاهش دهد تا امروز حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد جدید نصیب کشور کرده است والبته با توجه به تجربه بدست آمده ، اگر امروز قصد آغاز اجرای آن را داشتیم با اطلاع رسانی بیشتر عمل می کردیم.

حسینی با بیان اینکه جنس توسعه و پیشرفت در کشور ما به شکلی است که با اجتماع پیوند خورده و پذیرش اجتماعی برای موفقیت اجرای آن دارای اهمیت است ، اظهارداشت : باید اقدامات وسیعی برای توجیه افکارعمومی در اجرای طرحهای عمومی انجام شود تا نتیجه مطلوب بدست اید.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت : فقر شفافیت در اقتصاد سبب شده است برخی افراد که مسئولیتی هم ندارند صرفا برای تامین منافع مورد نظر خود حرفهایی بزنند و به فضای اقتصادی کشور آسیب می رسد.

وی تنظیم بازار ارز را از جمله این موارد دانست و افزود : افرادی نظام ارزی کشور را نقد می کردند که منافع داشتند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تصمیمی بوده است که خواستید بگیرید اما نگرفتید یا نشد که بگیرید؟ گفت : وزارت اقتصاد باید شبکه اجتماعی خود را برای توجیه برنامه هایش تقویت کند و اگر این اتفاق در حد خوبی روی می داد آثار تلاش همکارانم در وزارت اقتصاد را بهتر می توانستم معرفی کنم.

وزیر اقتصاد ، راه اندازی بورس نفت را از جمله اقداماتی برشمرد با تاخیر به نتیجه رسید.

حسینی افزود: اگر سه سال قبل و پیش از تشدید تحریم ها بورس نفت راه اندازی می شد امروز در مواجهه با تحریم ها خیلی جلوتر بودیم اما وقتی به ثمر رسید که تحریم ها اعمال شده بود.

وی در باره مهمترین خاطره خود از دوران وزارت به موضوع استیضاح اشاره کرد و گفت: استیضاح در واقع برای من فرصت روشنگری و بیان واقعیت بود.

حسینی ادامه داد: سه شنبه ۱۰ آبان ۹۰ استیضاح شدم ، جمعه قبل از استیضاح ، شخصی تماس گرفت و گفت برای حمایت از من با یکی از استیضاح کنندگان تماس گرفته است که این موضوع مرا خیلی ناراحت کرد و طوری شد که از کوره در رفتم و این باعث شد فرزندان من از موضوع مطلع شوند و بعد از آن تماس ، دخترم که کلاس چهارم دبستان بود گریه کرد.

علت گریه را از دخترم پرسیدم ، او گفت: می خواهند آبروی شما ببرند و من با او صحبت کردم تا او را از ناراحتی درآورم ، ساکت شد اما احساس کردم قانع نشده است.

حسینی افزود : دخترم فردای ان روز به همسرم گفته بود ،مقصر اصلی اوست وقتی همسرم علت را پرسید دخترم گفته بود در سفر خانوادگی حج عمره در سال ۸۸ به عنوان یکی از سه خواسته ای که گفته می شود برای افرادی که اولین بار به مسجد الحرام مشرف می شوند مستجاب خواهد شد از خدا خواستم پدرم وزیر اقتصاد باقی بماند پس من مسبب این موضوع هستم.

صبح وقتی سراغ دخترم را از همسرم گرفتم گفت : دخترم بدون صبحانه به مدرسه رفته است و علت را از همسرم پرسیدم که گفت دخترم از موضوع استیضاح خیلی ناراحت است و سه روز روزه نذر کرده است.

وزیر اقتصاد افزود: جریان پیش آمده سبب شد به این موضوع بیشتر پی ببرم که در دوران وزارتم چقدر نسبت به خانواده و فرزندان کم توجه بودم و این موضوع بار مسئولیتم را بالا برد.

حسینی ادامه داد بعد از استیضاح واقعا حس کردم به خدا نزدیکتر شدم.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت : برخورد سیاسی و توقف هدفمندکردن یارانه ها را از تلخ ترین خاطرات دوران وزارت خود می دانم.

سخنگوی اقتصادی دولت دهم در ادامه گفت : دیدن یا شنیدن برخی موضعگیری ها نیز برایم خیلی تلخ بود از جمله اینکه می دیدم در شرایط تحریم که مایحتاج مردم با سختی و دشواری تامین می شود عده ای در صددند ان را صادر کنند و وقتی ما ممانعت می کردیم می گفتند با صادرات غیرنفتی مشکل دارید!

وی افزود : عده ای انتظار داشتند در شرایطی که کشور تحریم است و کالاهای اساسی به سختی تامین می شود آنها بتوانند آن را بسته بندی و صادر کنند.

حسینی نبود سامانه یکپارچه اطلاعات اقتصادی را گرفتاری بزرگ اقتصاد ایران دانست وگفت : طرحهای مختلفی در دولت کنونی در دست اجراست و کارهای ارزنده ای هم انجام شده است اما نبود شبکه اجتماعی فعال و شفاف نبودن اطلاعات اقتصادی موجب شده است ضمن مقاومت در اجرای برخی طرحها و پذیرش اجتماعی برنامه ها ، نقد منصفانه نیز در بسیاری موارد جای خود را به نقد با هدف رسیدن به اغراض شخصی و کسب منفعت شخص یا گروه خاص بدهد.

وزیر اقتصاد در پاسخ به این پرسش که اگر نمره رضایتمندی را ۱۰۰ در نظر بگیریم شما به خودتان و مجموعه تحت مدیریت چه نمره ای می دهید ؟ گفت : نمی توانم به خودم نمره بدهم اما به زیر مجموعه نمره ۸۰ تا ۱۰۰ می دهم.

حسینی یکی دیگر از مشکلات وزیر اقتصاد را اینگونه توضیح داد که عوام تصور می کنند وزیراقتصاد مسئول همه اقتصاد کشور است اما خیلی از وزارتخانه ها ماهیتا اقتصادی هستند.

از حسینی درباره بهترین آرزوی یک وزیر اقتصاد پرسیدیم که گفت : رفاه ، سلامت و عدالت اقتصادی برای همه مردم.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر بخواهید نقد منصفانه از خود داشته باشید مهمترین نقطه قوت و ضعف خود را چه می دانید ؟ می گوید: اگرچه با این نوع پرسشها راحت نیستم و نمی توانم درباره نقطه قوتم بگویم اما با این حال می توان گفت در دوره پنج سالی که وارد وزارت اقتصاد شدم تقریبا موردی نبود که به لحاظ تخصصی و اطلاعات فردی در آن خصوص پیش زمینه و اطلاعات نداشته باشم و بر همین اساس کار را راحت تر انجام می دادم.

وی درپاسخ به اینکه در کل درکدام بخش دچار ضعف بودید؟ گفت: مهمترین آن نحوه انتقال پیام به جامعه و افکار عمومی بود.

حسینی افزود : هر جا شبکه تعامل و اطلاع رسانی و ابلاغ پیام فعال بود در اجرای طرح راحت تر بودیم همچون زمان آغاز هدفمندسازی یارانه ها که پیام و هدف کار به جامعه منتقل شد و مشکلی پیش نیامد.

وی افزود : هر کجا که ارتباط فعال با مردم قطع شد مشکل از همان جا بروز کرد و نقد های غیرمنصفانه هم شدت گرفت.

وزیر اقتصاد افزود : مثلا تحریم و مشکلات ارزی موجب افزایش نرخ تورم شد که اساسا ارتباطی با هدفمندسازی یارانه ها نداشت اما عده ای که در پی اثبات ادعای خود مبنی بر ایجاد تورم ۷۰ درصد در صورت اجرای قانون هدفمندی بودند این زمان را فرصت مناسبی دیدند که تورم را به گردن اجرای قانون هدفمندی بیندازد.

سخنگوی اقتصادی دولت دهم درباره مهمترین توصیه اش به وزیر اقتصاد بعدی گفت : وقتی به وزارت اقتصاد آمدم به جرات می توانم بگویم یکی از وزارتخانه های آباد بود ، چرا که اکثریت وزیران اقتصاد، افرادی آشنا به کار بودند.

حسینی افزود : توصیه ها باید در جلسه مشورتی خاص به وزیر بعدی بیان شود و من تلاش می کنم برداشت های خود را به ایشان منتقل کنم و بیشترین توصیه ام به وزیر بعدی تلاش برای معرفی برنامه ها و توجیه افکار عمومی و ایجاد شبکه اجتماعی برای این منظور است.

وزیر اقتصاد دولت دهم به عنوان حرف پایانی با مردم گفت: هدف ، ‌برنامه ، عزم و اراده ما جز برای رفاه مردم نبود و در برابر پروردگار شهادت می دهم که هیچ برنامه ای را برای منفعت شخصی و سیاسی انجام ندادم و البته این بدان معنا نیست که همه آنچه را انجام دادیم لزوما به کام و ذائقه همه خوش آمده باشد اما مردم بدانند که نیت ما اینگونه بوده است و از همه آنها عذرخواهی می کنم.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=9822
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

موج عذرخواهی وزرای دولت دهم: این‌بار وزیر اقتصاد
موج عذرخواهی وزرای دولت دهم: این‌بار وزیر اقتصاد
موج عذرخواهی وزرای دولت دهم: این‌بار وزیر اقتصاد
موج عذرخواهی وزرای دولت دهم: این‌بار وزیر اقتصاد
موج عذرخواهی وزرای دولت دهم: این‌بار وزیر اقتصاد