رئیس سازمان خصوصی‌سازی سود قابل تقسیم بین مشمولان سهام عدالت را برای امسال حداکثر ۱۵۰ هزار تومان اعلام کرد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی سود قابل تقسیم بین مشمولان سهام عدالت را برای امسال حداکثر ۱۵۰ هزار تومان اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، میرعلی اشرف پوری‌حسینی که دیروز در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، در عین حال از اعلام زمان دقیق واریز این سود به‌حساب مشمولان خودداری کرد و گفت:‌ زمان دقیق واریز سود مشخص نیست.پوری‌حسینی با بیان اینکه هنوز نمی‌دانم سود را در چه ماهی از امسال می‌توانیم بپردازیم، افزود: به محض اینکه سود را از شرکت‌های سرمایه پذیر دریافت کنیم، می‌توانیم سود را بین سهامداران عدالت توزیع کنیم.

او با بیان اینکه شرکت‌ها ۸‌ماه فرصت دارند سود را به ما بدهند، گفت: قصد ما این است که به مرور که سود شرکت‌ها را دریافت می‌‌کنیم، آن را بین مشمولان توزیع کنیم.او ادامه داد: بنای ما این نیست که اگر سودی را از شرکت‌ها دریافت می‌کنیم آن را بلوکه کنیم و آن را یک جا بپردازیم، اما اگر این کار را کردیم از روی ناچاری به این کار متوسل شدیم. هدف ما این است که به مرور که سود را دریافت می‌کنیم، آن را بین مشمولان تقسیم کنیم.

پوری‌حسینی درباره مستندات قانونی پرداخت سود سهام عدالت، تأکید کرد: شورای‌عالی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ تصمیم می‌گیرد چه زمانی سود را پرداخت کند. البته این شورا سابقا کلیات این موضوع را به ما دستور داده است و در کلیات آن هیچ ابهامی وجود ندارد، اما یک مورد هست که هیأت وزیران یا شورای‌عالی اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی درخواست کردیم که تعیین تکلیف کنند و ما نیازمند یک مصوبه هستیم که اگر ا‌ن‌شاءالله آن مصوبه صادر شود سازمان خصوصی‌سازی‌ خواهد توانست اجرای دستور کند.

برآورد اولیه سود
پوری‌حسینی از تصویب ۳هزار و ۳۴۵ میلیارد تومان سود برای تقسیم میان سهامداران سهام عدالت تا امروز خبر داد و توضیح داد:‌ از ۴۹ شرکت دارای قیمت‌گذاری قطعی برای سبد سهام عدالت تا امروز ۳۰ شرکت مجمع عمومی برگزار و سود خود را توزیع کرده‌اند. پوری‌حسینی افزود: از۳ هزار و ۳۴۵ میلیارد تومان سود تصویب شده تا امروز ۱۳۰ میلیارد تومان از این شرکت‌ها وصول و در حساب سازمان خصوصی‌سازی‌ است و امیداریم بتوانیم تا پایان شهریور قسمت اول سهام عدالت را تقسیم کنیم. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود:

اگر این مبلغ را میان مشمولان سهام عدالت تقسیم کنیم به کسانی که سهام تخصیص یافته از محل سود، تخفیف و آورده نقدی مشمول مجموعاً یک میلیون تومان تعلق می‌گیرد و برای هر نفر ۱۲۵ هزار تومان سود عملکرد سال ۹۵ تخصیص می‌یابد. اگر کسی فقط صاحب ۵۳۰ هزار تومان سهام باشد و بقیه تا یک میلیون تومان را از محل آورده نقدی نپرداخته باشد ۵۳ درصد این مبلغ را سود دریافت خواهد کرد. رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی‌ افزود: تک تک مشمولان سهام عدالت می‌توانند با توجه به ‌صورتحساب دریافتی خود مبلغ سود خود را تا امروز محاسبه کنند.

۱۵۰هزار تومان، در انتظار بزرگ‌ترین شرکت
او با بیان اینکه شرکت هلدینگ خلیج‌فارس که یکی از شرکت‌های بزرگ سهام عدالت است هنوز سود تقسیم نکرده، گفت: این شرکت تا پایان مهر فرصت دارد که مجمع برگزار و سود تقسیمی را تصویب کند. او گفت: برآوردهای کارشناسی سازمان خصوصی‌سازی‌ نشان می‌دهد این شرکت ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان سود به سبد سهام عدالت پرداخت خواهد کرد که به این ترتیب کل سهم سود قابل تقسیم بین دارندگان سهام عدالت به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد. پوری حسینی افزود: به این ترتیب سود سهام مشمولی که صاحب یک میلیون تومان سهم باشد ۱۵۰ هزار تومان خواهد شد.

فرصت برای افزایش سهم
او اعلام کرد: مشمولانی که بخواهند بقیه مبالغ سهام خود را، تا مبلغ یک میلیون تومان واریز کنند تا پایان شهریور فرصت خواهند داشت به این ترتیب سود قابل پرداخت به این افراد افزایش خواهد یافت، البته در این مورد هیچ اجباری وجود ندارد. پوری‌حسینی افزود: البته اگر مشمولی بعد از تیر‌ماه در این‌باره اقدام کند، از سود سال ۹۵ بهره نمی‌برد و سود متعلق به او در سال۹۶ محاسبه و پرداخت می‌شود. ۴۹میلیون نفر مشمولان سهام عدالت هستند، از این تعداد بیش از ۴۷میلیون نفر که در قید حیات هستند، مجاز به دریافت صورتحساب هستند.

شماره حساب‌ها
او گفت: سود سهام عدالت مانند یارانه‌ها به‌حساب سرپرستان خانوار واریز نمی‌شود بلکه سود به‌حساب تک تک مشمولان واریز خواهد شد. او افزود: مرحله دوم بعد از دریافت صورتحساب اعلام شماره شبا به سامانه سازمان خصوصی‌سازی‌ است که تا امروز بالغ بر ۲۹ میلیون نفر با سامانه تماس گرفته و شماره شبای خود را وارد کرده‌اند. شماره شبای نزدیک به ۲۷ میلیون نفر از این افراد در سیستم بانکی تأیید شده و حدود ۲میلیون نفر باقیمانده در حال بررسی است.

پوری حسینی افزود: از حدود ۲۰میلیون نفر که تاکنون شماره شبای آنها به سامانه اعلام نشده است، نگران هستیم و از آنها دعوت می‌کنیم که هرچه سریع‌تر به سامانه متصل و شماره شبای خود را وارد کنند. اوگفت: اگر کسی شماره شبای خود را وارد نکند در واقع خود را از دریافت سود سهام عدالت محروم کرده است، زیرا ما نمی‌دانیم سود متعلقه را به کدام شماره باید واریز کنیم.

دفاع از خصوصی سازی
میرعلی اشرف پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ در دفاع از‌ کارنامه ۱۶سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی‌ و واگذاری سهام کنترلی شرکت‌های دولتی، گفت: ما در طول ۱۶ سال گذشته شرکت‌هایی را کنترلی واگذار کردیم، ولی متأسفانه در فضای عمومی کشور و در برخی جاها اینطور وانمود می‌کنند که هرجا خصوصی‌سازی‌ به‌صورت کنترلی شرکت‌ها را واگذار کرده، آنجا نابود شده و کارگرها اخراج شده‌اند و تولید نیز تعطیل شده است. عده‌ای اصرار دارند چهره کریهی از خصوصی‌سازی‌ نشان دهند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ ادامه داد: طبق ارزیابی‌ها تا به امروز در مجموع شرکت‌های واگذار شده کنترلی توسط سازمان خصوصی‌سازی‌ اشتغال کاهش نداشته، بلکه در آنها افزایش سطح اشتغال را شاهد بودیم. مظلومیت سازمان خصوصی‌سازی‌ است که هم خریدارانش تحت فشارند و هم خریداران افراد خوبی هستند که با اینکه اشتغال را افزایش داده‌اند، ولی باز هم در این موارد مورد اتهام قرار می‌گیرند.

او توضیح داد: در طول ۱۶ سال گذشته ۱۷۱۳ شرکت دولتی در فهرست واگذاری قرار داشتند که ۸۴۵ شرکت یا دارایی دولتی کاملا واگذار شده و ۱۷۶ شرکت خود از بین رفته‌اند یا مصوبه انحلال داشته‌اند یا ورشکست شده‌اند یا مسائلی از این دست برایشان اتفاق افتاده است و از فهرست واگذاری خارج شده‌اند، علاوه بر آنها ۱۴۵ شرکت دیگر وجود دارد که در آستانه خروج از فهرست واگذاری هستند. پوری حسینی تأکید کرد:

عده‌ای انتقاد می‌کنند که چرا دولت یازدهم این ۱۴۵ شرکت را می‌خواهد از فهرست واگذاری خارج کند. در پاسخ به آنها باید بگویم که این شرکت‌ها قابل واگذاری نیستند. مثلا شرکت توزیع برق، گاز و آبفای شهری و صندوق‌های حمایت کشاورزی جزو شرکت‌های اقتصادی نیستند،

زیرا خدمات و کالاهای این شرکت‌ها قیمت تکلیفی دارند و به نوعی دولت برای ارائه این خدمات یارانه می‌پردازد و اگر ما در چنین شرایطی این شرکت‌ها را واگذار کنیم به بخش خصوصی نمی‌توان گفت قیمت‌های تکلیفی را اعمال کن، زیرا بخش خصوصی نباید یارانه بپردازد، لذا یا دولت باید قبول کند که این یارانه را بدهد و یا باید آن را از دریافت‌کنندگان کالا و خدمات بگیریم که هیچ کدام از این دو شرایط فراهم نیست و تا زمانی که این شرایط فراهم نباشد، ما امکان واگذاری این شرکت‌ها را نداریم.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=95801
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سود سهام عدالت حداکثر ۱۵۰ هزار تومان
سود سهام عدالت حداکثر ۱۵۰ هزار تومان
سود سهام عدالت حداکثر ۱۵۰ هزار تومان
سود سهام عدالت حداکثر ۱۵۰ هزار تومان
سود سهام عدالت حداکثر ۱۵۰ هزار تومان