«ایلوا برگ» رئیس شورای تجارت و سرمایه گذاری سوئد ضمن اشاره به اشتیاق فراوان شرکت های سوئدی برای از سرگیری روابط تجاری با ایران تصریح کرد: ما به دنبال راهکارهایی حل موانع بانکی برای تجارت با ایران هستیم.

«ایلوا برگ» رئیس شورای تجارت و سرمایه گذاری سوئد ضمن اشاره به اشتیاق فراوان شرکت های سوئدی برای از سرگیری روابط تجاری با ایران تصریح کرد: ما به دنبال راهکارهایی حل موانع بانکی برای تجارت با ایران هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، «برگ» در گفت وگو با ایرنا گفت: ایران اعتبار بالایی در سوئد دارد؛ پیش از آغاز تحریم ها علیه ایران، ما رابطه تجاری بسیار نزدیکی را با یکدیگر داشتیم.
وی افزود: در سوئد بیش از ۷۰ هزار ایرانی ساکن هستند که این رقم بسیار بالای است. هماطور که می دانید سوئد کشور کوچکی است که تنها ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد و بنابراین ایرانی ها اقلیت مهمی برای ما هستند که به خوبی با جامعه ما در ارتباط بوده و بعضا در موقعیت های مناسبی قرار دارند.
این مقام سوئدی، لغو تحریم های بین المللی علیه ایران را گامی مثبت در راستای از سرگیری روابط تجاری میان دو کشور برشمرد و گفت: شرکت های سوئدی اکنون می توانند شریک خوبی برای نیازمندی ایران در حوزه سرمایه گذاری باشند. سوئدی ها می توانند محصولات و راهکاری های باکیفیتی را به ایرانی ها ارائه دهند که از نظر مقایسه قیمت مقرون به صرفه است.
وی بیان داشت: یکی از اقداماتی که ما در شورای تجارت و سرمایه گذاری سوئد پس از لغو تحریم ها صورت می دهیم، کمک رسانی به شرکت های سوئدی است که خواهان تجارت و یا سرعت بخشی به فعالیت های اقتصادی شان با ایران هستند. به همین دلیل ما بلافاصله پس از لغو تحریم های بین المللی علیه ایران، دفتری را در تهران بازگشایی کردیم که در حال حاضر ۳ نفر در آنجا مشغول به کار هستند؛ البته در نظر داریم تا پس از رفع مشکلات مالی تعداد نفراتمان را بیشتر کنیم.
خانم برگ در همین حال «مشکلات پولی را یکی از کلیدی ترین نگرانی های شرکت های سوئدی که خواهان سرعت بخشی به تجارت با ایران هستند برشمرد» و گفت: ما به دنبال راهکارهایی برای رفع این موانع هستیم تا بتوانیم به راحتی در ایران سرمایه گذاری کنیم.
وی گفت: ما می خواهیم که از ایران به عنوان شاهراه صادراتی آسیا و خارومیانه استفاده کنیم.
این مقام سوئدی اضافه کرد: البته تلاش های زیادی را در این زمینه صورت داده ایم تا موانع بانکی و پولی را با کمک همکاران مان در بخش صندوق ضمانت صادرات بر طرف کنیم . آنها معمولا شرکای خوبی هستند اما هنوز قادر نیستند که معاملات با ایران را در شرایط کنونی کاملا تضمین کنند. با این حال ما برای برطرف سازی موانع مالی به تلاش هایمان ادامه خواهیم داد.
وی ادامه داد: ما همچنین مذاکراتی را با سفارت آمریکا در سوئد در خصوص بررسی راهکارهای همکاری با ایران در چارچوب قوانین ‘اوفک’ داشته ایم و منتظر هستیم تا ببینیم رئیس جمهور آینده آمریکا چه مواضعی را اتخاذ خواهد کرد.
برگ تصریح کرد: ایران از نظر استرتژیک برای ما بسیار حائز است و ما به دنبال گسترش همه جانبه روابط مان با ایران هستیم. همانطور که گفتم شرکت های سوئدی به شدت علاقه مند به معامله با ایران هستند.
وی با بیان اینکه «ایران به شدت نیازمند سرمایه گذاری در بخش های آب، محیط زیست، خطوط راه آهن و انرژی است» افزود: شرکت های سوئدی راه حل های رقابتی و پایداری را برای ایران در نظر دارند و این فرصت ها را به خوبی درک کرده اند؛ اما همانطور که گفتم موانع پولی هنوز حل نشده و ما به تلاش هایمان برای حل این موانع ادامه خواهیم داد.
برگ در پاسخ به پرسشی در رابطه با تشریح موانع پولی گفت: در این زمینه ما با دو مولفه انتقال پول و تامین هزینه های تجاری مواجه هستیم. به عبارت دیگر هر بار که معامله بزرگی صورت می گیرد ما بایستی به دنبال راهکاری برای تامین مالی اش باشیم. هر چند من اطمینان دارم که تمام کشورهای اروپایی خواهان تجارت با ایران هستند اما مساله پولی چالش برانگیز است.
وی ادامه داد: البته این موانع در خصوص شرکت هایی است که از یک سو با آمریکا تجارت دارند و از سوی دیگر خواهان تجارت با ایران هستند. با این حال از آنجا که آمریکا سومین شریک تجاری ما در سوئد به شمار می رود، به دنبال راهکاری هستیم که ضمن عدم نقض قوانین آمریکا، بتوانیم رابطه نزدیکی را با ایران ایجاد کنیم.
این مقام سوئدی گفت: یکی از مشکلات این است که قوانین آمریکا کاملا مشخص نیست و این مساله ما را دچار ابهام کرده است. بنابراین ما نمی دانیم در چه حوزه های جریمه خواهیم شد. ما بایستی هرچه سریع تر از این ابهامات خلاص شویم.
«برگ» در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص تاثیر پیروزی دونالد ترامپ بر روابط اقتصادی با ایران گفت: نظر دادن در این رابطه هنوز خیلی زود است و تنها می توان گمانه زنی کرد. اما به نظر من همه امیدوارند گشایشی که در روابط با ایران حاصل شده است، ادامه یابد.
وی افزود: به نظر من این مهم است که رابطه ایران و سایر کشورهای جهان به شرایط عادی بازگردد. ایران بایستی به دنبال کانال های ارتباطی دیگری باشد و در این زمینه پیوستن به بازار تجارت جهانی می تواند مفید واقع گردد.
این مقام سوئدی تصریح کرد: ایران بایستی در زمینه گسترش کانال های ارتباطی اش گام بردارد تا انتخاب رئیس جمهوری جدید آمریکا تاثیر کمتری را در عرصه تعاملات اقتصادی اش داشته باشد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=88259
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سوئد به دنبال حل موانع بانکی با ایران است
سوئد به دنبال حل موانع بانکی با ایران است
سوئد به دنبال حل موانع بانکی با ایران است
سوئد به دنبال حل موانع بانکی با ایران است
سوئد به دنبال حل موانع بانکی با ایران است