بورس کالا به‌عنوان یک نهاد فرابخشی، با تلاش در جهت ایجاد بازار شفاف جهت تسهیل معاملات و کشف نرخ کالاهای اساسی و مواداولیه واسطه‌ای براساس مکانیسم عرضه و تقاضا، سعی دارد تا ابزارهای تأمین مالی و مدیریت ریسک را در اختیار فعالان بازار قرار دهد.

تفاهمنامه همکاری بورس‌کالا و اتاق بازرگانی، با مواضع مشترک ۲ نهاد، برای بهبود چرخه صنعت کشور، ساماندهی مکانیسم عرضه و تقاضا، شفافیت قیمتی و حذف واسطه‌های اضافی در فرایند توزیع و نیاز به تعامل مشترک ۲ نهاد به امضا رسید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، براساس این تفاهمنامه، بورس کالا به‌عنوان یک نهاد فرابخشی، با تلاش در جهت ایجاد بازار شفاف جهت تسهیل معاملات و کشف نرخ کالاهای اساسی و مواداولیه واسطه‌ای براساس مکانیسم عرضه و تقاضا، سعی دارد تا ابزارهای تأمین مالی و مدیریت ریسک را در اختیار فعالان بازار قرار دهد.

همچنین کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به‌عنوان یک نهاد خصوصی، سخنگوی بخش صنعت کشور بوده و با استفاده از نظرات خبرگان صنعت کشور، اقدام به آسیب‌شناسی، ارائه راهکار و رایزنی با نهادهای حاکمیتی در راستای بهبود وضعیت صنعت کشور می‌کند. به باور کارشناسان یکی از عاجل‌ترین و در عین حال اصلی‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین اقدامات مورد نیاز، جلوگیری از واسطه‌گری‌های مخل، شفافیت عرضه و تقاضا و توسعه بورس به‌عنوان مرجع اصلی نظام عرضه و تقاضای محصولات تولیدی است.

موانع ورود به بورس کالا برطرف می‌شود
حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان این بورس با کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: بورس کالا بستری را فراهم کرده است تا فعالان صنعت و تجارت بتوانند با شیوه‌ای کارآمد و هدفمند، نقش‌آفرینی کنند به این ترتیب هر چه تعامل بورس کالا با فعالان اقتصادی بیشتر باشد، اثرات مثبت‌تر و مطلوب‌تری در اقتصاد ملی خواهیم داشت.
حامد سلطانی‌نژاد با بیان اینکه بورس کالا مدعی است می‌تواند زیرساخت‌های انجام معاملات به‌صورت مدرن و کارآمد را برای فعالان اقتصادی فراهم کند، افزود:

امروز کشور ما در بسیاری از کالاها دارای مزیت است و پتانسیل تبدیل شدن ایران به مرجع قیمتی در منطقه وجود دارد در این بین بورس کالای ایران درصدد نقش‌آفرینی بیشتر در حوزه صادرات و تأثیرگذاری در بازارهای منطقه‌ای است تا ایران از کانال بورس کالا بتواند به مرجع قیمتی برخی کالاها تبدیل شود.مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: باید از مکانیسم قیمت‌گذاری دولتی به سمت قیمت‌گذاری برمبنای عرضه و تقاضا حرکت کنیم .

جزئیات تفاهمنامه
به موجب این تفاهمنامه دو طرف موافقت کردند، کمیته‌ای مشترک به‌منظور تعامل بهتر را متشکل از نماینده بورس با معرفی مدیرعامل بورس کالا و نایب‌رئیس، مشاور و دبیر کمیسیون صنایع اتاق ایران با معرفی رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران تشکیل دهند که ماموریت آن، شناسایی و بررسی مشکلات احتمالی صنعتگران کل کشور در ورود به بورس و رایزنی برای برطرف کردن مشکلات باشد.

دبیرخانه این کمیته در محل دبیرخانه کمیسیون‌های تخصصی اتاق مستقر خواهد شد و دبیر این کمیته، به انتخاب اکثریت در نخستین جلسه کمیته خواهد بود. مدت این تفاهمنامه تا ۳۰ آبان ۱۳۹۶بوده و پس از انقضای این مدت، برای دوره‌های ۲ساله، با تأیید طرفین قابل تمدید خواهد بود.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=87606
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

تفاهمنامه بورس‌کالا و اتاق بازرگانی، برای حذف واسطه‌ها
تفاهمنامه بورس‌کالا و اتاق بازرگانی، برای حذف واسطه‌ها
تفاهمنامه بورس‌کالا و اتاق بازرگانی، برای حذف واسطه‌ها
تفاهمنامه بورس‌کالا و اتاق بازرگانی، برای حذف واسطه‌ها
تفاهمنامه بورس‌کالا و اتاق بازرگانی، برای حذف واسطه‌ها