روز چهارشنبه زلزله‌ای چندریشتری همه بازارها را در سراسر کره زمین لرزاند. به‌دنبال اعلام نتایج انتخابات آمریکا دلار و طلا صعود کردند و بازار‌های سهام سقوط منحنی‌های شاخص را شاهد بودند.

بازار سهام ایران هم همگام با نزول بازارهای جهانی ۷۴۰۰میلیارد تومان معادل ۲میلیارد دلار سقوط کرد. بورس مسکو تنها بازار در جهان بود که از انتخاب میلیاردر نیویورکی به ریاست‌جمهوری ایالات متحده استقبال کرد و مثبت شد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از همشهری، دیروز در تهران، بازار معامله گران طلا، سکه بود، صراف‌ها هم کرکره‌ها را پاین کشیدند. عصر دیروز به‌دلیل بی‌ثباتی شرایط دیگر هیچ‌کس در بازار دلار نمی‌فروخت. بازارهای سهام هم از شرق آسیا گرفته تا قلب اروپا به‌طور باور نکردنی سقوط کردند.

اثرشوک روانی انتخابات آمریکا همه تالار‌های بورس را در سراسر دنیا لرزاند، مواضع تند و تیز دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، عامل واکنش منفی بازارهای سهام در سراسر دنیا بود به همین دلیل دیروز سرمایه‌گذاران به سمت طلا که کالایی امن در بازارهای سرمایه دنیا تلقی می‌شود، هجوم آوردند و همین امر به رشد شدید قیمت طلا در بورس‌های کالای جهان منجر شد.

صعود بورس مسکو
با مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا شاخص بسیاری از بورس‌های دنیا با نزول مواجه شد به‌طوری که شاخص داوجونز مهم‌ترین شاخص مالی دنیا با بیش از ۷۰۰واحد کاهش مواجه شد. شاخص‌های نیکی ژاپن و شانگهای چین نیز با سقوط زیادی مواجه شدند اما در شرایطی که همه بورس‌های دنیا با سقوط سنگین مواجه شدند شاخص بورس مسکو با رشد به‌کار خود پایان داد.

سقوط بورس تهران و فرابورس
در پایان مبادلات بورس تهران بی‌سابقه‌ترین نزول را از ابتدای سال تاکنون به ثبت رساند و ۱۴۵۹واحد معادل ۱.۸درصد نزول کرد. دیروز در مجموع ۶هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های بورس تهران کم شد. فرابورس نیز وضع مشابهی داشت و ۱۴۰۰میلیارد تومان از ارزشش را از دست داد با این تفاوت که نزول بازار فرابورس حتی سنگین‌تر از بورس تهران بود ودرپایان مبادلات شاخص فرابورس با ۲۰واحد کاهش معادل ۲.۵درصد افت کرد.

در کنار ریزش شدید بورس‌ها بازار ارز هم دچار نوسان شد و قیمت دلار تا حدود ۵۰ تومان نسبت به روز گذشته افزایش یافت به‌طوری که با رسیدن قیمت هر دلار آمریکا تا سقف ۳۶۷۰تومان صرافی‌ها معاملات آن را متوقف کردند.در مبادلات روز سه‌شنبه افزایش تقاضا برای خرید دلار در چهارراه استانبول موجودی در دسترس برخی صرافی‌ها را به صفر رساند.

هم‌اکنون بیشترین تغییر نرخ ارز در بازار برای دلار بوده اما یورو و پوند نیز با کمی رشد همراه بوده است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از رشد متوسط ۳۶دلاری قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی خبر داد و گفت: اکنون خرید و فروش‌ها در بازار ایران متوقف شده است.محمد کشتی آرای افزود: تا تثبیت مجدد قیمت‌ها و بازگشت آنها به روال عادی، هرگونه معاملات طلا در بازار با احتیاط انجام می‌شود.

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه حساسیت سرمایه‌گذاران بر این انتخابات بی‌مورد است، می‌گوید: به مرور زمان سرمایه‌گذاران نیز متوجه می‌شوند این انتخابات تأثیر طولانی بر بازار سرمایه ندارد و آنچه در بازار ما مهم است تحلیل و سرمایه‌گذاری بلندمدت است.امیر هامونی مدیرعامل فرابورس درباره‌ انتخاب ترامپ به‌عنوان ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا گفت: این موضوع روی بازار سرمایه ایران اثر روانی کوتاه‌مدت دارد و یقینا برای برخی از صنایع با این اتفاق فرصت خوبی ایجاد می‌شود.او افزود: دیروز بسیاری از سهامداران سهم خود را نفروختند و حجم معاملات نیز گویای این معاملات بود.

ضربات دمکرات‌ها سنگین‌تر بوده است
مهدی بزرگی، کارشناس بازار سهام گفت: اکنون در بین فعالان بازار، این نگرانی وجود دارد که رفتار ترامپ نسبت به برجام و رابطه با ایران چگونه خواهد بود.وی ادامه داد: با وجود نگرانی سهامداران از روی کار آمدن ترامپ جمهوریخواه، باید توجه داشت که در طول تاریخ، رؤسای‌جمهور دمکرات به‌دلیل سیاست‌هایشان، ضربات اقتصادی سنگین‌تری را به ایران نسبت به جمهوریخواهان وارد کرده‌اند. دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری گفت: ترامپ نخستین رئیس‌جمهوری است که دارای پیشینه سیاسی نبوده و برادرخواندگی نیز با صهیونیست‌ها ندارد و تمرکزش بیشتر بر مسائل داخلی کشورش خواهد بود.بهروز خدارحمی افزود: به‌زودی شاهد تعادل در بازار خواهیم بود.

حقوقی‌ها خریدند
ایمان مقدسیان، کارشناس بازار سرمایه از آغاز خرید سهام توسط سرمایه‌گذاران حقوقی خبر داد و گفت:در شرایطی که شاخص بورس ۱.۸درصد نزول کرد، بسیاری از شرکت‌های حقوقی و سهامداران حقیقی که تجربه بیشتری در بورس داشتند؛ شروع به خرید سهام مورد نظر خود کردند.نوید اختری‌زاده که بازار سهام را با روش تکنیکال بررسی می‌کند با مقدسیان هم عقیده است و می‌گوید: برخی از کارشناسان بازار سرمایه، فرصت خرید خوبی را در همین صف فروش پیدا کردند.

انتخاب ترامپ به نفع اقتصاد ایران است
محمدرضا صادقی مقدم، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: با روی کار آمدن ترامپ معادلات منطقه‌ای ایران در بازه زمانی مشخصی درحوزه‌هایی مانند سوریه و عربستان با تحولاتی روبه‌رو می‌شود. محمد مرندی تحلیلگر سیاسی در این‌باره گفت: گذشته از بحث برجام به‌عنوان یک توافق، انتخاب ترامپ به نفع ایران خواهد بود؛ چراکه این نامزد جمهوریخواه نخواهد توانست به آسانی در جهان علیه ایرانی اجماع ایجاد کند و این عامل بسیار مهمی است.

او با اشاره به اینکه آینده برجام جای نگرانی ندارد، گفت: ترامپ حتی اگر برجام را پاره کند، چون در اجماع‌سازی‌ علیه ایران موفق نخواهد شد، ما زیان نخواهیم کرد.مرندی با بیان اینکه ترامپ در مسئله سوریه نگاه معقول تری دارد، افزود: ترامپ با سعودی‌ها و قطری‌ها نیز رابطه نزدیکی ندارد و این برای ما بسیار مهم است.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=86955
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سقوط ۲ میلیارد دلاری بورس
سقوط ۲ میلیارد دلاری بورس
سقوط ۲ میلیارد دلاری بورس
سقوط ۲ میلیارد دلاری بورس
سقوط ۲ میلیارد دلاری بورس