نخستین هفته معاملاتی فرابورس ایران در آبان ماه جاری با افزایش شاخص کل، حجم، تعداد دفعات و ارزش معاملات همراه بود به نحوی که شاخص کل آن (آیفکس) در ارتفاع ۸۲۸ واحدی قرار گرفت.

نخستین هفته معاملاتی فرابورس ایران در آبان ماه جاری با افزایش شاخص کل، حجم، تعداد دفعات و ارزش معاملات همراه بود به نحوی که شاخص کل آن (آیفکس) در ارتفاع ۸۲۸ واحدی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، فرابورس در هفته ای که گذشت با انجام عرضه عمده ۷.۳ درصد از سهام غیرمدیریتی «میدکو» و نیز عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی مرحله نهم را سپری کرد.

در هفته معاملاتی منتهی به هفتم آبان ماه تعداد ۳ هزار و ۲۶۳ میلیون ورقه بهادار در ۱۵۵ هزار دفعه در بازارها مورد مبادله قرار گرفت که ارزش آن بالغ بر ۲۰ هزار و ۳۱۹ میلیارد ریال بود؛ این ارقام در مقایسه با هفته قبل از آن (هفته پایانی مهرماه) به ترتیب رشد ۱۰۷، ۱۶ و ۱۰۸ درصدی را تجربه کردند.

در همین حال شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۴ واحدی به نزدیکی ارتفاع ۸۲۹ واحدی رسید، ضمن آنکه ارزش بازار نیز با افزایشی ۲۱ هزار و ۹۰۶ میلیارد ریالی، رقم ۹۸۸ هزار و ۵۰۸ میلیارد ریال را روز چهارشنبه پنجم آبان ماه ثبت کرد.

براساس گزارش فرابورس ، بررسی معامله های انجام شده در بازارهای فرابورس ایران نیز نشان می‌دهد در بازار اول، دوم و پایه به ترتیب تعداد ۱۹۹۴، ۷۷۱ و ۴۲۹ میلیون سهم به ارزش ۶۵۴۸، ۲۷۴۶ و ۷۰۴ میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت که در بازارهای اول و دوم افزایش ۲۷۴ و ۲۴درصدی حجم و ۵۲۸ و ۲۵ درصدی ارزش معاملات به ثبت رسیده است.

در این میان بازار پایه رشد ۹ درصدی حجم معاملات را در مقابل افت یک درصدی ارزش آن تجربه کرده است.
در بازار ابزارهای نوین مالی سرمایه‌گذاران در هفته‌ای که گذشت، معامله ۶ میلیون ورقه بدهی به ارزش پنج هزار و ۵۱۵ میلیارد ریال را تجربه کردند؛ در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز تعداد ۱۹ میلیون ورقه به ارزش ۲۱۸ میلیارد ریال داد و ستد شد و اوراق تسهیلات مسکن معامله ۰.۲۴ میلیون ورقه تسه به ارزش ۱۹۲ میلیارد ریال را شاهد بود.

معاملات اوراق بدهی و تسهیلات مسکن در حالی نسبت به هفته ماقبل با رشد مواجه شد که در خصوص ETF ها (صندوق های سرمایه گذاری مختلط) شاهد افت حجم و ارزش معاملاتی بودیم.
در مجموع، در بازار ابزارهای نوین مالی که چهارشنبه هفته گذشته نیز شاهد انجام عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی مرحله نهم بود و تعداد ۲۵ میلیون ورقه به ارزش پنج هزار و ۹۲۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

پالایشی‌ها در هفته نخست آبان ماه در میان صنایع پیشرو بازار سهام فرابورس (شامل بازارهای اول، دوم و پایه) قرار گرفتند. این گروه بورسی سهم ۲۰ درصدی از ارزش معاملات بازار سهام فرابورس را با دادوستد ۶۲۲ میلیارد ریال تجربه کردند؛ از این گروه نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت تهران به بازار دوم بورس انتقال یافت.

پس از پالایشی‌ها، گروه فلزات اساسی‌ با ارزشی معاملاتی بالغ بر ۵۳۸ میلیارد ریال، سهم ۱۷ درصدی و گروه حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات با دادوستد ۴۷۰ میلیارد ریال، سهم ۱۵ درصدی از ارزش کل معاملات را از آن خود کردند.صنایعی همچون بانک‌ها و موسسات اعتباری، سرمایه‌گذاری‌ و انبوه‌سازی‌ نیز در میان ۱۰ صنعت پیشرو معاملات قرار گرفتند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=86385
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

واکنش بورس به اوراق بدهی دولت
واکنش بورس به اوراق بدهی دولت
واکنش بورس به اوراق بدهی دولت
واکنش بورس به اوراق بدهی دولت
واکنش بورس به اوراق بدهی دولت