رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از ارائه و بررسی طرح تعیین زمانبندی، نحوه و ساختار قانون آزادسازی سهام عدالت در صحن پارلمان خبر داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از ارائه و بررسی طرح تعیین زمانبندی، نحوه و ساختار قانون آزادسازی سهام عدالت در صحن پارلمان خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از همشهری، ۳سال از وعده‌های دولت برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت می‌گذرد اما هنوز هیچ خبری از ارائه لایحه به مجلس نیست و در این شرایط تکلیف ۱۰۰هزار میلیارد تومان از دارایی ۴۵میلیون نفر نامشخص است. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: این بلاتکلیفی فسادی گسترده را در زیرمجموعه سهام عدالت به‌وجود آورده و منجر به تشکیل یک مافیای ۲۰۰نفره در سهام عدالت شده که به هیچ‌کس پاسخگو نیستند.

نخستین‌بار حسن روحانی در آذر‌ماه سال۹۲ زمان تقدیم لایحه بودجه سال۹۳ وعده داد سهام عدالت ظرف ۲‌ماه آزاد می‌شود اما با گذشت ۳سال هنوز هیچ خبری از ارائه لایحه به مجلس نیست بر همین اساس جمعی از نمایندگان مجلس با تدوین طرحی زمانبندی، نحوه و ساختار آزاد‌سازی‌ سهام عدالت را مشخص کرده‌اند و قرار است این طرح را به‌زودی در مجلس مورد بررسی و تصویب قرار دهند.
گویا مجلس از ارسال لایحه سهام عدالت از سوی دولت ناامید شده است. در واقع بررسی و تصویب این طرح ربطی به لایحه دولت ندارد و لایحه دولت به مجلس برود یا نرود این طرح در مجلس بررسی خواهد شد.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تدوین این طرح خبر داد و تأکید کرد: دولت باید هرچه سریع‌تر لایحه سهام عدالت را به مجلس بفرستد زیرا هر روز تأخیر در ارائه این لایحه میزان فساد در سهام عدالت را بیشتر خواهد کرد.
او افزود: در جریان تأخیر دولت برای ارائه لایحه سهام عدالت به مجلس یک مافیای ۲۰۰نفره در سرمایه‌گذاری‌های استانی شکل گرفته است که فساد گسترده‌ای را در سهام عدالت شکل داده و این افراد به هیچ‌کس پاسخگو نیستند.

او تأکید کرد: هر روز تأخیر در ارائه لایحه سهام عدالت به مجلس میلیارد‌ها تومان ضرر و زیان برای کشور به بار می‌آورد در نتیجه ما امیدواریم دولت هرچه سریع‌تر این لایحه را به مجلس ارائه کند.او در عین حال تدوین طرحی جداگانه از سوی مجلس برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت را تأیید کرد و توضیح داد: در این طرح همه جزئیات آزاد‌سازی‌ سهام عدالت دیده شده؛ از قبیل زمانبندی، نحوه آزاد‌سازی‌، ساختار تخصیص سهام و بسیاری از موارد دیگر دیده شده است و چه دولت لایحه‌اش را به مجلس ارسال کند و چه نکند مجلس به‌زودی بررسی و تصویب این لایحه را آغاز خواهد کرد.

او توضیح داد: یکی از مواردی که در این طرح دیده شده است تفکیک میزان سهام اختصاص یافته به دولت و مردم در فرایند واگذاری سهام عدالت است. براساس این طرح باید مشخص شود که سهم دولت و مردم هرکدام از شرکت‌های واگذار شده چقدر است تا تکلیف مالکیت و مدیریت شرکت‌های واگذار شده مشخص شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه با تفکیک مقدار سهام واگذار شده نحوه تصمیم‌گیری در این شرکت‌ها مشخص می‌شود، ادامه داد: سهام عدالت یک دارایی مشاع بین دولت و مردم است بنابر این باید سهم هرکس به‌طور مشخص روشن شود و اینطور نباشد که بخشی از سهام بلاتکلیف باشد و منجر به بروز فساد و هرج و مرج در این شرکت‌ها شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: همین حالا هم با تشکیل شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری استانی یک مافیای ۲۰۰نفره در سهام عدالت درست شده است که به هیچ‌کس پاسخگو نیست و فساد زیادی به بارآورده است.
به‌گفته او فساد‌های کنونی در زمینه سهام عدالت در سال‌های آینده نمایان خواهد شد.

طراحی کارت‌های جعلی سهام عدالت
به‌دنبال تأخیر دولت در آزادسازی‌ سهام عدالت بازار کلاهبرداری در سهام عدالت حسابی داغ شده است. پس از آنکه هفته قبل از کلاهبرداری افرادی که از طریق یک سایت اینترنتی جعلی اطلاعات مشمولان را جمع‌آوری کرده بودند پرده‌برداری شد، این بار خبر می‌رسد که برخی با انتشار کارت‌های جعلی سهام عدالت از مردم سوءاستفاده کرده‌اند. این کلاهبرداری‌ها در پی آن اتفاق می‌افتد که ۱۰سال از واگذاری نخستین برگه سهام عدالت سپری شده است.

در همه این سال‌ها معاملات غیرقانونی توسط دفاتر اسناد رسمی انجام شده و برخی سهام عدالت خود را با دریافت مبالغی به دیگران فروخته‌اند درحالی‌که براساس قانون، نقل و انتقال سهام عدالت از طریق هر مرجعی در این مدت غیرقانونی است و کسانی که در این مدت سهام عدالت دیگران را خریده‌اند درصورت نداشتن رضایت صاحب سهام پولشان از دست رفته است.

در همین رابطه روز گذشته جعفر سبحانی، مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ با بیان اینکه برخی سودجویان کارت‌های جعلی مشابه کارت سهام عدالت طراحی کرده‌اند به ایلنا گفت: افراد سودجو از سادگی مردم سوءاستفاده می‌کنند. او با بیان اینکه هم‌اکنون بین ۴۸ تا ۴۹ میلیون نفر سهام عدالت دریافت کرده‌اند، گفت: این افراد باید نسبت به سهامشان اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورند و نباید اینطور باشد که مورد سوء استفاده افراد سودجو قرار بگیرند.

او با اشاره به اینکه متأسفانه شاهد سوءاستفاده برخی از گروه‌های سودجو در این زمینه هستیم، افزود: اخیرا شاهد ۲ مورد کارت‌های جعلی مشابه کارت‌های سهام عدالت و سایت جعلی با عنوان سهام عدالت بودیم این در حالی است که هرگونه اطلاع‌رسانی در مورد سهام عدالت از طریق سازمان خصوصی‌سازی‌ و از سوی مدیران و رئیس این سازمان انجام خواهد شد.

دولت هر چه سریع‌تر لایحه را ارسال کند
کاظم دلخوش با انتقاد از آینده مبهم سهام عدالت گفت: دولت باید با تسریع در ارسال لایحه بازنگری در طرح سهام عدالت و همچنین تسریع در آزادسازی معاملات آن، اهداف این طرح را محقق کند. نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی، افزود: متأسفانه سهام عدالت نیز مانند قانون هدفمندی یارانه‌ها با رویه فعلی ناموفق است.

دلخوش با تأکید بر اینکه هم‌اکنون سهام عدالت به مثابه کاغذ پاره در دست مردم است، افزود: مردم نمی‌دانند ارزش واقعی برگه‌های سهام عدالت چه میزان بوده و چقدر ارزش مالی دارد. وی با بیان اینکه دولت نسبت به تعیین تکلیف سهام عدالت بی‌تفاوت است، تصریح کرد: هم‌اکنون سهام عدالت با بی‌توجهی دولت‌ها نسبت به اجرای صحیح آن طرح مسکوت مانده است. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: برای کمک به وضعیت معیشت مردم وضعیت سهام عدالت باید شفاف‌سازی‌ شود. این نماینده مردم در مجلس دهم، گفت: باید سهم مردم از سهام عدالت ملموس شده و به‌دست آنها برسد.

نبود شفافیت عامل آزاد‌نشدن سهام عدالت
محمدمهدی مفتح با بیان اینکه سهام عدالت با هدف کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه مدنظر دولت قرار گرفت، گفت:توسعه سهام عدالت و ارائه آن به همه اقشار مردم یکی از نواقصی بود که در این طرح دیده شد. نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از نبود شفافیت در بحث سهام عدالت، تأکید کرد: از حیث سیستم اجرایی این طرح ابهامات زیادی داشت که نتیجه آن آزادنشدن سهام عدالت است.وی با بیان اینکه مردم باید بتوانند آزادانه نسبت به خرید و فروش سهام‌عدالت خود اقدام کنند، افزود:

هم‌اکنون مردم نمی‌دانند مالک چه چیزی هستند و تنها برگه‌ای در دست دارند. مفتح ادامه داد: درصورتی که آزادسازی سهام‌عدالت صورت بگیرد مردم به‌ویژه جامعه هدف این طرح می‌دانند با عواید سهام عدالت می‌توانند وضعیت معیشت خود را تغییر دهند. این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: سهام عدالت در سبد درآمدی خانوار نقشی نداشته و مردم نمی‌دانند آیا سودی از سهام خود دارند یا خیر؟ وی با بیان اینکه طرح سهام عدالت نیز مانند یارانه‌ها نتوانست کمکی به توانمندسازی اقشار نیازمند جامعه کند، گفت:

اقشار ضعیف جامعه با دریافت سهام عدالت هیچ تغییری در زندگی خود حس نکردند. سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: باید با بازنگری اساسی در اصل طرح «سهام عدالت» و تغییر در ساختار اداری آن به مفید بودن این طرح برای اقشار ضعیف جامعه کمک کرد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=85949
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

مجلس برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت دست به‌کار شد
مجلس برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت دست به‌کار شد
مجلس برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت دست به‌کار شد
مجلس برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت دست به‌کار شد
مجلس برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت دست به‌کار شد