صندوق‌های بادرآمد ثابت از این پس مجازند تا ۱۵درصد از ارزش کل دارایی‌هایشان را در سهام و گواهی سپرده کالایی سرمایه‌گذاری کنند، پیش‌بینی می‌شود با اجرای این ابلاغیه تا ۹هزار میلیارد تومان از منابع مالی صندوق‌ها آزاد شود.

براساس ابلاغیه جدید سازمان بورس صندوق‌های بادرآمد ثابت از این پس مجازند تا ۱۵درصد از ارزش کل دارایی‌هایشان را در سهام و گواهی سپرده کالایی سرمایه‌گذاری کنند، پیش‌بینی می‌شود با اجرای این ابلاغیه تا ۹هزار میلیارد تومان از منابع مالی صندوق‌ها آزاد شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از همشهری، شاپور محمدی، رئیس جدید سازمان بورس به سرعت اقداماتی را اجرا می‌کند که اقتصاددانان، کارشناسان و فعالان بازار سرمایه در انتظار آن بودند.رئیس‌سازمان بورس قبلا در نشست خبری خود درباره اینکه بخش زیادی از منابع صندوق‌های سرمایه‌گذاری با در آمد ثابت در حساب‌های بانکی ذخیره شده است تذکر داده بود.

به این ترتیب با صدور این ابلاغیه از این پس در زمان تاسیس، صندوق‌های «تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت» و «در اوراق بهادار با درآمد ثابت» مجاز به سرمایه‌گذاری حداکثر ۶۰درصد از دارایی‌های خود در گواهی سپرده بانکی و سپرده‌های بانکی هستند. صندوق‌های «در اوراق بهادار با درآمد ثابت» مجاز به سرمایه‌گذاری در سهام و حق تقدم پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران، گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس تا حداکثر ۱۵درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق هستند.

همچنین براساس این ابلاغیه با تمدید فعالیت یا تقاضای افزایش سقف صندوق‌هایی که نصاب‌های مذکور در امیدنامۀ خود را به‌گونه‌ای نقض کرده‌اند که بیش از ۸۵درصد از دارایی‌های آنها را گواهی سپرده بانکی و یا سپرده بانکی تشکیل می‌دهد، موافقت نمی‌شود.

تا امروز همه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت می‌توانستند تا ۱۰درصد از دارایی‌های خود را به خرید سهام اختصاص دهند اما اکنون این میزان درصورت اصلاح امید نامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت می‌تواند به ۱۵درصد نیز افزایش یابد.

تزریق خون تازه در رگ بورس
محمود رضا خواجه نصیری، مدیرعامل تأمین سرمایه آرمان گفت: بزرگ‌ترین مشکل بازار نقدینگی است. جریان‌های پولی و مالی کشور به سمتی پیش می‌رود که نقدینگی وارد بازار نمی‌شود و نیاز به محرک دارد. او با اشاره به استقبال نکردن مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ورود به بورس ادامه داد: در شرایط فعلی مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری مانند بسیاری از اشخاص حقیقی ترجیح می‌دهند که به جای تحمل زحمت و تحلیل سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت بازار سهام به دریافت سودهای ثابت و بدون ریسک از بانک‌ها روی بیاورند و حتی ریسک بانک را در تصمیم‌گیری‌هایشان لحاظ نکنند. او با بیان اینکه سرمایه صندوق‌ها ۹۵هزار میلیارد تومان است، گفت:پیش از این صندوق‌های سرمایه‌گذاری ۹۰درصد منابع‌شان را در شرایطی که فرصت‌های سرمایه‌گذاری خیلی خوبی در بازار سرمایه وجود داشت در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کردند. این رویه معنایی ندارد جز اینکه عملا به نفع بازار پول که هم‌اکنون جزو بازارهای پر ریسک محسوب می‌شود بازار سهام را تضعیف کرده‌ایم.این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه اگر ۱۰درصد این نقدینگی معادل ۹هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه تزریق شود، تحرک بسیار خوبی در بازار سرمایه رقم می‌خورد، گفت: مطمئن باشید و شک نکنید اگر این پول به سمت بازار سرمایه روانه شود، ارزش سهامی که امروز با بی‌تفاوتی به آن نگاه می‌شود به ارزش واقعی خود می‌رسد.

منابع صندوق‌ها، ۱۰۰هزار میلیارد تومان
علی اسلامی بیدگلی، رئیس هیأت مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی گفت: درحالی‌که حجم کل منابع گردآوری شده در صندوق‌ها در سال گذشته کمتر از ۴۰هزار میلیارد تومان بود، امسال این منابع به محدوده ۱۰۰هزار میلیارد تومان نزدیک شده است.وی با بیان اینکه ضریب حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه در مصوبات جدید سازمان بورس ۱۰درصد افزایش پیدا کرده است، تأکیدکرد: این می‌تواند این نوید را بدهد که ما سهم بازار سرمایه را از پس‌اندازهای مردم به شکل قابل‌توجهی افزایش دهیم و بهای بیشتری به بازار سرمایه دهیم. او با بیان اینکه ۸۰هزار میلیارد تومان از منابع مردم در صندوق‌هایی با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری شده‌اند، گفت: هم‌اکنون برخی منابعی که گردآوری شده، به‌جای بازار سرمایه منجر به توسعه بازار پول شده است؛ یعنی این ابزارها تبدیل به راهکاری برای حل بحران بانکی و چالش‌های صنعت بانکداری در کشور شده‌اند. وی افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید منجر به توسعه بازار سرمایه شود نه توسعه بازار‌های رقیب مانند بازار پول در غیراین صورت، اهداف ما برآورده نشده است.

ابلاغ مصوبه به‌معنای تزریق نقدینگی نیست
بهنام چاوشی، رئیس اداره نظارت بر امور نهاد‌های مالی سازمان بورس گفت: ابلاغیه جدید صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال کنونی الزام آور نبوده و فقط برای ارائه گزینه‌ای جدید به آنها در راستای فعالیت بیشتر در بازار سرمایه است.او با بیان اینکه افزایش سقف خرید ۱۵درصدی سهام الزامی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت ندارد، گفت: اجرای این ابلاغیه به‌معنای تزریق نقدینگی جدید از طریق صندوق‌ها در بازار سرمایه نیست. او افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت که تاکنون ملزم به تخصیص ۳۰درصد از حجم دارایی‌های خود به انواع اوراق ثبت شده نزد سازمان بورس اعم از انواع اوراق قابل معامله در بازار بدهی بوده‌اند از این پس مجاز خواهند بود که این سقف را تا ۴۰درصد افزایش دهند. به‌گفته وی این تغییرات برای آن دسته از صندوق‌های با درآمد ثابتی که از این به بعد قصد فعالیت در بازار دارند الزامی است اما برای صندوق‌های فعلی موجود چنین الزامی وجود ندارد.وی ادامه داد: براساس این ابلاغیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت از این پس اختیار خواهند داشت تا ۱۵درصد از منابع خود را به خرید سهام و ۴۰درصد را نیز به خرید انواع اوراق بدهی که نزد سازمان بورس تثبیت شده اختصاص دهند و ۶۰درصد مابقی این رقم را مجاز خواهند بود در سایر دارایی‌ها سرمایه‌گذاری کند.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=84855
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

آزاد‌سازی‌ ۹هزار میلیارد تومان نقدینگی برای ورود به بورس
آزاد‌سازی‌ ۹هزار میلیارد تومان نقدینگی برای ورود به بورس
آزاد‌سازی‌ ۹هزار میلیارد تومان نقدینگی برای ورود به بورس
آزاد‌سازی‌ ۹هزار میلیارد تومان نقدینگی برای ورود به بورس
آزاد‌سازی‌ ۹هزار میلیارد تومان نقدینگی برای ورود به بورس