موافقان این طرح براین باورند که پیوستن ایران به FATF می‌تواند گامی در جهت تعامل هر چه بیشتر با دنیا و جذب سرمایه‌های خارجی به کشور باشد و این زمینه را ایجاد می‌کند که مراودات بین‌المللی و نقل و انتقال پول با سهولت و شفافیت بیشتری انجام شود.

مراوادات مالی

این روزها بازار انتقاد از FATF و دولت داغ است و به اعتقاد منتقدان، با پیوستن ایران به موافقتنامه بین‌المللی FATF، امکان ارائه اطلاعات مالی ایران به گروه اقدام مالی فراهم خواهد شد؛ موضوعی که از سوی دولت و موافقان این اقدام رد می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، موافقان این طرح براین باورند که پیوستن ایران به FATF می‌تواند گامی در جهت تعامل هر چه بیشتر با دنیا و جذب سرمایه‌های خارجی به کشور باشد و این زمینه را ایجاد می‌کند که مراودات بین‌المللی و نقل و انتقال پول با سهولت و شفافیت بیشتری انجام شود.

براساس قوانین خود عمل می‌کنیم
محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری اخیر خود، در واکنش به این موضوع، FATF را موضوعی تخصصی و ملی توصیف کرد که در شورای‌عالی امنیت ملی مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد. به گفته او تاکنون ابهامات و اتهامات فراوانی درباره FATFمطرح شده و مقامات ذیربط دولتی در این زمینه پاسخگو بودند و سعی کردند ابهامات را برطرف کنند. در همین زمینه نیز وزیر امور اقتصادی و دارایی در یک برنامه تلویزیونی به طور مستقیم به پرسش‌ها پاسخ داد. وی با بیان اینکه این مباحث به گونه‌ای نیست که جمع‌بندی‌اش در گفت و شنودهای رسانه‌ای مطرح شود، گفت: شوراهای تخصصی مانند شورای عالی امنیت ملی، محل بحث درباره این‌طور مسائل است و خوشبختانه باخبر هستم که جمع‌بندی شورا در این زمینه انجام شده و هر بخشی که لازم باشد، دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد کرد.
سخنگوی دولت درباره شروط ایران برای پذیرفتن این سند، تصریح کرد: شرایطی را در این سند می‌پذیریم که در چهارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باشد. در قانون اساسی نسبت به نهضت‌های آزادی‌بخش، توضیح واضحی داده شده است. ما با کره‌شمالی در فهرست سیاه بودیم و الان از این فهرست خارج شده‌ایم و در مرحله تعلیق هستیم. هیچ توافقی در این‌باره نشده، ولی تصریح شده هر توافقی که در چهارچوب قانون اساسی است، مورد احترام ماست. نوبخت همچنین با اشاره به سخنان این روزهای برخی از امامان جمعه در نقد پیوستن ایران به FATF گفت: «از تریبون نماز جمعه انتظار داریم که تقوا، عدالت، مسائل دینی و سیاست را ترویج کنند. »

استانداردی برای بازی در کلوب جهانی
علی سنگینیان، رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران هم درباره این موضوع، با بیان اینکه توافقنامه با گروه ویژه تامین مالی (FATF) استاندارد و پروتکلی برای بازی در کلوب جهانی است در گفت‌وگو با ایبِنا اظهار کرد: برای ورود و بازی در کلوب‌های جهانی باید استانداردهای بازی در این کلوب‌ها را بپذیریم.
وی با بیان اینکه اقدامات برای اجرای مقررات FATF از گذشته در کشور آغاز شده است، افزود: قانون مبارزه با پولشویی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و به تایید شورای نگهبان رسید و از سال گذشته اجرای مقررات آن در کشور ساری و جاری شده است. او تصریح کرد: برای ورود به کلوب جهانی باید مقرراتی را که در داخل کشور اجرا می‌کنیم، در بازار جهانی نیز بپذیریم و اجرا کنیم. حساسیت‌های ایجاد شده نسبت به اجرای مقررات مربوط به FATF به‌دلیل همزمانی با برخی از شروطی است که کشور در برجام پذیرفته است.
سنگینیان گفت: با وجود آنکه ایران تمام تحریم‌ها را غیرقانونی و ظالمانه می‌داند اما در برجام پذیرفته که همچنان تحریم‌های غیرهسته‌ای روی برخی از نهادها باقی بماند و اینجاست که FATF از شما می‌خواهد از همکاری با این نهادها خودداری کنید. وی توضیح داد: تمام کشورهایی که می‌خواهند در بازار جهانی فعالیت کنند، باید شرایط FATF را در کشور خود اجرا کنند. به گفته او، محدودیت‌های ایجاد شده بیش از آنکه ناشی از توافق با FATF باشد، به دلیل همزمانی آن با برخی از شروط برجام است.

درخشان‌ترین اقدام وزارت اقتصاد
مهدی پازوکی یکی از کارشناسان اقتصادی هم در گفت‌وگو با ایسنا دراین باره یکی از مهم‌ترین اقدامات ۳سال گذشته وزارت اقتصاد را تعامل با FATF دانست و گفت: به موجب آن روابط اقتصادی ایران با بانک‌های بزرگ دنیا برقرار شد؛ موضوعی که اقتصاد ایران در شرایط کنونی به شدت به آن نیازمند است و کسانی با آن مخالفند که به‌دنبال بهره‌برداری از اقتصاد غیرشفافند!
وی افزود: برای اینکه ایران بتواند با کشورهای دنیا ارتباط اقتصادی برقرار کند به‌طور قطع باید تعامل با FATF را هم بپذیرد. اکنون یکی از ایراداتی که مخالفان برجام مطرح می‌کنند، این است که چرا تاکنون بانک‌های بزرگ اروپایی و امریکایی با ایران همکاری نکرده‌اند؟ از سوی دیگر وقتی دولت برای تعامل با FATF که پیش‌شرط برقراری با بانک‌های بزرگ دنیاست، اقدام می‌کند، همین منتقدان مطرح می‌کنند که چرا با FATF تعامل می‌کنید؟
او افزود: واضح است که بدون تعامل با FATF بانک‌های بزرگ دنیا با ما کار نمی‌کنند. اکنون جو منفی ایران‌هراسی در دنیا وجود دارد که دشمنان ما ازجمله اسرائیل به وجود آورده‌اند و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه شفاف‌سازی کنیم و جو ایران هراسی را بزداییم. سرمایه‌گذاری در جایی انجام می‌شود که ثبات و امنیت اقتصادی هست و یکی از مهم‌ترین آیتم‌های امنیت سرمایه‌گذاری یا به عبارت ساده‌تر فضای کسب و کار اقتصادی، شفافیت است و این موضوع در سیستم بانکی ایران در تعامل با FATF ارتقا خواهد یافت.
این اقتصاددان معتقد است: تعامل با FATF کمک خواهد کرد که نقل و انتقال پول به طور شفاف انجام شود و طرف‌های مبادله پول به روشنی معلوم می‌شوند. به این ترتیب کسانی که تروریست، قاچاقچی، عضو باندهای مافیا و… هستند، نمی‌توانند پول خود را نقل و انتقال دهند.
پازوکی با آوردن مثال‌هایی از کشورهای دوست ایران که با FATF تعامل سازنده‌ای برقرار کرده‌اند، گفت: نگاهی به وضعیت روسیه بیندازید. ما با روسیه در ارتباط هستیم و می‌بینیم که اطلاعات اقتصادی مربوط به روسیه در سیستم‌های بین‌المللی وجود دارد. ژاپن نیز یکی از بزرگترین شریکان اقتصادی ما در شرق آسیاست. اطلاعات مالی ژاپن در اقتصاد دنیا شفاف است. این کشورها در مبادلات بین‌المللی قرار دارند بدون اینکه نگران مواردی از قبیل خودتحریمی و… باشند.
وی اقدام دولت برای برقراری تعامل با FATF را جزو اقدامات درخشان وزارت اقتصاد دولت یازدهم دانست و بیان کرد: تعامل با FATF یعنی اقتصاد ایران شفاف است و این موضوع به نفع اقتصاد کشور است. به نظر من بیشتر کسانی که با تعامل با FATF مخالفت زیادی می‌کنند به دلیل تمایل نداشتن آنها به شفافیت و انجام دادن اموری مخالف منافع ملی است. او درباره ضرورت برقراری تعاملات بین‌المللی نیز بیان کرد: معتقدم برقراری با FATF به نفع اقتصاد و مردم ایران است. در نظر بگیرید که در شرایط حاضر اگر افرادی که سوار هواپیما می‌شوند، بیش از ۱۰ هزار دلار پول نقد به همراه داشته باشد، در فرودگاه دستگیر می‌شوند ولی به طور نمونه خود ما وقتی می‌خواستیم در کنفرانس‌های علمی شرکت کنیم باید پول خود را در بدن‌مان جاسازی می‌کردیم. مراوده‌های بین‌المللی کمک خواهد کرد که نقل و انتقال پول با سهولت و شفافیت انجام شود. در واقع چاره دیگری وجود ندارد و مخالفت با آن بی‌معنی است. وی توضیح داد: اکنون اقتصاد ما به بازارهای بین‌المللی نیاز دارد. در برنامه ششم توسعه منابع بالادستی در سرمایه‌گذاری نفت کشور حدود ۱۳۴میلیارد دلار برآورد شده و از این میزان برای کل منابع داخلی کشور که شامل گاز، پتروشیمی و غیره است حدود ۶۰میلیارد دلار در نظر گرفته شده، در واقع ما مجبوریم به میزان ۷۳میلیارد دلار از منابع خارجی استفاده کنیم که قرار است ۳۶میلیارد دلار آن از طریق قراردادهای IPC تامین شود. طرف خارجی هم فقط در شرایطی در قرارداد IPC با ما تعامل خواهد کرد که بداند اقتصاد ما شفاف است.
او ادامه داد: اکنون اقتصاد ما برای رونق و اشتغال به فناوری و سرمایه‌گذاری نیاز دارد. از سوی دیگر با توجه به محدودیت منابع داخلی، باید از سوی کشورهای خارجی سرمایه‌گذاری جذب کنیم، من به‌عنوان یک اقتصاددان برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور موافق برقراری ارتباط با کشورهای خارجی هستم و از اقداماتی که روابط ما را با جهان بین‌الملل تسهیل می‌کند، پشتیبانی می‌کنم.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=84803
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

آثار مثبت پیوستن ایران به “اف ای تی اف”
آثار مثبت پیوستن ایران به “اف ای تی اف”
آثار مثبت پیوستن ایران به “اف ای تی اف”
آثار مثبت پیوستن ایران به “اف ای تی اف”
آثار مثبت پیوستن ایران به “اف ای تی اف”