کارشناسان بازار سرمایه معتقدند در بازار سرمایه رفتارهای سلیقه ای در برخی از شرکت ها و صنایع بورسی وجود دارد که این امر موجب بی اعتمادی سهام داران می شود.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند در بازار سرمایه رفتارهای سلیقه ای در برخی از شرکت ها و صنایع بورسی وجود دارد که این امر موجب بی اعتمادی سهام داران می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از باشگاه خبرنگاران, بورس آئینه تمام نمای اقتصاد کشور است و بازگشت رونق پایدار به این بازار، توسعه صنایع و رشد اقتصادی را به دنبال دارد از این رو می بایست با رفع موانع موجود و اصلاح قوانین ناقص، زمینه حرکت شتابدار و رو به جلوی این بخش را فراهم کرد.

برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند در بورس قوانین متناقضی وجود دارد که رئیس جدید سازمان بورس باید به آن‌ها رسیدگی کند؛ این فعالان بازار بر این باورند اصلاحیه ماده ۲۴۱ قانون تجارت که اخیرا مصوب شده است بسیاری از شرکت ها را با چالش روبه رو کرده و از طرف دیگر عقیده دارند افزایش سهام شناور و نقد شوندگی از جمله مواردیست که باید مورد توجه و بازبینی قرار گیرد.
احسان رضاپور کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بزرگترین دغدغه ای که اخیرا باعث اعتراض برخی از فعالان بازار سرمایه شده اعمال رفتارهای سلیقه ای در برخی از شرکت ها و صنایع بورسی است که امیدواریم بررسی این موضوع یکی از اولویت های رئیس جدید سازمان بورس باشد.

وی افزود: در حال حاضر بازار سرمایه بیش از آنکه نیاز به اصلاح قوانین داشته باشد، به توقف رفتارهای سلیقه ای و شخصی برخی مسئولان و تغییر دستورالعمل های مدیران سازمان بورس نیاز دارد و می بایست رویه های مشخص اجرایی برای تمامی شرکت ها و صنایع به طور یکسان تعیین شود.

رضاپور در ادامه یادآور شد: آیین نامه و قوانین در رابطه با بازار سرمایه به اندازه کافی وجود دارد، اما اعمال نظرهایی که به صورت سلیقه ای با توقف و بازگشایی نمادها ,حمایت و صدور مجوزهای شرکت ها در چند سال اخیر اجرا شد مورد پسند برخی از فعالان بازار سرمایه قرار نگرفته و انتقادهایی را در پی داشته است.

وی در خصوص تبعات منفی اعمال رفتارهای سلیقه ای در بازار سرمایه بیان کرد: این امر موجب بی اعتمادی سهام داران شده و این باور را برای آنان به وجود می آورد که رفتارهای مشابهی در برخی سهم ها صورت نمی گیرد و توجه به برخی صنایع و شرکت های خاص بیشتر است که در نهایت این موضوع سبب احتیاط ورود سهام داران در سهم ها و افزایش بیم آنها نسبت به سرمایه گذاری در بورس می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اصلاح قوانین و مقررات این بخش تصریح کرد: شرکت های سهامی عامی که شرایط مقررات و مقتضیات بازار سرمایه را می پذیرند، به دلیل رعایت الزامات شفاف سازی در مسائل مالی بازار سرمایه انتظار دارند قوانین موجود حمایت های کافی از آنها داشته باشد.

وی افزود:باید قوانین به گونه ای تنظیم شود تا حمایت بیشتری از شفافیت و افشای صحیح اطلاعات شرکت ها و ورود آنها به بازار سرمایه صورت گیرد.

رضاپور تصریح کرد: از طرف دیگر از آنجایی که تغییر و یا اصلاح برخی قوانین و دستور العمل ها، سود و زیان شرکت ها را تحت تاثیر قرار می دهد برای جلب اعتماد سرمایه گذاران باید قوانین و دستور العمل ها و آیین نامه های کارشناسی شده و بلند مدت با تضمین و اطمینان کافی، جایگزین رفتارهای سلیقه ای و قوانین روزمره و بدون پشتوانه شود تا امنیت خاطر سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری های کلان در بازار سرمایه به وجود آید.

وی در پایان گفت: به دلیل آنکه بازار سرمایه واسطه ای برای جمع آوری منابع مالی سرمایه گذاران و هدایت آن به سمت توسعه صنعت و تولید کشور به شمار می رود ،در مسائل سیاست گذاری و حاکمیتی اقتصاد می تواند نقش موثرتری میان وزارت خانه ها و سایر ارکان نظام برای حمایت از همه ذینفعان به خصوص سرمایه گذاران این بخش مهم اقتصادی ایفا کند و در بحث قوانین نیز باید جایگاه مهمتری برای این رکن مهم در نظر گرفت.

لزوم اصلاح سیستم معاملاتی در سازمان بورس

همچنین مهدی طحانی یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه گفت: قطعا بازار سرمایه نیاز ضروری به اصلاح قانون و مقررات دارد؛ بورس تهران ویترین شرکت ها در اقتصاد کشور است در نتیجه هر گونه تغییر در قانون و مقررات بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: باید در قسمت های مختلف بازار سرمایه به خصوص روزهایی که بازار شلوغ است و حجم معاملات بالاست اصلاح سیستم معاملاتی انجام شود در واقع سیستم های قبل و بعد از معاملات از لحاظ نرم افزاری انسجام کافی ندارند و ابزار معاملاتی مناسبی در اختیار فعالان بازار سرمایه نیست.

طحانی تصریح کرد: مشکل دیگری که در بازار سهام بسیار دیده می شود ،موضوع شفاف سازی شرکت های بورسی است .زمانی که شرکت ها بورسی می شوند، درآمدهایشان را نشان می‌دهند و سازمان امور مالیاتی و سایر مسئولان شروع به اخذ مالیات از این شرکت ها می‌کنند، این بدان معناست که تا درآمدها افشا می‌شود همه به سراغ این شرکت ها رفته و این مسئله باید در بازار سرمایه مورد توجه و بازنگری قرار گیرد.

این کارشناس بازار سهام بیان کرد: در بورس کالا شرکت ها موظف‌اند تمام محصولات خود را ارائه دهند که در حال حاضر این اتفاق به ندرت صورت می گیرد؛ البته برخی از شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی به واسطه الزاماتی بخشی ازمحصولات خود را عرضه کردند اما این موضوع مربوط به بخش عمومی اقتصادی کشور نمی شود؛ در مجموع سازمان بورس باید با اولویت بندی تمامی این مسائل را تصحیح کند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=82816
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بی اعتمادی سهام داران نتیجه رفتارهای سلیقه‌ای در بورس
بی اعتمادی سهام داران نتیجه رفتارهای سلیقه‌ای در بورس
بی اعتمادی سهام داران نتیجه رفتارهای سلیقه‌ای در بورس
بی اعتمادی سهام داران نتیجه رفتارهای سلیقه‌ای در بورس
بی اعتمادی سهام داران نتیجه رفتارهای سلیقه‌ای در بورس