شاخص بورس اوراق بهادار پنج شنبه سوم تیرماه در آخرین روز معاملاتی هفته، پس از چند هفته کاهش شدید، ٨۴۵ واحد افت خود را جبران کرد و به عدد ٧٣هزارو ۶۴۴ واحد رسید تا کمی از فضای یأس و ناامیدی ایجاد شده در سال جدید را بکاهد .

احراز هویت غیرحضوری

با خروج انگلستان از اتحادیه اروپا هر چند که به ظاهر تا ثیر چندانی بر روی بخش های مختلف اقتصاد ایران همچون بورس به دلیل جدا بودن آن از جامعه بین الملل شاهد نخواهیم بود اما به جهت پیوستگی زنجیره اقتصاد جهانی همانگونه که از روز گذشته موجب کاهش قیمت نفت بودیم منتظر تاثیر آن بر روی درآمدهای نفتی نیز هستیم.با این حال قضاوت درباره تاثیر خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بر اقتصاد جهانی به ویژه ایران را باید به روزهای بعد سپرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول ، شاخص بورس اوراق بهادار پنج شنبه سوم تیرماه در آخرین روز معاملاتی هفته، پس از چند هفته کاهش شدید، ٨۴۵ واحد افت خود را جبران کرد و به عدد ٧٣هزارو ۶۴۴ واحد رسید تا کمی از فضای یأس و ناامیدی ایجاد شده در سال جدید را بکاهد .

این درحالی بود که بازار بورس از اواخر فروردین ماه دچار رخوتی پایان ناپذیر بود و به مرور ناامیدی سهامداران از برگشت بازار باعث افت سهام شد.

از طرفی برخی ، دلایل افت بازار را به عواملی چون نزدیک شدن به فصل مجامع شرکت های بزرگ و ارایه عملکرد سال ۹۴ و ترجیح سهام داران برای دریافت سود مرتبط می دهند .

با این وجود به نظر می رسد تصمیم بانک ها برای کاهش نرخ سود سپرده ، سفر هیات صنعتی پژو به ایران برای به سرانجام رساندن توافقات خود با بازار بورس و اوراق بهادار را در روزهای آتی با شرایط بهتری مواجه کند .

دیوان اقتصاد در گفت وگویی اختصاصی با «امید قائمی » و « امین داور» دو کارشناس بازار سرمایه دیدگاه های آنها را در باره وضعیت بازار بورس در دوران افت و هفته های پیش روی جویا شده است .

امید قائمی معتقد است: نامساعد بودن وضعیت قیمت مواد اولیه تولید در سال گذشته و اعلام عملکرد شرکت های بورس در خرداد و تیرماه امسال از دلایل کاهش تقاضا در بازارسهام شد و ازسویی انتظاراتی که تصور می شد با ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور محقق شود ، برآورده نگردید این مسائل باعث شد تا بازار مدتی دچار رکود شده و قیمت ها کاهش یابد .

این کارشناس بازار سرمایه درعین حال گفت : با این حال در روزهای آخر شاهد بودیم که جو امید به بازار تزریق شد ، به نظر می رسد بازار، آخر هفته رادر شرایط بهتری پشت سر گذاشت .

قائمی به خروج انگلستان از اتحادیه اروپا براساس نظر سنجی انجام شده از مردم این کشور نیز اشاره ای کرد و گفت: این خروج باعث شد تا نرخ های دلار و پوند تضعیف شود و احتمال دارد که بر روی بازار سهام ایران نیز اثر خود را بگذارد.

به گفته وی ، خروج انگلستان از اتحادیه اروپا باعث تغییرات بسیاری در نرخ های جهانی نفت خواهد گذاشت ، هر چند که قیمت ها مقطعی خواهد بود .

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: یکی دیگر از تاثیرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا کاهش قیمت جهانی برخی محصولات مواد پایه اول تولید خواهد بود ، اما باید دید در روزهای آینده بانک مرکزی نرخ تبدیل ریال به دلار را چقدر تعیین خواهد کرد و آن موقع است که می توان در باره تاثیر آن بر روی بازار سرمایه نظر داد .

وی همچنین در باره تاثیرکاهش نرخ سود بانکی بر روی بازار نیز توضیح داد : اثر مثبت این تصمیم غیر قابل انکار است مخصوصا در مورد سهام هایی همچون دارویی و خودرویی ها که اهرم های بازار را در دست دارند .

امین داور نیز در باره افت بازار سهام در ماه های اخیر به دیوان اقتصاد گفت: در این مدت انتظارات فعالان بازار محقق نشد از این رو آنها یک مقدار ناامید شدند و وقتی در بازار خرید نکردند به طور طبیعی قیمت ها پایین آمد و به همین دلیل بازار شروع به افت کرد و این امر کاهش را بیشتر از گذشته به رخ متقاضیان کشید .

داور ادامه داد: یک سری اتفاقات باعث شد تا بازار به سرعت حرکت کند ، درحالی که اخبار از حرکت بازار باز مانده بود و عجیب نیست که وقتی اخبار جدیدی نباشد سهامداران امید خود را از دست می دهند و شاهد نوسانات منفی بازار خواهیم بود .

وی با تاکید براینکه بهبود وضعیت شاخص ها در آخر هفته گذشته نشان ازآن دارد که برگشتی در بازار را شاهد خواهیم بود، افزود: هنوز زود است که بگوییم روند نزولی سه تا چهار ماه گذشته را شکسته ایم ، هر چند که یک عده این اعتقاد را دارند اما باید دید که این هفته وضعیت شرکت ها چگونه خواهد بود .

وی در واکنش به برخی اظهارات که مدتی بازار به صورت تصنعی مدیریت شده بود، گفت :« این گونه نیست ، این مدل قضاوت ها بدون پشتوانه کارشناسی بوده و کاملا غیر تخصصی عنوان می شود، بر پایه تئوری توطئه بیان است که من به اعتقادی به این جور دیدگاه ها ندارم .»

وی همچنین با تایید این موضوع که نزدیک شدن به فصل مجامع شرکت های بزرگ و ارایه عملکرد سال ۹۴ بر روی افت بازار تاثیر گذاشته ، گفت : وقتی گزارش مطلوبی از سال گذشته نداشته باشیم خودبخود انتظار می رود که بازار دچار افت شود .

موضوع کاهش نرخ سود و اینکه گفته می شود سرمایه مردم در بانک ها به سمت بازار بورس کشانده می شود ، پرسش دیگر دیوان اقتصاد از داور بود که او دراین باره اظهار کرد: نرخ سود پایین می آید اتفاق خوبی است شاید اثرخود را در کوتاه مدت چندان نشان ندهد اما حتما بازده آن در میان مدت و بلند مدت مثلا ۶ ماه تا یکسال مشخص خواهد شد.

برخی معتقدند افشای اطلاعات سهامداران در مورد قطع یارانه در افت بازار بورس طی ماه های اخیر موثر بوده که این کارشناس بازار سرمایه گفت: به هیچ عنوان صحت ندارد باید از آنهایی که به طرح این گونه مسائل می پردازند پرسید که بر اساس چه استدلالی این اظهارات خلاف واقع را مطرح کرده اند .

داور در ادامه با تاکید براین که نوسان جزو طبیعت بازار بورس است ، افزود: گاهی اوقات نوسانات بازار منطقی و در مواردی احساسی می شود، به دلیل چنین وضعیتی کسانی که توان نوسان را ندارند نباید وارد بازار بورس شوند .

این کارشناس بازار سرمایه به کسانی که می خواهند این هفته هم حضوری فعال و مثبت در بازار بورس داشته باشند پیشنهاد کرد تا برخی تک سهام ها همچون آتیه دماوند و سهام تجهیزاتی ها مثل خودرو و بانک ها را زیر نظر بگیرند.

وی در ادامه با مثبت ارزیابی کردن نتایج سفر پژو و رنو در برروی بورس گفت: مدتها بود که همه در انتظار به سرانجام رسیدن توافق پژو و رنو با ایران بودند ، در واقع بازار را خسته کرد چرا که انتظار طولانی شده بود باید دید چه اثری بر روی بازار خواهد گذاشت .

داور همچنین در باره تاثیر فیش حقوق های نجومی که در هفته های اخیر تیتر بسیار از اخبار کشور را به خود اختصاص داده و تاثیر آن بر روی بازار گفت : به هرحال این گونه مسائل فضا را ناامن و مغشوش نشان می دهد، نشان دهنده جنگ قدرت است که می تواند اثر منفی بر جای بگذارد .

با توجه به اظهار نظر کارشناسان بازار سرمایه درباره بازار بورس و اتفاقاتی چون خروج انگلستان از اتحادیه اروپا ، کاهش نرخ سود بانکی ، و مسائلی از این دست باید دید که آیا بازار این هفته نیز بهبودی را که در روز پنج شنبه شاهد بودیم همچنان نشان می دهد یا اینکه نه باید منتظر یک اتفاق مهمتری بود .

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=81394
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

صعود یا سقوط؛ چه سرنوشتی در انتظار بورس است؟
صعود یا سقوط؛ چه سرنوشتی در انتظار بورس است؟
صعود یا سقوط؛ چه سرنوشتی در انتظار بورس است؟
صعود یا سقوط؛ چه سرنوشتی در انتظار بورس است؟
صعود یا سقوط؛ چه سرنوشتی در انتظار بورس است؟