معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه دشمنی آمریکا تمام‌شدنی نیست و این کشور به‌دنبال کمرنگ‌کردن امتیازگیری ایران از برجام است، گفت: اگر قدرت نظامی و توان دفاعی ما نبود، هیچ کشوری حاضر نبود به ما امتیاز بدهد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه دشمنی آمریکا تمام‌شدنی نیست و این کشور به‌دنبال کمرنگ‌کردن امتیازگیری ایران از برجام است، گفت: اگر قدرت نظامی و توان دفاعی ما نبود، هیچ کشوری حاضر نبود به ما امتیاز بدهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، عباس عراقچی در نشست شورای اداری استان البرز با اشاره به اینکه افتخار سند برجام این است که توسط مقام معظم رهبری تأیید شده است، گفت: مسائل ریز و پیچیده برجام به تأیید مقامات از جمله مقام معظم رهبری و دولت رسیده است، با وجود این، معنی آن این نیست که برجام دارای هیچ‌گونه نقطه ضعفی نبوده و برای اجرای درست آن کارشکنی و سنگ‌اندازی صورت نگرفته است.
عراقچی با ابراز “انتظار داشتیم برجام دستمایه رقابت‌های سیاسی و رقابت‌های درون‌گروهی قرار نگرفته و از آن به‌عنوان سند و دستاورد ملی یاد شود”، گفت: در برخی اوقات دستاوردهای برجام تنها در سوئیفت خلاصه می‌شود و مابقی دستاوردها در آن نادیده گرفته می‌شود.
وی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری و حرام اعلام‌کردن بمب در هر شکلی، افزود: ما چیزی که به دنبالش نبودیم را به آن‌ها دادیم و آن‌ها به اشتباه فکر می‌کردند که ما به‌دنبال بمب اتمی هستیم که اینگونه نبود. اطمینان ما به آن‌ها از طریق پیگیری محدودیت‌های موقت و یکسری نظارت‌های بیشتر بود که تا وقتی این نظارت‌ها و بازدیدها مشکلی از لحاظ جاسوسی نداشته باشد ایرادی ندارد و ما با نظارت بدون جاسوسی مخالفتی نداریم.
معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما این اطمینان را با محدودیت‌های موقتی در برنامه‌ها و نظارت‌های بیشتر به طرف مقابل ارائه دادیم و این محدودیت‌ها سبب محدودشدن هیچ نیازی در کشور نمی‌شود و تا سالیان سال تداوم دارد.
وی گفت: ما هر محدودیتی را که قبول کردیم زمان‌بر بوده و در این چند سال هیچ نیازی در کشور تعطیل نشده و در کنار آن فعالیت‌های هسته‌ای متعددی نیز در قالب همکاری‌های مشترک ایجاد شده است.
وی درباره روند برداشته‌شدن و لغو تحریم‌ها اظهار داشت: لغو تحریم‌ها دارای ۲ مرحله است و نخست اینکه قوانین تحریم‌ها برداشته شده و در صحنه عمل نیز خود را نشان دهد. آنچه ۱+۵ متعهد بوده این است که تحریم‌ها را بردارند که این کار از روز اجرای برجام انجام شده است.
عراقچی در مورد مشکلات سیستم بانکی گفت: بسیاری از بانک‌های دنیا خصوصی بوده و از دولت‌های خود دستور نمی‌گیرند و تلاش برای ایجاد روابط با آن‌ها در دستور کار قرار دارد؛ احیای روابط بین بانک‌ها زمان‌بر است، برجام فقط موانع را برداشته و رفتن و کار کردن نیازمند تلاش است.
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه بخشی از تحریم‌ها سر جای خود است، افزود: تحریم‌هایی که به دلایل غیرهسته‌ای وضع شده هم‌اکنون وجود دارد. تحریم‌هایی که از دید آن‌ها پیرامون موضوع تروریسم بوده، همچنان پابرجاست است که به‌خاطر حمایت از گروه‌های مقاومت از جمله حزب‌الله و فلسطین بوده و همچنان این تحریم‌ها باقی است.
وی در مورد دیگر تحریم‌های باقی مانده گفت: تحریم‌هایی که بعد از انقلاب اسلامی و موضوع لانه جاسوسی و محدودیت‌های ایجاد شده اتباع آمریکایی با ایران وضع شده، همچنان وجود دارد. دیگر تحریم‌ها، تحریم‌هایی است که از لحاظ آن‌ها به‌خاطر حقوق بشر بوده و همچنان وجود دارد ولی تحریم‌های مربوطه به برنامه هسته‌ای لغو شده است. در واقع می‌توان گفت که تحریم‌های اذیت‌کننده لغو شده است.
عراقچی تاکید کرد: برجام موانع مقابل فروش نفت ما را برداشته اما این فروش و بازاریابی زمان‌بر است.
وی با بیان اینکه بعد از اجرای برجام وزارت نفت اقدامات مناسبی جهت فروش نفت انجام داده است، اظهار داشت: بعد از اجرای برجام فروش نفت ایران افزایش داشته و در حال حاضر نزدیک به ۲ میلیون بشکه نفت در حال فروش است.

برای پیوستن به کانال تلگرامی “اخبارپول” اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=79469
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

عراقچی: احیای روابط بانکی زمان‌بر است
عراقچی: احیای روابط بانکی زمان‌بر است
عراقچی: احیای روابط بانکی زمان‌بر است
عراقچی: احیای روابط بانکی زمان‌بر است
عراقچی: احیای روابط بانکی زمان‌بر است