هفتاد و دومین شماره ماهنامه تحلیلی، آموزشی و اطلاع‌رسانی مدیریت ‌ارتباطات، اردیبهشت ۱۳۹۵ منتشر شد.

هفتاد و دومین شماره ماهنامه تحلیلی، آموزشی و اطلاع‌رسانی مدیریت ‌ارتباطات، اردیبهشت ۱۳۹۵ منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، در سرمقاله جدیدترین شماره این نشریه با عنوان «رسانه‌ها و چالش تأمین منابع پایدار»، امیرعباس تقی‌پور از ضعف مشترک اقتصادی رسانه‌های دولتی و خصوصی سخن به میان ‌آورد، یعنی بی‌توجهی به مقوله‌های «اقتصاد رسانه» و «قواعد بنگاه‌داری».
وی در راه رهایی از این چالش رسانه‌ها را این گونه مطرح می‌کند: تأمین اقتصاد رسانه‌ها ضامن حیات آن‌ها است که به نظر معیوب می‌آید و به‌طور طبیعی روند اثربخشی و مطلوبیت رسانه‌ها نزد مخاطبانشان دچار اشکال می‌شود. آموزش دستیابی رسانه‌ها به اصول و قواعد اقتصادی و بنگاه‌داری که تضمین‌کننده منابع پایدار برای تولید رسانه است، به همت و تدبیر ذی‌نفعان میسر است. به نظر می‌رسد وظیفه و حقوقی نیز متوجه حکومت، مدیران و کارکنان رسانه‌ها و مخاطبان است.»
علیرضا سمیعی در بخش تحلیل‌ماه این شماره ماهنامه مدیریت ‌ارتباطات به تحلیل «نقش رسانه‌ها در مقابله با رواج شایعه» پرداخته و انگیزه‌ها و دلایل رواج شایعه را مورد واکاوی قرار داده است.
در این تحلیل که به قلم علیرضا سمیعی منتشر شده است، می خوانید: در جهان امروز “شایعه” یکی از موارد وقوع بحران‌های رسانه‌ای است، که با قدرت تأثیر بر افکار عمومی شکل می‌گیرد. براین اساس ارائه تعریف علمی از بحران رسانه‌ای در عصر حاضر ضروری به نظر می‌رسد. در واقع بحران رسانه‌ای (شایعه) در قرن حاضر در کنار بحران‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حائز‌اهمیت است. بنا به تعریف، «بحران رسانه‌ای حالتی است که در نتیجه آن توازن برنامه‌های رسانه دگرگون شده و مسئولان امور رسانه‌ای به تناسب حالت به وجود آمده ناچار به ترسیم یا تعویض برنامه‌های از پیش تعیین شده می‌شوند.
در بخش گفت‌وگو نیزمصاحبه با حسین امامی در خصوص خبرنویسی در رسانه‌های اجتماعی و تلفن همراه با عنوان «روزنامه‌نگاری موبایلی حرکت در مسیر توییت‌نویسی است»را می‌توانید بخوانید.
در گفت‌وگوی ویژه هفتاد و دومین شماره ماهنامه مدیریت ‌ارتباطات، گفت‌وگوی ساره گودرزی با فریدون صدیقی از اساتید عرصه روزنامه‌نگاری را می‌خوانیم که از چالش‌های روزنامه‌نگاری می‌گوید: «در وضعیت کنونی جامعه ما که مخاطب جلوتر از رسانه حرکت می‌کند، آنچه تهدیدی برای رسانه‌های سنتی محسوب می‌شود، روی‌گردانی و کم‌اعتنایی مخاطب است. قطعاً بخشی از نیازهای مخاطب از طریق ورود به شبکه‌های اجتماعی و دستیابی به اخبار به‌روز تأمین می‌شود، پس به روزنامه‌خوانی و رادیو و تلویزیون دیداری و شنیداری تأخیری نیازی ندارد. به اعتقاد من کار روزنامه‌نگار تبدیل زغال به الماس است. زیاد خواندن، زیاد دیدن و زیاد نوشتن به روزنامه‌نگار، بینش، درک و دریافت می‌دهد. نگاه یک روزنامه‌نگار به پدیده‌ها نباید اتفاقی باشد بلکه باید تحلیلی باشد و زمانی می‌تواند به تحلیل برسد که از حداقل جامعیت برخوردار باشد.»
در هفدهمین مقاله از سلسله مقالات «بصری‌سازی محتوا در ارتباطات» نیز مریم سلیمی به مبحث «گرافیک اطلاع‌رسان و گردشگری» پرداخت. او در این مطلب آورده است:‌ گرافیک از جمله وسایل ارتباطی است که سه عملکر مهم آن عبارتند از: ۱- معرفی ۲- اطلاع‌رسانی ۳- ارائه و ترویج که این سه عملکرد منجر به کارآمدی گرافیک در عرصه گردشگری شده است. در این مقاله به عملکرد اطلاع‌رسانی گرافیک و تأثیر آن بر توسعه گردشگری پرداخته شده است.
در بخش نگاه ماه، مقاله «بررسی اعتبار فضای رسانه‌های اجتماعی برای روابط‌عمومی‌ها» نوشته کارولین مائه‌کیم و ویلیام.جی.براون منعکس شده است. همچنین در بخش مقاله ماه، مقاله «جامعه اطلاعاتی؛ شاهراه توسعه و پیشرفت» نوشته قاسم آزادی ‌احمدآبادی چاپ شده که در آن موضوع جامعه اطلاعاتی به مثابه یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه جوامع چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین‌الملل مورد بررسی قرار گرفته است.

برای پیوستن به کانال تلگرامی “اخبارپول” اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=79041
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

هفتاد و دومین شماره ماهنامه مدیریت‌ ارتباطات منتشر شد
هفتاد و دومین شماره ماهنامه مدیریت‌ ارتباطات منتشر شد
هفتاد و دومین شماره ماهنامه مدیریت‌ ارتباطات منتشر شد
هفتاد و دومین شماره ماهنامه مدیریت‌ ارتباطات منتشر شد
هفتاد و دومین شماره ماهنامه مدیریت‌ ارتباطات منتشر شد