استحکام پایداری جامعه سالم با کاهش دغدغه های کهنه نیازمندان میسر می شود، اعتبار می یابد و سلامت فکر و روان و آرامش و آسایش عمومی با مشارکت نیک اندیشان توانمند در مسیر یاری و کمک ضعیفان تحقق می یابد. احساس خوش آسایش و آرامش افراد نیازمند و خشنودی باطنی افراد خیر وصف ناپذیر است.

سارا و آنجلوس: با تداوم بحران مهاجران، مقامات یونان در منطقه مرزی با جمهوری مقدونیه، وضعیت اضطراری اعلام کردند. به گفته مقامات یونان، حدود ۱۲ هزار مهاجر و پناهنده در مرز این کشور با جمهوری مقدونیه، گرفتار شده و قادر به ادامه سفر نیستند و به همین دلیل مقامات این کشور مجبور با اعلام وضعیت اضطراری شدند. مقامات یونانی اظهار داشتند: ضرورت دارد تا مرزهای جمهوری مقدونیه به سرعت باز شود و همچنین لازم است اتحادیه اروپا اقدامات جدی برای کشورهایی در نظر بگیرد که مرزهای خود را بسته‌اند.

اتریش و کشورهای منطقه بالکان محدودیت‌هایی را در مرزهای خود اعمال کرده‌اند و در نتیجه تعداد افرادی که می‌توانند از این مناطق عبور کنند محدود شده است. همچنین در حالی که اتحادیه اروپا و ترکیه به دنبال آن هستند تا در مورد چگونگی ریشه کن کردن هجوم مهاجران به توافقی دست پیدا کنند، یونان در ماه‌های پیش رو همچنان اتاق انتظار اروپا باقی خواهد ماند.

به گزارش یورونیوز، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیز به کشورهای اروپایی در مورد به اتمام رسیدن فرصت برطرف کردن بحران مهاجرت هشدار داد.

در حقیقت بحران مهاجران در کشورهای اروپایی قدمتی طولانی دارد و منشأ آن کشورهای غربی هستند. حمله به عراق و افغانستان این بحران را تشدید و با بحران تروریستی ایجاد شده در سوریه، آفریقا و عراق موجب سرازیر شدن سیل مهاجران به اروپا شد.
در این گزارش قصد داریم تا به بررسی وضعیت مهاجران در این کشورها و همچنین واکنش نهادهای حقوق بشری به این مسئله بپردازیم.
خشونت و ضرب وشتم و برخوردهای تحقیرآمیز با آوارگان
خشونت، رفتارهای تحقیرآمیز و ضرب و شتم آوارگان و پناهجویان از جمله اقداماتی است که نیروهای امنیتی، پلیس و نژادپرستان بوسیله آنها به استقبال آوارگان می‌روند.از اوائل سال ۲۰۱۵ میلادی، کمتر روزی است که اخباری در خصوص برخورد خشن و ضرب و شتم آوارگان در کشورهای اروپایی صادر نشود. در یکی از این موارد، صدها پناهجوی سوری در هنگام ورود به مقدونیه در سپتامبر سال جاری مورد برخورد خشن نیروهای مرزی و پلیس قرار گرفتند. در این درگیری، پلیس به ضرب و شتم این پناهجویان پرداخته و از نارنجک‌های گیج‌کننده استفاده کرد. تعدادی زیادی از این پناهجویان در این درگیری‌ها به شدت زخمی شدند. در این درگیری، پلیس از باتوم و گاز اشک آور نیز استفاده کرد.
برخورد نیروهای امنیتی با پناهجویان به گونه‌ای بوده است که عفو بین‌الملل با انتشار خبری در خصوص وضعیت پناهجویان اعلام کرد: در مرزهای مقدونیه به گونه‌ای با پناهجویان برخورد شده است که انگار با عده‌ای آشوب طلب و ضد قانون مقابله می‌شود. سازمان ملل متحد نیز در اطلاعیه‌ای که در این خصوص منتشر کرد، اظهار داشت که شرایط حاکم بر مرز میان یونان و مقدونیه بحرانی است و دولت این ۲ کشور هرچه سریعتر باید اوضاع را کنترل کنند.
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز در مورد وخامت اوضاع در مرزهای مقدونیه هشدار داد.
در موردی دیگر، پلیس مجارستان در منطقه مرزی «هورگوش» که فاصله کوتاهی تا صربستان دارد، از ورود آوارگان سوری به این کشور جلوگیری کرد و زمانی که با مقاومت پناهجویان روبرو شد، آنان را مورد ضرب و شتم قرار داد. نیروهای پلیس پس از ضرب و شتم آوارگان با باتوم، گازهای فلفل را به سوی آنان پرتاب کردند که موجبات تنگی نفس آنان را فراهم ساخت. در کلیپ تصویری که از این حادثه منتشر شده است، پدری مشاهده می‌شود که با صورتی خونین، کودک خود را سخت در آغوش گرفته و بیش از این اجازه تعرض به افسران مجارستانی نمی‌دهد. مادران و کودکان نیز همگی در حال گریه و نفرین کردن مجارها به دلیل این اقدام غیرانسانی هستند.
بازداشت و زندانی کردن آوارگان
بازداشت و زندانی کردن افراد آواره به جرم آوارگی و پناهنده بودن بر اساس قوانین بین‌المللی به ویژه میثاقین ممنوع است.
با این وجود و با بالا رفتن آمار ورود پناهجویان و پناهندگان به کشورهای اروپایی، شاهد آن بودیم که کشورهای اروپایی هم به دلیل ضعف در اتخاذ تدابیر مناسب جهت میزبانی از آوارگان و همچنین حرکتی بازدارنده، اقدام به بازداشت و زندانی کردن آنان کردند.پایگاه خبری یورونیوز در گزارشی در سپتامبر ۲۰۱۵ از زندانی بودن صدها پناهجو در زندان‌های مجارستان خبر داد. اکثر این پناهجویان از اتباع کشورهایی نظیر عراق، افغانستان، سوریه و شمال آفریقا هستند.
یکی از پناهجویان افغان که در این بازداشتگاه به سر می‌برد، درخصوص بدرفتاری پلیس با بازداشت شدگان گفت: بخشی از این بازداشتگاه، جای وحشتناکی است. اسم آنجا را گوانتانامو گذاشته‌ایم. افرادی را که اعتراض کنند و بخواهند آنان را تنبیه کنند، به آنجا می‌برند و به شدت مورد ضرب و شتم قرار می دهند. کمیساریای عالی پناهندگان در گزارش سالانۀ خود در سال ۲۰۱۵ به این اقدام دولت مجارستان انتقاد کرد.
رئیس کمیساریای عالی پناهندگان در شرق اروپا نیز در این خصوص اظهار داشت: دیدن پناهجویانی که به دلایلی نظیر حفظ جانشان از کشورشان گریخته‌اند در پشت میله‌های زندان بسیار غم انگیز است.
این پناهجویان که شاید زندان را در کشورشان نیز تحمل کرده‌اند، در نخستین تجربه خود بعد از ورود به مرزهای اتحادیه اروپا باز هم با تجربه زندان روبرو می‌شوند. مجارستان، زندانی کردن پناهجویانی که به صورت غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند را به مدت ۱۲ ماه قانونی اعلام کرده است.
سازمان ملل در بیانیه‌ای دیگر در مارس ۲۰۱۵ نسبت به تبدیل مراکز نگهداری مهاجران در اروپا به مراکز بازداشت و زندان هشدار داد. سازمان ملل به اتحادیه اروپایی هشدار داد مراکزی را که برای ثبت نام و نگهداری موقت آوارگان استفاده می‌کند، به زندانی برای آنها تبدیل نکند.
پناهجویانی که در مرز خارجی اتحادیه اروپا بازداشت می‌شوند، به اوکراین مسترد شده و در آنجا در بازداشتگاه‌های ویژه‌ای که اتحادیه اروپا نیز از تأمین کنندگان مالی آن است تا ۱۲ ماه زندانی می‌شوند. در این گزارش‌ها نوشته شده که در این اماکن، بارها سوء رفتار با زندانیان رخ داده است.

نقض حق غذا و بهداشت
گزارش‌ها و اخبار منتشره از وضعیت این روزهای آوارگان و پناهجویان در کشورهای اروپائی، حاکی از اوضاع نابسامان بهداشتی و غذایی این دسته از افراد است. گرسنگی و شیوع بیماری‌های واگیردار، ۲ مشکلی است که آوارگان در سایه بی‌توجهی کشورهای اروپایی با آن دست به گریبان هستند.
یکی از کشورهایی که وضعیت پناهجویان در آنجا وخیم‌تر از مابقی کشورهاست، یونان است. این کشور به رغم کمک سازمان ملل جهت سر و سامان دادن به اوضاع پناهجویان، کماکان در تأمین شرایط اولیه زندگی برای پناهجویان ناتوان است و می بایست سایر کشورها در این امر این کشور را یاری رسانند. بسیاری از پناهجویان در این کشور چه در سرما و چه در گرما در پارک‌ها، کنار خیابان و مناطق حاشیه‌ای شهر بدون هیچ‌گونه سرپناهی زندگی می‌کنند.
بسیاری از آنان با گرسنگی و کمبود غذا مواجه می‌شوند؛ بطوری که مجبورند در سطل‌های زباله کنار رستوران‌ها و فست فودها به دنبال غذا بگردند. وضعیت پناهجویان به قدری وخیم است که فریاد برخی از مقامات اروپایی را نیز بلند کرده است.
وضعیت پناه‌جویان در مرز میان یونان و مقدونیه هر روز نسبت به روز قبل اسفناک‌تر می‌شود. به دلیل مسدود شدن مرز، هزاران پناه‌جو در این منطقه گیرمانده‌اند. این در حالی است که شمار پناه‌جویان رو به افزایش است.
به نقل از دویچه وله، سازمان داکتران بدون مرز گزارش داده است که در حال حاضر حدود ۱۱۰۰۰ پناه‌جو در منطقه مرزی ایدومنی در سرمای شبانه میان صفر و پنج درجه سانتی گراد در وضعیت بسیار ناگوار به سر می‌برند.
این سازمان می‌گوید که این انسان‌ها به این امید هستند که اجازه ادامه سفر به دیگر کشورهای اروپایی را به‌دست بیاورند. اما مرز غالباً مسدود است.
کمپ پناه‌جویان که فقط برای ۱۰۰۰ پناه‌جو برپا شده بود، حالا کاملاً و بیش از اندازه پر شده است. تایزن انتقاد کرده است: «اتحادیه اروپا با بحران چنان واکنش نشان می‌دهد که به این وسیله بحران جدید می‌آفریند.»
کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان در حال حاضر مجموعاً از حدود ۳۰ هزار پناه‌جو در یونان سخن می‌گوید که شمار آن‌ها روزانه افزایش می‌یابد.
باربارا باولوخ، سخن‌گوی کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان می‌گوید، شمار زیادی خانواده‌ها با کودکان خردسال شان در ایدومنی تحت شرایط بسیار ناگوار به سر می‌برند: «شب‌ها باران می‌بارد. همه جا چاله‌های آب وجود دارد و خیمه‌هایی که در برابر باران مقاوم نیستند. پناه‌جویان لباس مناسب برای این وضعیت ندارند.»
او افزوده که وضعیت صحی نیز خیلی اسفناک است. اگر به زودی وضعیت تغییر نکند، در این صورت شمار زیادی پناه‌جویان به زودی بیمار خواهند شد.
نایب رئیس مجلس نمایندگان آلمان با انتقاد از و ضعیت اسفناک پناهجویان در جزایر یونان از نبود کمک‌های اولیه، غذا، سرپناه و مایحتاج دارویی به شدت ابراز نگرانی نمود.
نمونه‌ای دیگر از بی‌توجهی دولت به حق مسکن، غذا و بهداشت پناهجویان، وضعیت این دسته از افراد در کشور هلند است. بسیاری از پناهجویان در دفاتر کار خالی زندگی می‌کنند، بعضی از آنان با یک تخت خواب و تشک قرض گرفته شده و چند نفر در یک اتاق با یکدیگر زندگی می‌کنند. گاهی اوقات تشک تختخواب‌ها برای ایجاد گوشه‌ای به عنوان حریم خصوصی از سقف آویزان شده‌اند. آنان اغلب غذا را با قوطی‌های انباشته در گوشه و کنار خیابان یا گاراژ گرم می‌کنند که به دلیل شلوغی بیش از حد این مکان‌ها، این قوطی‌ها همیشه کثیف و غیر بهداشتی هستند.
عدم پذیرش این افراد در مراکز درمانی، سبب افزایش مرگ و میر در بین آنان و همچنین شیوع بیماری‌های واگیردار شده است.
وضعیت پناهجویان در بندر کاله فرانسه نیز بسیار اسفناک است. محل اقامت پناهجویان در خارج از شهر کاله و در جنگل‌های اطراف این شهر است. تنها کمکی که پناهجویان ساکن در کاله از دولت فرانسه دریافت می‌کنند، روزی یک وعده غذای ناکافی است. هیچ گونه کمک پوشاکی و درمانی نیز از سوی دولت به آنها ارائه نمی‌شود و این نوع کمک‌ها صرفا از طرف مردم به آنها داده می‌شود. وضعیت امنیت و بهداشت در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد. پناهجویان در این محل در چادرهای پلاستیکی که اکثر آنها را خودشان با پلاستیک و چوب درست کرده‌اند، زندگی می‌کنند.
عفو بین‌الملل چندین بار در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ با انتشار بیانیه از وضعیت اسفناک پناهجویان در این منطقه انتقاد و از دولت فرانسه درخواست رسیدگی فوری را کرده است.
دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز با انتشار چندین بیانیه از وخامت اوضاع پناهجویان و آوارگان در کشورهای اروپایی بویژه یونان، مقدونیه، آلمان، صربستان، فرانسه و مجارستان و بی‌توجهی مقامات اروپایی به این موضوع به شدت انتقاد کرده است.
مقامات اتحادیه اروپا نیز به رغم برگزاری جلسات متعدد و اتخاذ برخی از تصمیمات، هنوز نتوانسته‌اند این بحران را حل کنند؛ چرا که کشورها به تعهدات پذیرفته شده خود در این خصوص عمل نمی‌کنند.
بطور مثال کشورهایی نظیر آلمان، انگلیس، ایتالیا و … متعهد شدند تا با کمک مالی و پشتیبانی به کشورهای ورودی قاره اروپا، سعی در کنترل و اسکان مناسب پناهجویان کنند که به دلیل عدم انجام تعهدات این کشورها، مشکل کماکان پابرجا است.
یکی از مقامات بلند پایه سازمان “پزشکان بدون مرز” درباره اوضاع وخیم و بحرانی پناهندگان به ویژه کودکان و خطر مرگ آنها در اردوگاه پناهندگان “ایدومنی” واقع در مرز بین یونان و مقدونیه هشدار داد.
نشریه “بیلد” در گزارشی به اوضاع بحرانی پناهندگان در مرزهای بین مقدونیه و یونان پرداخته و نوشت: شرایط در اردوگاه پناهندگان “ایدومنی” واقع در مرز بین یونان و مقدونیه بحرانی است. بسیاری از مهاجران این منطقه را به سمت جنوب ترک می کنند. در مجموع حدود ۸۰۰ پناهنده به دلیل شرایط بد اردوگاه پناهندگان ایدومنی این اردوگاه را ترک می کنند. پناهجویان سوار بر اتوبوس‌هایی می شوند که با ۲۵ یورو به ازای هر نفر آن ها را به آتن می برد.
روز های گذشته در شمال یونان مرتبا باران شدیدی می بارد. این شرایط بد آب و هوایی اردوگاه پناهندگان ایدومنی را غرق در گل و لای کرده است. شرایط پناهندگان بخصوص کودکان بحرانی و وخیم است. بیماری ها رو به گسترش است.
مهاجران در چنین شرایطی قرار گرفته اند چرا که مسیر بالکان به سمت غرب اروپا بسته شده است و (بر اساس تصمیمات مقامات کشورهای اروپایی در مسیر بالکان) تنها افراد با ویزا و مدارک معتبر می توانند از این مسیر عبور کنند.
کارکنان سازمان “پزشکان بدون مرز” به این مسئله اشاره می کنند که بخصوص کودکان پناهنده با توجه به وخامت اوضاع به دلیل باران، گل و لای و سرما در معرض خطر قرار دارند.
“فلورین وست فال” از کارکنان بلند پایه سازمان پزشکان بدون مرز در گفتگو با روزنامه آلمانی “راینیشن پست” گفت: در بین پناهندگان زنان حامله و مادران با بچه های کم سن و سال و چند روزه دیده می شوند. بعید نیست که این نوزادان با توجه به اوضاع این اردوگاه در معرض خطر مرگ قرار گیرند. وضعیت هرگز تا این اندازه بد نبوده است. مهاجران در این اردوگاه اطلاع رسانی می شوند که مسیر بالکان قطعا بسته است.
قابل ذکر است که حدود ۱۳ هزار پناهجو در اردوگاه «ایدومنی» در مرز میان یونان و مقدونیه در شرایط بد و نامطلوبی زندگی می‌کنند. دولت مقدونیه تاکنون فقط به ۱۰۰ تن از آنها اجازه ورود به این کشور را داده است. ساکنان این اردوگاه سرپناهی برای حفاظت از خود در برابر باران و سرما ندارند و بسیاری از کودکان بیمار شده‌اند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=78887
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

مسئولیت انسانی ما نسبت به شرایط وخیم پناهندگان در مرز مقدونیه – یونان
مسئولیت انسانی ما نسبت به شرایط وخیم پناهندگان در مرز مقدونیه – یونان
مسئولیت انسانی ما نسبت به شرایط وخیم پناهندگان در مرز مقدونیه – یونان
مسئولیت انسانی ما نسبت به شرایط وخیم پناهندگان در مرز مقدونیه – یونان
مسئولیت انسانی ما نسبت به شرایط وخیم پناهندگان در مرز مقدونیه – یونان