مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران معتقداست: با وجودی که هنوز آثار برجام بر روی اقتصاد کشورمان واردات محسوس نیست و نتایج آن به صورت کامل حاصل نشده نمی توان در باره نرخ رشد صبحت کرد ، اما قطعا امسال سال خوبی را پیش رو خواهیم داشت .

افزایش سرمایه یا نیروی کار (نهاده‌های تولید )، بکارگیری ظرفیت های (احتمالی) خالی در اقتصاد و افزایش بهره وری عوامل تولید از شاخص های مهم افزایش نرخ رشد در اقتصاد کشورها محسوب می شود ، سه عنصر مهم و تاثیر گذار که نبود هر کدام پایه های رشد را متزلزل می کند .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از دیوان اقتصاد، نرخ رشد اقتصادی ناشی از افزایش تولید و یا درآمد سرانه ملی است ، عاملی که کشورمان در سال های اخیر به دلایلی چون نرخ بالا و بی ثبات رشد حجم نقدینگی ،تشدید تحریم ها ، سیاست خارجی ، کاهش تولید ناخالص داخلی ، کاهش تولید و فروش نفت ، کاهش سرمایه گذاری دولتی ، تعیین دستوری نرخ سود بانکی از آن محروم بود .
این نکته نیز قابل تامل است که همه ساله نرخ های رشدی برای اقتصاد کشور پیش بینی می شود ، سال ۹۵ نیز متمایز از این وضعیت نیست برای سال جاری از ۳ تا ۶ درصد رشد برآورد می شود در باره اینکه چه درصدی از این پیش بینی ها محقق می شود و چه عواملی موثر هستند؟
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران معتقداست: با وجودی که هنوز آثار برجام بر روی اقتصاد کشورمان واردات محسوس نیست و نتایج آن به صورت کامل حاصل نشده نمی توان در باره نرخ رشد صبحت کرد ، اما قطعا امسال سال خوبی را پیش رو خواهیم داشت .
سید کمال سید علی در گفت وگو با دیوان اقتصاد با بیان اینکه یکی از آثار برجام فراهم شدن فروش ۲ برابری نفت است ، گفت : ورود سرمایه گذاری های جدید خارجی کشور را به سمت رشد اقتصادی پیش می برد .
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران پیش بینی کرد که رشد اقتصادی در سال جاری حدود ۳ درصد باشد درعین حال که از نظر او سایر بازارها همچون مسکن ، بازار سرمایه و … شرایط بهتری را خواهند داشت .
رابطه عکس کاهش نرخ سود و رشد اقتصادی
وی با تصریح براینکه تقلیل نرخ سود باعث می شود فعالیت های اقتصادی بیشتر شود که این امر هم در رشد اقتصادی تاثیر دارد ، افزود: نرخ تورم هم رو به کاهش است و اثر خود را در رشد اقتصادی می گذارد .
سید علی در عین حال تاکید کرد که با فراهم شدن امکان فروش ۲ برابری نفت بالطبع امکان عرضه و فروش مشتقات آن در شرایط آسان تر فراهم می شود .
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در پاسخ به این ابهام که برخی می گویند در شرایطی که نزدیک به ۱۰ هزار واحد صنعتی تعطیل هستند و حدود ۷۰ درصد واحدها با ۳۰ درصد ظرفیت کار می کنند ، نمی توان انتظار رشد اقتصادی را داشت، افزود: فرض این نیست که تعداد واحدهای تعطیل شده بیشتر شود و کاری برای آنها انجام نگردد اما چون تلاش ها برای بهبود شرایط تولید است بنابراین به طور حتم بر روی رشد اقتصادی موثر خواهد بود .
سرمایه گذاری خارجی به کمک واحدهای تعطیل شده می آید
وی ادامه داد : با اجرای کامل برجام امکان سرمایه گذاری بیشتر فراهم می شود و این امر به واحدهایی که در شرایط تحریم با حداقل ظرفیت کار می کردند نیز کمک می کند تا در شرایط بهتری قرار گرفته و خط تولید بهتر شود .
سیدعلی از تعادل و ثبات در نرخ ارز به عنوان عامل موثر در رشد اقتصادی نام برد وگفت : نوسانات شدید کاسته شده دیگر وجود ندارد و درآینده شاهد نوسانات زیادی نخواهیم بود .
وی در مورد برخی پیش بینی ها از جمله برآورد ۴ درصدی صندوق بین المللی پول در باره نرخ رشد اقتصادی امسال کشور گفت: روال عادی نیز چنین بوده در برخی سال ها تا ۸ درصد هم پیش بینی شده است ، بنابراین به نظر می رسد نظر مراجعه بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول دور از واقعیت نباشد .
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در عین حال برخی پیش بینی های ۷ درصدی برای نرخ رشد را خوش بینانه دانست .
یادآور می شود ، محمد باقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز نرخ رشد اقتصادی در سال جاری را ۵ درصد ، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ۶ درصد و برخی کارشناسان بیش از این رقم برآورد کرده اند .

برای پیوستن به کانال تلگرامی “اخبارپول” اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=78641
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

پیش بینی ۳ درصدی نرخ رشد اقتصادی
پیش بینی ۳ درصدی نرخ رشد اقتصادی
پیش بینی ۳ درصدی نرخ رشد اقتصادی
پیش بینی ۳ درصدی نرخ رشد اقتصادی
پیش بینی ۳ درصدی نرخ رشد اقتصادی