مدیرکل بین الملل بانک مرکزی: با مراجعه به سایت رسمی سوییفت به نشانی www.swift.com مشاهده خواهید کرد ۲۹بانک ایرانی در این سایت Live هستند و این جوابی روشن بر ادعای وصل نبودن سوییفت است.

اخبارپول – پس از اجرای برجام و لغو تحریم‌های بانکی داستان برقراری سوئیفت یکی از ماجراهای پرحاشیه سیستم بانکی بود.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، سیستم مبادله ای که به دلیل فقدان آگاهی، این ابزار پرداخت با بحث کارگزاری بانکی مختلط شده و منجر به حاشیه‌های بسیاری شد.
آنچه که باید بدات توجه داشت این است که سوئیفت همچون یک ابزار مخابراتی در اختیار یک بانک قرار می‌گیرد تا مبادلات با سرعت بیشتر و هزینه کمتری صورت گیرد. اما سوئیفت به تنهایی گره‌گشای مشکلات سیستم بانکی نبوده و مساله مهم ایجاد روابط با کارگزاری‌های خارجی است.
پس از ایجاد روابط کارگزاری بانکی مرحله دوم اجرایی شدن فعالیت‌های بانکی است و اینجاست که سوئیفتبه عنوان یک ابزار در خدمت تعاملات بانکی بین‌المللی قرار می‌گیرد. اگگر بانکی روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی نداشته باشد مسلما سوئیفت به کارش نخواهد آمد.
در این خصوص حسین یعقوبی مدیرکل بین الملل بانک مرکزی ایران در جمع خبرنگاران گفت: در جریان تحریم، روابط کارگزاری به تعداد انگشتان دست برقرار بود اما با هزینه بالا و محدود.
وی با اشاره به اینکه بحث سوئیفت از ال سی و روابط کارگزاری جداست افزود: در متن برجام تصریح شده است که پس از اجرای برجام تمام فعالیت‌های بانکی بین‌المللی و استفاده از ابزارهایی چون سوئیفت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
یعقوبی ضمن اشاره به چند بانکی که هنوز در لیست تحریم قرار دارند و نمی‌توانند از سوئیفت استفاده کنند گفت: تلاش ما این است که این بانک‌ها زودتر از لیست تحریم خارج شوند.
مدیرکل بین الملل بانک مرکزی ادامه داد: حساب ما در بانک مرکزی ایتالیا باز شده و از طریق سوئیفت روزانه مبالغی جابه‌جا می شود.
وی خاطرنشان کرد: با مراجعه به سایت رسمی سوییفت به نشانی www.swift.com مشاهده خواهید کرد ۲۹بانک ایرانی در این سایت Live هستند و این جوابی روشن بر ادعای وصل نبودن سوییفت است.
یعقوبی افزود: طبق آخرین آمارها هم‌اکنون شبکه بانکی با ۳۰۰ کارگزاری خارجی ارتباط دارد.
در ادامه این نشست خبرنگاران از ادارات بین‌الملل و ادارات ارزی بانک مرکزی و روند ارسال پیام سوئیفت به بانکهای کره جنوبی و ژاپن، دیدن کردند.
مرحله آخر این بازدید به ارسال یک پیام سوئیفتی از بانک ملی ایران به شعبه این بانک در دبی اختصاص داشت که در ساختمان بانک ملی برگزار شد.
غلامرضا پناهی عضو هیات مدیره بانک ملی ایران، با اعلام این‌که سوئیفت این بانک از ۲۶ بهمن‌ سال گذشته به عبارتی یک ماه پس از اجرایی شدن برجام برقرار شده است، گفت: طی این مدت ۳۸۰۰ پیام سوئیفتی در بانک ملی رد و بدل شده است.
وی افزود: هم‌اکنون با ۶۲ کارگزاری خارجی تبادل پیام داریم و همچنین حواله مستقیم از بزرگ‌ترین بانک ژاپنی نیز در بانک ملی و به نام یک شخص دریافت کرده‌ایم در عین حال که ضمانت‌نامه مستقیم نیز از سوی بانک‌های سوییسی داشته‌ایم.

 

9

 

2

 

3

 

5

 

4

 

1

 

6

 

7

 

8

 

10

 

11

 

12

 

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=78232
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

با ۳۰۰ کارگزار خارجی ارتباط گرفته‌ایم
با ۳۰۰ کارگزار خارجی ارتباط گرفته‌ایم
با ۳۰۰ کارگزار خارجی ارتباط گرفته‌ایم
با ۳۰۰ کارگزار خارجی ارتباط گرفته‌ایم
با ۳۰۰ کارگزار خارجی ارتباط گرفته‌ایم