حسن نیادر مرکز مبادلات ارزی و تامین نیاز واحدهای تولیدی و اساسی کشور نیز تامین ارز مورد نیاز همواره مورد توجه بوده است و اقدامات قابل تقدیر وی فراموش نخواهد شد

حسن نیا مدیر اداره نظارت ارزی بانک مرکزی، به دنبال سال ها خدمت صادقانه، قابل تقدیر و اثر گذار بر ثبات بازارهای ارزی و مالی کشور، بازنشسته شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، به نوشته ابرار اقتصادی، وی که در طول سال‌های سخت تحریم، درجهت ایجاد ثبات و آرامش در بازارهای ارزی و مالی، همچون سنگربانی تیزبین و هوشیار، از سنگر حفظ معیشت و استقلال وخودکفایی کشور دفاع کرد، به افتخار بازنشستگی نائل آمد.

اهمیت و نقش بازارهای مالی و پولی کشور در شرایط کنونی اقتصاد ایران، که از یک سو با تحریم های اقتصادی در سالهای اخیر و مشکل نقل و انتقال پول، رشد ارز و نوسانات دلار و… مواجه بوده و از سوی دیگر با رکود اقتصادی و چند برابر شدن نیاز واحدهای اقتصادی به نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه شده است، باعث شد که مسوولان و کارشناسان اقتصادی، ضرورت تقویت نظارت همه جانبه بر بازارهای ارز، اعتبارات، نرخ ارز مبادله ای، نقل و انتقال پول، تامین نیازهای مالی و ارزی کشور را مطرح کنند.

از سوی دیگر، بانک ها و موسسه های اعتباری نیز باید ضمن تقویت نظارت و پیگیری های مختلف، حاکمیت قوانین و رعایت استانداردهای داخلی و بین المللی و ارتقای شاخص های نظارت و کنترل، به سمت اهداف مورد انتظار حرکت کنند.

اما بالاتر از همه بخش های نظارتی بازار پولی، مالی و ارزی کشور، بانک مرکزی قرار دارد که به خصوص در مدیریت نظارت ارز این نهاد مهم بانکی کشور،  بهترین مدیران و کارشناسان متخصص کشور، با هوشیاری و دقت و نگاهی تیزبین و آینده نگر، به نظارت بر بازارهای ارزی و پولی  مشغول هستند. در سال های گذشته و به خصوص ۵ سال اخیر که سخت ترین دوران ارزی اقتصاد ایران به خاطر تحریم ها، سه برابر شدن نرخ ارز، کاهش قیمت نفت، بلوکه شدن درآمدهای ارزی ایران و…  را شاهد بوده ایم. کارمندان و مدیران و معاونان پر تلاش سیستم بانکی و در راس آن بانک مرکزی، برای حل مشکلات مالی و پولی و ارزی کشور و تامین نیاز مردم و تقویت نظارت بر عملکرد و بازارها و فعالیت های مالی و ارزی، سال هایی پر کار، حساس، و سخت را پشت سر گذاشتند و به خصوص به دنبال تشدید تحریم های اقتصادی از سال ۱۳۹۱ به بعد و سخت تر از آن به دنبال کاهش قیمت نفت در دو سال اخیر، توانستند کشور را در شرایط کمبود منابع مالی و درآمد ارزی  اداره کنند. در روزهای اخیر با خبر شدیم که یکی از مدیران خوشنام بانک مرکزی بازنشسته شد و جای خود را به جوانترها خواهد داد تا راه ارزشمند و قابل تقدیر مدیران مردم دوست بانک مرکزی را ادامه دهند.

حسن نیا مدیر اداره نظارت  ارزبانک مرکزی، به عنوان مدیری پرتلاش، متخصص، کاردان و مردم دوست، همواره مورد احترام فعالان اقتصادی و کارشناسان سیستم بانکی بوده و اقدامات قابل تقدیر ایشان در سال های اخیر، در جهت تامین نیازهای ارزی کشور، فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی و نظارت موثر و راهگشا بر بازارهای ارزی و مالی، بارها مورد تاکید و اشاره کارشناسان و مدیران اقتصادی کشور بوده است،

وی سال ها در یکی از ادارات حساس و مهم و اثرگذار بانک مرکزی فعالیت داشته که کار مهم نظارت بر بازار ارز و بازارهای مهم مالی را به عهده داشته است و به عنوان چشم تیزبین و هوشیار دولت و مردم بر بازارهای ارزی همراه با سایر کارکنان و سازمان های نظارتی دیگر، به کار مهم نظارت بر بازار ارز اشتغال داشته است تا اقتصاد و مردم را از نوسان های شدید در امان نگه دارد. شاهد مدعا ثبات بازار ارز در دو سال اخیر و در دولت یازدهم است که  یاری دهنده سایر سیاست های پولی و بانکی کشور ازجمله کاهش نرخ تورم  بوده است. در بخش معاونت ارزی و اداره نظارت بر بازار ارز، که در سال های اخیر با سه برابر شدن نرخ ارز، تحریم های بانکی و اقتصادی، کاهش قیمت نفت و درآمد ارزی کشور و مشکلات تخصیص و ارزیابی و نظارت بر بازار ارز مبادله ای و…. مواجه بوده اند، کار بزرگ و برنامه ریزی راهگشایی در دست اجرا بوده است و کارمندان و معاونان و مدیران اداره نظارت بر بازار ارز، برای ایجاد تعادل، کنترل بازار و عرضه و تقاضا، تامین نیازهای اساسی مردم، دانشجویان، واردکنندگان کالاهای اساسی و ضروری، تامین نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی و… نقش با اهمیتی به عهده داشته اند.

به خصوص در دوسال اخیر و در دولت یازدهم، نرخ ارز از یک روند کاهنده و با ثبات در سال های ۹۳ و ۹۴ برخوردار بود و بانک مرکزی با نظارت بر بازار ارز و اثرگذاری بر عرضه و تقاضا و مدیریت آن توانست ضمن تامین نیاز بازار ارز مبادله ای، نرخ ارز در بازار ارز را در شرایط با ثبات حفظ کند و با وجود کاهش درآمد نفت، فاصله نرخ ارز مبادله ای و بازار آزاد نیز کاهش یافت و ضمن کاهش رانت و فاصله بین دو نرخ مبادله ای و آزاد، شرایط برای یکسان سازی نرخ ارز فراهم شد.

اگرچه در دو ماه آبان و آذر ۹۴ به دلیل کاهش شدید قیمت نفت به زیر ۴۰ دلار، بازار با رشد نرخ دلار به بالای ۳۶۵۰ تومان مواجه شده اما کارشناسان معتقدند که اگر برنامه های چند سال اخیر بانک مرکزی و نظارت بربازار ارز اجرا نمی شد، قطعا امروز نرخ ارز رقم های بیش از این را تجربه می کرد.

بانک مرکزی در یک دو سال اخیر با ساماندهی صرافی های فاقد مجوز، ارتباط موثر با نهادها و تشکل های بازار ارز، افزایش سرمایه صرافی ها، رتبه بندی و ارتقای رتبه صرافی ها، همکاری با نیروی انتظامی در برخورد با اخلال گران بازار ارز، و… شرایط با ثباتی را در بازار ارز ایجاد کرده است.

حسن نیادر مرکز مبادلات ارزی و تامین نیاز واحدهای تولیدی و اساسی کشور نیز تامین ارز مورد نیاز همواره مورد توجه بوده است و اقدامات قابل تقدیر وی فراموش نخواهد شد

آرزو می کنیم که جوانان و مدیران و کارشناسان امروز و آینده ایران، با مرور خاطرات و تجربه عملکرد مدیرانی همچون حسن نیا، که سال های سخت دوران تحریم اقتصادی، رکود، کاهش قیمت نفت و درآمد ارزی کشور، را پشت سرگذاشته و با نظارت بر بازارهای مالی و ارزی، از ثبات بازارها دفاع کرده اند، در جهت بهبود عملکرد اقتصاد ایران وتوسعه کشور بهره ببرند.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=74494
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

مدیر توانمند اداره نظارت ارزی بانک مرکزی بازنشسته شد
مدیر توانمند اداره نظارت ارزی بانک مرکزی بازنشسته شد
مدیر توانمند اداره نظارت ارزی بانک مرکزی بازنشسته شد
مدیر توانمند اداره نظارت ارزی بانک مرکزی بازنشسته شد
مدیر توانمند اداره نظارت ارزی بانک مرکزی بازنشسته شد