قیمت طلا پس از انتخابات ۱۸ درصد سقوط کرد

مریم فکریروزی نیست که از یک طلافروشی یا صرافی رد شوی و از بالا و پایین شدن قیمت‌ها نگوید. این روزها البته نرخ‌هایی که می‌شنویم، نوید ارزان شدن قیمت طلا و ارز را می‌دهد؛ به طوری که به گفته رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، از ۲۴ خرداد تاکنون ۱۸ درصد از ارزش طلا و سکه کم شده است. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با «اعتماد» دلیل اصلی این موضوع را کاهش قیمت اونس طلا در بازار جهانی می‌داند و در کنار آن، بحث ثبات سیاسی در کشور را مطرح می‌کند که باعث کاهش نرخ ارز در بازار شد. وی در عین حال بعید می‌داند که قیمت‌ها در آینده افزایش یابد؛ چراکه همه تحلیل‌ها به سمتی است که قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

آقای کشتی‌آرای، شما دلیل کاهش قیمت‌ها در بازار را چه می‌دانید؟ وزیر اقتصاد و رییس‌کل بانک مرکزی معتقدند که مسائل سیاسی، مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت‌هاست، آیا شما این موضوع را قبول دارید؟

چند عامل دست به دست هم داده است تا قیمت‌ها کاهش یابد. در بحث قیمت جهانی که مسائل سیاسی ما دخالتی ندارد. اقتصاد جهانی باعث شده که شاخص‌ها بهبود پیدا کنند و شرایط اقتصادی دنیا رو به بهبود است و اینها باعث شده که ارزش دلار بالا رود. بالا رفتن ارزش دلار هم به طور معمول کاهش ارزش طلا را در پی دارد. به همین ترتیب در روزهای گذشته شاهد کاهش قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی هستیم. اما در رابطه با بازار داخلی باید بگویم که در پی انتخابات، وضعیت سیاسی کشور به‌گونه‌یی شده که اقتدار سیاسی بالا رفتن ارزش پول ملی را در پی داشته است. طبیعی است که وقتی ارزش پول ملی افزایش می‌یابد، اثر مستقیم روی قیمت ارز می‌گذارد، بنابراین قیمت ارز نیز در بازار داخلی در دوره‌یی حتی تا ۲۹۵۰ تومان هم کاهش یافت.

بازار سکه و طلا چه؟ این بازار هم تحت‌تاثیر اتفاقات سیاسی بود؟

بله، چون ارز تحت‌تاثیر بوده است و وقتی ارز تحت‌تاثیر باشد، قیمت طلا و سکه را تغییر می‌دهد. قیمت طلا و سکه در بازار داخلی تابعی از قیمت جهانی طلا و قیمت ارز است. این دو عامل در یکدیگر ضرب شدند و قیمت طلا و سکه را تعیین کردند.

آیا برآوردی دارید از اینکه در این مدت چقدر از ارزش بازار طلا و سکه کاهش یافته است؟

خیر، برآورد دقیقی وجود ندارد، اما به طور متوسط از بعد از انتخابات ۲۴ خردادماه که قیمت ارز تغییر کرد، به طور متوسط حدود ۱۸ درصد کاهش قیمت طلا و سکه را داشتیم. یعنی در حقیقت به‌نوعی می‌توانیم بگوییم ارزش ریال ۱۸ درصد بالا رفته است. اما داستان این موضوع قبل از انتخابات فرق می‌کند. اگر تحولات سیاسی را ظرف دو هفته اخیر بررسی کنیم، قیمت طلا و سکه حدود ۱۸ درصد کاهش قیمت داشته است. اما قیمت طلا در شش ماه اول سال میلادی ۲۰۱۳ به طور متوسط ۲۵ درصد کاهش داشته باشد. خب به نوعی ما همین میزان کاهش قیمت را از دی ماه سال گذشته داشتیم.

در این مدت طلافروشان آیا ضرر کرده‌اند یا خیر؟

طلافروشان دادوستد برایشان مهم است. کما اینکه وقتی قیمت طلا بالا می‌رود، سودی عاید آنها نمی‌شود، فقط قیمت‌ها بالا می‌رود. طلافروشان از دادوستد طلا و جواهر سود می‌برند و کاهش قیمت طلا باعث زیان‌شان نمی‌شود. اما وقتی قیمت‌ها کاهش می‌یابد، به طور طبیعی یک مقداری انگیزه خرید کمتر می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که دادوستد طلافروشان کاهش یابد. در حال حاضر فضای بازار درباره قیمت‌ها تا حدودی گنگ است. برخی این کاهش قیمت‌ها را باور دارند و برخی دیگر آن را باور ندارند. عده‌یی می‌گویند این روند نزولی مقطعی است، اما عده‌یی دیگر پیش‌بینی می‌کنند که این روند تداوم خواهد یافت.

این کاهش دادوستدها چقدر بوده است؟

آمار یا گزارشی که بخواهیم بگوییم این کاهش چقدر بوده است، نداریم. ولی به طور متوسط می‌بینیم نه‌تنها در بخش طلا، بلکه در بخش‌های تجاری دیگر هم کاملا کاهش دادوستدها مشهود است. یعنی افرادی که در کسب‌های دیگر هستند، می‌گویند شوک قیمتی که در بازار طلا و ارز ایجاد شد، باعث شد قیمت‌ها یک مقداری کاهش یابد. در بخش مسکن هم این اتفاق افتاد. یعنی کاهش قیمت طلا و سکه بنا به گزارش رییس اتحادیه مشاوران املاک، باعث کاهش قیمت ملک شد. به هر صورت طلا و ارز مبنای پول است و هر گونه نوسانی در آن، در بخش‌های اقتصادی کشور موثر است؛ در بخش دادوستدها، تجارت و در همه ابعاد اثرگذار است.

تحلیلی وجود دارد در رابطه با اینکه می‌گویند ادامه روند کاهشی نرخ دلار با اتخاذ تدابیری متوقف شده است، در غیر این صورت کاهش نرخ طلا محسوس‌تر از شرایط کنونی بود. آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟

دست‌اندرکاران قیمت ارز در کشور یا بازارگردانان آن صنف طلافروشان نیستند. درباره طلا مهم‌ترین عامل تغییرات اونس جهانی بوده و ما نیز نظاره‌گر شرایط هستیم.

در حال حاضر در بازار طلا و سکه حباب دیده می‌شود؟

خیر، حبابی نداریم. حباب می‌دانید چه زمانی به وجود می‌آید؟ حباب زمانی ایجاد می‌شود که عرضه و تقاضا تعادل نداشته باشد. الان عرضه و تقاضا متعادل است و چون متعادل است، حبابی وجود ندارد. موقعی که حباب به وجود می‌آمد، مواقعی بود که اگر به خاطر داشته باشید، تقاضا بیشتر از عرضه بود، در نتیجه حباب ایجاد می‌کرد. گاهی اوقات هم البته حباب منفی وجود دارد، یعنی عرضه بیشتر از تقاضا است. ولی در حال حاضر برآورد و رصدی که در بازار انجام شده، این است که در بازار طلا و سکه حبابی نداریم و قیمت‌ها متعادل است.

آیا شما این فرضیه را که بهتر است بازار طلا و سکه جذب‌کننده نقدینگی باشد به جای اینکه نقدینگی به بازاری مانند مسکن هدایت شود، قبول دارید؟

توقف بیش از حد سرمایه‌ها در بازار طلا منجر به رکود در این بخش می‌شود. سرمایه‌ها پس از خروج از بازار سکه و طلا به بازارهایی چون بورس، تولید و فعالیت‌های مولد نیز امکان ورود دارند و در مجموع اگر شرایط اقتصادی مناسب باشد، سرمایه به هر سمتی که برود، موجب تحرک بازارها می‌شود.

تحریم طلای ایران چقدر می‌تواند در بازار طلا و سکه اثر بگذارد؟

تحریم‌ها در بخش طلا، اثری روی طلا و سکه نمی‌گذارد. ممکن است بخش‌های اقتصادی دیگر را تحت‌تاثیر قرار دهد.

یعنی روی قیمت‌ها اثر نمی‌گذارد؟

خیر، ممکن است روی قیمت ارز اثر بگذارد، اما روی قیمت طلا خیر.

چطور؟

ما می‌گوییم قیمت طلا عبارت است از قیمت جهانی طلا به علاوه قیمت ارز. بنابراین تحریم چه اثری می‌تواند بگذارد؟

اما شوک نمی‌تواند در بازار ایجاد کند؟

اثر جانبی می‌گذارد، اثر مستقیم نمی‌گذارد. برای مثال وقتی که یک کالایی به فرض دارو را تحریم می‌کنند، با کمبود در داخل کشور روبه‌رو می‌شود، ولی طلا در کشور دچار کمبود نمی‌شود. ما منابع غنی طلا در داخل کشور داریم، بنابراین تحریم، به آن شکلی که روی کالاهای دیگر اثر می‌گذارد، تاثیری در بازار طلا ندارد. اما اثر جانبی دارد. مثلا روی قیمت ارز اثر می‌گذارد.

شما فکر می‌کنید قیمت ارز به کمتر از سه هزار تومان می‌رسد؟

من در این رابطه تخصصی ندارم و بهتر است از بانک مرکزی سوال کنید. اما بدون شک برنامه‌ریزی درست روی اقتصاد تاثیر دارد و اقتصاد هم روی پول. بنابراین با اعمال سیاست درست و اصولی می‌توان شاهد ثبات اقتصادی بود. سیاست اصولی، نقدینگی را از جامعه کم می‌کند که در حال حاضر شاهد این موضوع در سطح کشور هستیم.

رویترز در یک گزارش، به تحلیل بازار طلا پرداخته و در این گزارش هشدار داده که در آینده قیمت طلا افزایش می‌یابد. آیا این پیش‌بینی در بازار داخلی هم وجود دارد؟

من فکر نمی‌کنم ما افزایش قیمت را داشته باشیم و همه تحلیل‌ها به این سمت است که قیمت‌ها کاهش می‌یابد. در رابطه با اونس هم روند نزولی آن را پیش‌بینی می‌کنند، اما خوشبینانه این است که همین قیمت‌های فعلی بماند و روند کاهش یا افزایش آن با منها و به اضافه یک باشد. من یک درصد نوسان را ظرف یک هفته آینده پیش‌بینی می‌کنم.

شما فکر می‌کنید قیمت اونس تا چه اندازه دیگر پایین آید؟

الان نمی‌توان تحلیل کرد. یک مقداری تحلیل راجع به درازمدت بازار غیرممکن است.

پیش‌بینی شما از وضعیت بازار در روزهای آینده چیست؟

در شرایط فعلی آینده بازار قابل پیش‌بینی نیست. هر تصمیم و اتفاقی در بازار می‌تواند مسیر را تغییر دهد. همان‌طور که این میزان کاهش قیمت در این سطح طی روزهای گذشته قابل پیش‌بینی نبود، از این به بعد هم نمی‌توان چندان پیش‌بینی درستی از شرایط داشت.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=7403
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

قیمت طلا پس از انتخابات ۱۸ درصد سقوط کرد
قیمت طلا پس از انتخابات ۱۸ درصد سقوط کرد
قیمت طلا پس از انتخابات ۱۸ درصد سقوط کرد
قیمت طلا پس از انتخابات ۱۸ درصد سقوط کرد
قیمت طلا پس از انتخابات ۱۸ درصد سقوط کرد