بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بخش ارزی (فروش یارانه‌ای کتاب) ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پول پرس به نقل از مهر، بر اساس فرم مربوط به ضوابط حضور ناشران در بخش خارجی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بخش ارزی (فروش یارانه‌ای) از این نمایشگاه حذف شده است.

هر ساله در این بخش دولت با پرداخت یارانه، امکان تهیه کتاب‌های ناشران خارجی به ویژه کتاب‌های تخصصی و مورد نیاز دانشجویان و مراکز علمی کشور را در این نمایشگاه فراهم می‌کرد. به عنوان مثال در دوره قبلی نمایشگاه کتاب تهران دولت با یارانه‌ای که می‌داد، امکان خرید کتاب‌های ناشران خارجی را با دلار معادل ۵۰۰ تومان فراهم می‌کرد که چنین امکانی در نمایشگاه آتی دیگر فراهم نیست.

در واقع با حذف این بخش، هر کتابی که در بخش ارزی (فروش یارانه‌ای) نمایشگاه سال بعد عرضه خواهد شد، با دلار آزاد و به قیمت روز که در حال حاضر بین ۳۶۰۰ تومان تا ۳۷۰۰ تومان است، محاسبه خواهد شد.

این اقدام در پی عدم پرداخت بخشی از مطالبات ناشران خارجی از دو دوره قبلی نمایشگاه کتاب تهران صورت گرفته است و به نظر می‌رسد حذف بخش ارزی به خاطر ناممکن بودن پرداخت وجوه آن از طریق بانک‌های عامل بوده باشد.

چندی پیش علی اسماعیلی، رئیس نمایشگاه کتاب تهران  از مکاتبات بی‌نتیجه با بانک ملت (بانک عامل برای پرداخت طلب ناشران خارجی) خبر داده و گفته بود: سعی کرده‌ایم یک مکانیسم دیگر را هم از طریق وزیر ارشاد دنبال کنیم که بخشی از مطالبات ناشران خارجی را به صورت ریالی پرداخت کنیم.

با این حال مسئله‌ای که قطعی است، این است که امسال با کاهشی چشمگیر در تعداد ناشران خارجی حاضر در بخش ارزی (فروش یارانه‌ای) کتاب مواجه خواهیم بود؛ چرا که حتی در صورت تسویه کل بدهی نمایشگاه کتاب تهران، امکان تخصیص یارانه به این بخش از سوی دولت بسیار بعید است و لذا هزینه حضور ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران بالا خواهد رفت.

انتهای پیام

 


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=736
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

مشکلات ارزی دامن نمایشگاه کتاب تهران را هم گرفت
مشکلات ارزی دامن نمایشگاه کتاب تهران را هم گرفت
مشکلات ارزی دامن نمایشگاه کتاب تهران را هم گرفت
مشکلات ارزی دامن نمایشگاه کتاب تهران را هم گرفت
مشکلات ارزی دامن نمایشگاه کتاب تهران را هم گرفت