کاهش قیمت ارز و سکه ؛ توهم یا واقعیت؟

با تقویت این گمانه زنی که بانک مرکزی آمریکا به دلیل بهبود اقتصادی این کشور، محرکها را کاهش خواهد داد، بانک جهانی مورگان استنلی پیش بینی کرد قیمت جهانی طلا کاهش یابد و در پیش بینی چشم انداز نزولی برای قیمت طلا، به بانک های جهانی گلدمن ساچز و یو.بی.اس پیوست.
همچنان که پیش بینی می شد خاص بودن ماه خرداد به لحاظ سیاسی این بار به حوزه اقتصاد تسری پیدا کرد بطوری که از ابتدای هفته گذشته هر قطعه سکه طرح جدید با افت قابل توجهی همراه شد، در این بین کاهش ارزش هر اونس طلا در بازارهای جهانی، امیدواری‌ به کاهش‌ تحریم‌ها و به تبع آن کاهش تنش‌های بین‌المللی، امیدواری‌ها نسبت به آینده را بیشتر کرده است
فعالان بازار خوش‌بینی به آینده را جایگزین حس گذشته کرده‌اند و این خوش‌بینی و انتظار مثبت نسبت به آینده، روند کاهش قیمت را ریل‌سازی کرده است. در فضای شکل گرفته میزان فروش دلارها و سکه‌های خانگی نیز افزایش یافته است.
براساس گفته رییس‌کل بانک مرکزی، حداقل ۱۸ میلیارد دلار ارزش دلارهای خانگی است. بخشی از این رقم در هفته گذشته وارد بازار شده و با توجه به چشم‌انداز پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه یابد. به همین دلیل این رفتار نیز در شتاب کاهش قیمت تاثیر داشته و موجب ثبت رکوردهای جدیدی در بازار شده است.
زنده شدن برخی امیدها به بهبود شرایط و رفع برخی نگرانی‌ها و در عین حال افزایش خوشبینی به فضای سازنده سیاسی در کشور و منطقه، بازار داخلی ارز و سکه را با ریزش شدید قیمت‌ها مواجه کرده است.
شدت این اتفاق در حالی است که برخی رسیدن قیمت‌های داخلی به سطوح فعلی را در اندکی زمانی این‌چنین باور نمی‌کردند. هنوز هم برخی منتظر نوسان دوباره قیمت‌ها هستند. عده‌ای از اواسط هفته قبل کف قیمت دلار را ۳۳۰۰ تومان پیش‌بینی می‌کردند. افت قیمت از این سطح این عده را نیز غافلگیر کرده است. میزان خوشبینی‌ها به بازار داخلی در حالی روز به روز تقویت می‌شود که بازار به راحتی با نوسان قیمت جهانی طلا به سمت پایین همراستا می‌شود و مقاومتی نیز ندارد.
با گذشت تنها یک هفته از انتخاب رییس‌جمهور منتخب، واکنش بازار ارز و سکه به این اتفاق شگفتی آفرین بوده است. خوشبینی به بهبود اوضاع اقتصادی و سیاسی از یک طرف و افزایش احتمالی طرف عرضه باعث تقویت ذهنیت فعالان بازار به تداوم کاهش قیمت‌ها شده است. در عین حال آنچه در این روزها به ویژه یک هفته گذشته مشاهده شده، همراستایی بازار داخلی با افت قیمت جهانی طلا بوده است.
اتفاقی که به مرور در حال رسیدن به اوج خود در قالب یک فروش بزرگ است. دنیای اقتصاد پیشترهم از ناگزیر بودن دارندگان ارزهای خانگی به فروش ارز خود در بازار داخلی در چنین شرایطی نوشته بود. به گفته رییس کل بانک مرکزی میزان ارزهای خانگی ۱۸ میلیارد دلار است. برخی از افراد البته رقم‌های بالاتری را نیز بیان کرده بودند. به هر روی در صورتی که روند کاهشی قیمت‌ها در این بازار ادامه یابد مردم ناچار به فروش ارزهای خود بوده تا از زیان بیشتر جلوگیری کنند.
در چنین شرایطی بازار با مازاد ارز مواجه شده و قیمت آن طبعا کاهش زیادی را به خود خواهد دید.با آغاز معاملات هفته کاری جدید بازارهای جهانی، قیمت طلا به سقوط خود ادامه داد.بهای هر اونس طلا تا لحظه مخابره خبر، ۱۴ دلار و ۲۰ سنت دیگر کاهش یافت و به یکهزار و ۲۸۴ دلار و ۴۰ سنت رسید.این پایین ترین نرخ طلا از ماه ژوئن سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون یعنی طی ۳ سال گذشته است.
علل اصلی این کاهش قیمت طلا، ‌افزایش ارزش دلار نگرانی درباره توقف زودهنگام طرح بسته های محرک اقتصادی بانک مرکزی آمریکا و بحران نقدینگی در چین اعلام شده است.
بلومبرگ نوشت: قیمت دلار در آخرین لحظات از ۳۶۲۵۰ ریال در روز قبل از انتخاب روحانی به عنوان رییس جمهور, به ۳۱۵۰۰ ریال رسید.”
در این گزارش آمده است :”برخلاف محمود احمدی نژاد که مخالف رابطه با غرب بود, روحانی بیان کرده است به دنبال کاهش تحریم های بین المللی برای احیای اقتصاد ایران است.”
“ایران در اثر تحریم های آمریکا و اروپا و قطع صادرات نفت توسط آن ها با ۳۰ درصد افزایش تورم روبه رو بوده و به دلیل همین تحریم ها ریال بیش از نصف ارزش خود را در برابر دلار در سال گذشته از دست داد.
با کاهش ارزش ریال ایرانیان به خرید دلار به عنوان سرمایه گذاری متمایل شدند اما اکنون با کاهش تورم ریال به سمت فروش دلارهای خریداری شده که به گفته محمود بهمنی رییس بانک مرکزی بالغ بر ۲۰ ملیارد دلار بوده است روی آورده اند.
اروپا همچنین امید دارد که بتواند در مسائل هسته ای با ایرانیان به تفاهم برسند.
اشتون دیروز اعلام کرد که امید دارد رییس جمهور جدید با همگامی با قدرت های جهانی مسائل هسته ای ایران را حل کند.”
همچنین در گزارش آمده است:ارزش ریال در چند روز اخیر بلا رفته به گونه ای از روز ۲۴ خرداد ماه به بعد ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
با تقویت این گمانه زنی که بانک مرکزی آمریکا به دلیل بهبود اقتصادی این کشور، محرکها را کاهش خواهد داد، بانک جهانی مورگان استنلی پیش بینی کرد قیمت جهانی طلا کاهش یابد و در پیش بینی چشم انداز نزولی برای قیمت طلا، به بانک های جهانی گلدمن ساچز و یو.بی.اس پیوست.
بانک جهانی مورگان استنلی که پیش تر، قیمت هر اونس طلا در سال ۲۰۱۳ را یک هزار و ۴۸۷ دلار پیش بینی کرده بود، این برآورد را به یک هزار و ۴۰۹ دلار در هر اونس کاهش داد.
پیتر ریچاردسون و ژول کران تحلیلگران مورگان استنلی در گزارشی نوشتند، این بانک برآورد قیمت طلا در سال ۲۰۱۴ را از یکهزار و ۵۶۳ به یکهزار و ۳۱۳ دلار در هر اونس کاهش داد و برای سال ۲۰۱۵ نیز برآورد قبلی یکهزار و ۴۵۰ دلار در هر اونس را به یکهزار و ۳۰۰ دلار در هر اونس رساند.
تحلیلگران دیگر بانک ها از بی.ان.پی پاریباس اس.ای تا استاندارد بانک نیز پیش بینی های قبلی خود از قیمت طلا را کاهش می دهند، پیش بینی چشم انداز نزولی قیمت برای طلا همزمان با این است که قیمت این فلز قیمتی آماده تجربه بیشترین کاهش قیمت سالانه در بیش از سه دهه اخیر است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=7323
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

کاهش قیمت ارز و سکه ؛ توهم یا واقعیت؟
کاهش قیمت ارز و سکه ؛ توهم یا واقعیت؟
کاهش قیمت ارز و سکه ؛ توهم یا واقعیت؟
کاهش قیمت ارز و سکه ؛ توهم یا واقعیت؟
کاهش قیمت ارز و سکه ؛ توهم یا واقعیت؟