مدیرعامل سابق بانک تجارت در خصوص تاثیر بسته ضد رکود بر بانک‌ها گفت: بانک‌ها چاره‌ای جز جذب منابع ارزانتر برای کاهش نرخ سود تسهیلات ندارند.

اخبارپول- مدیرعامل سابق بانک تجارت در خصوص تاثیر بسته ضد رکود بر بانک‌ها گفت: بانک‌ها چاره‌ای جز جذب منابع ارزانتر برای کاهش نرخ سود تسهیلات ندارند.
دکتر محمدرضا رنجبر فلاح در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، در رابطه با تاثیر بسته ضدرکود بر بانک‌ها اذعان داشت: جذب منابع ارزان‌قیمت توسط بانک‌ها در شرایطی که از نرخ تورم کاسته شده در جهت پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به واحدهای تولیدی برای صرف در سرمایه در گردش این واحدها می‌تواند کمک شایانی به خروج از رکود در شرایط فعلی کند.
وی افزود: وجود یک سیستم حمایتی از طریق نرخ ارز نیز می‌تواند مشوق صادرات بوده و واردات را محدود کند و از همین جهت چرخه اقتصاد کشور را به تحرک وا دارد.
این کارشناس بانکی ضمن تاکید بر لزوم گنجاندن مواردی چون حمایت از سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صادرات در بسته ضد رکود اقتصادی دولت، تاکید کرد: جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال بخشی از تقاضا از خارج به داخل کشور نیز باید در بسته ضد رکود تعریف و گنجانده شود.
وی ادامه داد: اگر قرار بر این باشد که بنای بسته اقتصادی ضد رکود بر خروج نقدینگی و گسترش پایه پولی از جانب بانک مرکزی باشد، قطعا موفقیتی که در مهار و کنترل نرخ تورم به دست آمده هم از بین خواهد رفت.
فلاح ضمن اشاره به این موضوع که امسال تقریبا همه بانک‌ها دچار تعدیل منفی بودند گفت: بانک مرکزی باید راسا عرضه کننده منابع بین بانکی باشد و حداقل کاری که می‌تواند بکند این است که از طریق مداخله در بازار بانکی و تامین نقدینگی بین بانکی، نرخ بهره را پایین آورده روی EPS بانک‌ها اثر گذاشته و در بازار سرمایه هم شوک مثبتی ایجاد کند.
وی در رابطه با تاثیر تسهیلات بانکی بر بازار خودرو و کالای ایرانی نیز اظهار داشت:این تسهیلات بطور اخص برای خودروسازان یک نقطه امیدی هست که بتوانند در کوتاه مدت محصولات خود را به فروش رسانده و از آن طریق سودی را شناسایی کرده و تعهدات معوق خود را در زمینه بدهی به قطعه سازان و پیمانکاران، پرداختی معوق کارکنان و حتی بدهی احتمالی خودروسازان به شبکه بانکی را پرداخت کنند.
مدیرعامل سابق بانک تجارت در رابطه با تسهیلات ۲۵ میلیونی خودرو افزود: از دیدگاه ذکر شده این تسهیلات به جا و کارآمد است اما مساله اصلی آن است که با فروش ۱۱۰هزار خودرو و اعطای تسهیلات به خریدارن، خط تولید کارخانه‌های خودرو سازی متوقف نخواهد شد و از این دیدگاه برنامه دولت و بانک مرکزی برای دور بعدی تسهیلات خودرو چه خواهد بود.
وی با طرح این سوال که آیا تامین مالی برای دور بعد اعطای تسهلات خودرو فراهم است یا خیر، ادامه داد: در شرایطی که خریداران خودرو همچنان متقاضی تسهیلات هستند باید تمام جوانب در طراحی بسته ضد رکود سنجیده شود چراکه تامین مالی تسهیات آتی چندان آسان نخواهد بود.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر تمامی آثار مورد انتظار و پیش‌بینی شده در بسته خروج از رکودحاصل شود بازهم سهم بخش خودرو در اقتصاد کشور آنقدر بالا نیست که بتواند موتور محرک اقتصاد کشور را به حرکت وادارد.
فلاح با اشاره به بیش از ۳هزار میلیارد تومانی که به عنوان تسهیلات خرید خودرو و کالای ایرانی توسط سیستم بانکی تخصیص یافته تصریح کرد: در این مرحله از بسته رونق اقتصادی دولت، منابع به سمت بخش‌هایی هدایت شده که دارای بیشترین رکود بوده‌اند اما نکته قابل توجه این است که این رقم تسهیلات درنظر گرفته شده در شرایط سنگین رکودی رقم قابل توجهی نیست.
وی در پاسخ به این پرسش “اخبارپول” مبنی بر این‌که چه راه حل جایگزینی برای صرف تسهیلات اعطایی بانک‌ها در راستای بسته رونق اقتصاد وجود داشت، تاکید کرد: بخش‌های مهمتر از بخش خودرو هم در اقتصاد کشور وجود دارد که قطعا تحرک و رشد این بخش‌ها مانند بخش نفت و پتروشیمی که سهم ضریب امنیت آن‌ها بالا است و همچنین بخش مسکن که عده‌ای معتقدند با تحرک بخش مسکن چرخ اقتصاد کشور بهتر می‌چرخد و یا حتی معدن، می‌تواند به خروج از رکود و تحقق بسته اقتصادی دولت کمک به سزایی کند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=72714
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اختصاصی اخبارپول- بانک‌ها چه کنند تا بتوانند نرخ سود را کاهش دهند
اختصاصی اخبارپول- بانک‌ها چه کنند تا بتوانند نرخ سود را کاهش دهند
اختصاصی اخبارپول- بانک‌ها چه کنند تا بتوانند نرخ سود را کاهش دهند
اختصاصی اخبارپول- بانک‌ها چه کنند تا بتوانند نرخ سود را کاهش دهند
اختصاصی اخبارپول- بانک‌ها چه کنند تا بتوانند نرخ سود را کاهش دهند