سردبیر سابق نشریه اقتصادی فوربس در یادداشتی در این نشریه نوشت: نقض تحریم ایران توسط بانک‌های جهان نشان‌دهنده تضعیف موقعیت آمریکاست؛ موقعیتی که تکان‌دهنده‌ترین شواهد زوال آن تحت لوای جریان‌های رسانه‌ای پنهان می‌شود.
ایمون فینگلتون کارشناس مسائل اقتصادی و سردبیر پیشین فوربس و فایننشال تایمز در یادداشتی در شماره اخیر نشریه اقتصادی فوربس نوشت: همان طور که در یادداشت‌های پیشین خود در این نشریه خاطرنشان کرده بودم، این روزها تکان‌دهنده‌ترین شواهد تضعیف موقعیت آمریکا در جهان در جریان‌های رسانه‌ای پنهان شده است.
به عنوان مثال، هفته گذشته زمانی که مشخص شد، یک بانک ژاپنی به طور فاحش تحریم‌های مالی آمریکا علیه ایران را نقض کرده است، شاهد نمونه دیگری بر این ادعا بودیم.
گفته می‌شود، این بانک که شعبه‌ای از گروه مالی «میتسوبیشی یواف‌جی» ژاپن است، ۲۸ هزار مبادله به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار را به نفع ایران و دیگر کشورهای تحت تحریم آمریکا انجام داده است.
در اوایل قرن کنونی، چنین اتفاقی در شبکه‌های خبری پخش و در صفحه نخست تمام روزنامه‌ها منعکس می‌شد، اما در حال حاضر چنین خبری تقریبا به آرامی و بدون سر و صدا پخش می‌شود.
اغراق در این مسئله مشکل به نظر می‌رسد، ژاپن به علت داشتن مقررات و قوانین کنونی خود شناخته شده است و احتمالا هیچ صنعتی در این کشور بیش از بانکداری به دقت مورد کنترل و بازبینی قرار نمی‌گیرد.
این به آن معنا است که حقیقتا هر اقدامی در بانکداری ژاپن در ابتدا باید برای وزارت دارایی این کشور شفاف باشد.
به علاوه، وزارت دارایی ژاپن، نه تنها در بانک «میتسوبیشی یواف‌جی» بلکه در تمامی بانک‌های بزرگ این کشور، افراد خود را مستقر کرده است.
در این بانک نیز «تویو گویتن» یکی از افراد با سابقه ارشد این وزارتخانه به عنوان مشاور ارشد فعالیت می‌کند.
این اقدام، کار بزرگی است که در ژاپن صورت گرفته است؛ برخلاف منطق غرب که نخستین وظیفه چنین فردی لابی کردن با وزارتخانه به نفع بانک است، وظیفه چنین فردی در سیستم بانکداری ژاپن، اطمینان از نوع عملکرد بانک در راستای اهداف وزارت دارایی توکیو است.
یعنی اگر بخواهیم بر پیاز داغ ماجرا بیفزاییم، برای مردم ژاپن، این وزارتخانه پرابهت‌ترین نماینده قدرت ژاپن است؛ در نتیجه، بی خبر بودن این وزارتخانه از آنچه انجام شده است، باورکردنی نیست.
البته، بانک «میتسوبیشی یواف‌جی» تنها بانکی نیست که تحریم‌ها را نادیده گرفته است؛ ناظران نیویورک از ۲ شعبه بانک‌های «اچ‌اس‌بی‌سی» و «استاندارچارترد» در لندن نیز به عنوان بانک‌هایی که تحریم‌ها را نقض کرده‌اند، نام برده‌اند.
به هر حال، سیستم نظارتی انگلیس در چند دهه اخیر در میان کشورهای توسعه‌یافته از سهل‌انگارترین‌ آنها بوده است؛ اگرچه هر ۲ بانک «اچ‌اس‌بی‌سی» و «استاندارد چارترد» مدت مدیدی است که برای موفقیت مرموز خود در آسیا به شهرت رسیده‌اند، اما احتمالا بانک مرکزی انگلیس در مورد مبادلات آنها با ایران هیچ نمی‌دانسته است.
افرادی که حافظه خوبی دارند، مورد توشیبا در سال ۱۹۸۷ را به یاد می‌آورند؛ در آن مورد، شعبه‌ای از توشیبا در توکیو، تحریم‌های آمریکا در مورد فروش ابزارآلات ماشینی دقیق به شوری را به جنگ طلبید. این نقض تحریم‌ها، هفته‌ها در صفحه نخست نشریات قرار داشت و روابط آمریکا و ژاپن به تیرگی گرائید.
در حال حاضر، این روند نشان‌دهنده بازتاب جالبی از میزان قدرت نفوذ ژاپن در پشت صحنه است که به نظر می‌رسد، هیچ‌کس در واشنگتن شجاعت یک جنگ با این کشور را ندارد.
واضح است که وزارت خزانه‌داری آمریکا مدت زیادی است که از فعالیت‌های غیرقانونی بانک «میتسوبیشی یواف‌جی» آگاهی دارد اما سیاست میانه‌رویی را اتخاذ کرده است.

مشکل اینجاست که وزارت خزانه‌داری آمریکا منبع تمام کشمکش‌ها بر سر منافع است چراکه این وزارتخانه به ژاپن برای خرید اوراق قرضه آمریکا برای تامین سرمایه یک سوم کسری عظیم تراز حساب جاری این کشور نیازمند است. گفته می‌شود، چنین خریدهایی تحت کنترل وزارت دارایی توکیو قرار دارد؛ بعلاوه، «میتسوبیشی یواف‌جی» از قدرت پرابهت دیگری در سیستم بانکداری آمریکا بهره می‌برد، ازجمله مالکیت این بانک در «یونیون بانک» یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های کالیفرنیا و برخورداری از یک پنجم سهام مورگان استنلی است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=7103
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

نگاه فوربس به نقض تحریم‍‌های بانکی ایران
نگاه فوربس به نقض تحریم‍‌های بانکی ایران
نگاه فوربس به نقض تحریم‍‌های بانکی ایران
نگاه فوربس به نقض تحریم‍‌های بانکی ایران
نگاه فوربس به نقض تحریم‍‌های بانکی ایران