چند روزی است که روند کاهش قیمت ارز و سکه شتاب بیشتری به خود گرفته اسیت. نرخ فروش هر دلار دیروز بر روی تابلوی صرافی ها دو هزار و ۹۵۰ تومان، نرخ خرید دو هزار و ۸۰۰ تومان، نرخ فروش هر یورو ۳ هزار و ۹۵۰ تومان و نرخ خرید ۳ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد.

صرافان قیمت فروش هر پوند انگلیس بر روی تابلوها را ۴ هزار و ۸۰۰ تومان، قیمت خرید ۴ هزار و ۴۰۰ تومان، قیمت فروش هر درهم امارات ۸۵۰ تومان و قیمت خرید ۷۵۰ تومان درج کردند.

همچنین فروش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز یکشنبه بر روی تابلوها یک میلیون و ۴۰ هزار تومان، قیمت خرید یک میلیون تومان، نرخ فروش سکه طرح قدیم ۹۸۰ هزار تومان و نرخ خرید ۹۲۰ هزار تومان، قیمت فروش نیم سکه ۵۲۰ هزار تومان و قیمت خرید ۴۸۰ هزار تومان درج شد.

انتظارات جامعه
دکتر حسین عبده تبریزی استاد دانشگاه و دبیر کل پیشین بورس اوراق بهادار تهران گفت: «کاهش نرخ ارز برای دولت امری خطرناک است.»

وی درباره علت کاهش قیمت ارز و سکه در بازار گفت: «علت سقوط قیمت ها می تواند ناشی از انتظارات جامعه باشد؛ چرا که اکنون اتفاق خاصی در اقتصاد کشور روی نداده است.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «قیمت های مورد تحمل مردم در شرایط جدید بر اساس دلار ۴۰۰۰ تومان تعیین می شده است. کسانی که آن قیمت ها را تعیین کردند با کاهش قیمت دلار، قیمت های خود را کاهش نخواهند داد و فایده ای که بخش تولید از بالا رفتن نرخ ارز می توانست داشته باشد نیز به خطر خواهد افتاد.»

وی تصریح کرد: «دولت اعتدال به معنای دنبال کردن سیاست های اعتدال است و نوسان شدید امری است که در چنین دولتی باید از آن اجتناب کرد.»

بازگشت قیمت‌ها؟
دکتر مهدی تقوی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به جو روانی و تاثیر آن بر کاهش قیمت ارز در بازار گفت: «سخنان آقای روحانی و واکنش کشورهای غربی به انتخابات ایران موجب افزایش انتظارات به بهبود شرایط شده است و پیش بینی می شود که این جو روانی به یک سری اقدامات عملی متصل شود.»

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: «در صورتی که این اتفاق به هر دلیلی رخ ندهد ما شاهد بازگشت قیمت ها به گذشته خواهیم بود.»

وی در ادامه در مورد تبعات کاهش و افزایش دلار گفت: «افزایش قیمت ارز اگرچه منجر به کاهش ارزش پول ملی می شود اما این موضوع از سوی دیگر می تواند به نفع اقتصاد تمام شود، این وقتی است که صادرات وجود داشته باشد. در مقابل اما کاهش قیمت دلار اگرچه به سود ارزش پول ملی تمام می شود اما صادرات را تحت شعاع قرار می دهد.»

دکتر تقوی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی صادرات نفتی و مشکلات دریافت دلار در معاملات بین المللی افزود: «برای کشوری که با کاهش صادرات مواجه شده است افزایش قیمت ارز چندان تاثیری نخواهد داشت. در مقابل کاهش قیمت دلار می تواند به نفع واردات و کاهش قیمت ها تمام شود.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به صنعت خودرو و دارو گفت: «کاهش هزینه واردات مواد اولیه می تواند به رونق تولید کمک کند. بر این اساس می توان از هم اکنون منتظر کاهش قیمت دارو و خودرو نشست.»

وی در پاسخ به این سوال که افزایش واردات با درآمد نفتی چه نسبتی با کاهش وابستگی به نفت دارد گفت: «وابستگی اقتصاد به نفت زمانی کاهش می یابد که با سرمایه گذاری در بخش های صنعتی و کشاورزی، صادرات غیر نفتی افزایش یابد. اما اقتصاد کشور وابسته به نفت است و سیاست های هشت سال گذشته تولید را زمین گیر کرده است.»

دکتر تقوی افزود: «در صورتی که تولید در سال های گذشته مورد توجه قرار می گرفت کاهش قیمت دلار می توانست به دلیل کاهش قیمت مواد اولیه به نفع اقتصاد تمام شود. با این حال در شرایط کنونی با کاهش ارز دلار و جهت دهی نقدینگی به سمت تولید می توان دو بخش صنعت و کشاورزی را بار دیگر احیاء کرد.»

منبع: اقتصاد آنلاین


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=6970
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

چرا ‘دلار’ سقوط کرد؟
چرا ‘دلار’ سقوط کرد؟
چرا ‘دلار’ سقوط کرد؟
چرا ‘دلار’ سقوط کرد؟
چرا ‘دلار’ سقوط کرد؟