رییس کل بانک مرکزی که به مناسبت هفته دولت و به نمایندگی از جانب رییس جمهوربه بوشهر سفر کرده است، از اولویت تامین سرمایه در گردش واحدهای تعطیل شده استان توسط نظام بانکی خبر داد.

رییس کل بانک مرکزی که به مناسبت هفته دولت و به نمایندگی از جانب رییس جمهوربه بوشهر سفر کرده است، از اولویت تامین سرمایه در گردش واحدهای تعطیل شده استان توسط نظام بانکی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir)، ولی اله سیف با اشاره عملکرد اقتصادی دولت در دو ساله اخیر گفت: در زمان شروع فعالیت دولت یازدهم یکی از معضلات اصلی رکود تورمی بود، این موضوع کار را بسیار مشکل کرد لیکن با برنامه ریزی و هماهنگی ستاد اقتصادی دولت دستاوردهای افتخار آمیزی به دست آمد که در روزهای اخیر خوشبختانه مورد تایید و تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت.
وی حمایت های مقام معظم رهبری را در کسب این دستاوردها حائز اهمیت و موثر خواند و گفت: با تلاش دولت و توصیه های رییس جمهور تورم بالای ۴۰ درصد را به ۱۵ درصد کاهش و رشد منفی اقتصادی را به رشد مثبت تغییر دادیم و امیدواریم این دستاوردها استمرار یابد و شاهد تورم تک رقمی باشیم.
سیف در پاسخ به مسئولین استانی در خصوص حمایت نظام بانکی از بخش تولید و تعهدات سفر استانی رییس جمهور به بوشهر خاطرنشان کرد: یکی از تعهدات نظام بانکی تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بوده است که‌ به دلیل عدم اعتبار تعطیل شده اند براین اساس نظام بانکی خود را متعهد به تامین مالی این گونه واحدهای تولیدی می داند ، بانک مرکزی برای شناسایی این واحدها از مقامات استانها خواسته است فهرستی از بخش های تولیدی را که به دلیل نبود اعتبار از فعالیت باز ایستاده اند به مرکز ارسال کنند تا بعد از بررسی های کارشناسی به صورت مدیریت شده تسهیلات اعطا شود.
وی افزود: منابع نظام بانکی محدود است لذا باید با بررسی های دقیق نقدینگی به بخش هایی از تولید تزریق شود که بیشترین کارایی و اثربخشی را دارد چرا که انباشت مطالبات معوق، ناشی از اعطای تسهیلات به بنگاه های تولیدی فاقد بهره وری بوده است و نباید تجربه ناموفق هشت ساله گذشته در این خصوص را تکرار کرد.

دامنه نوسانات ارزی ۵۴ درصد کاهش یافت
سیف همچنین در جریان سفر به استان بوشهر به مناسبت هفته دولت با آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر دیدار و از کاهش ۵۴ درصدی نوسان نرخ ارز در دولت یازدهم خبر داد.
رئیس کل بانک مرکزی در این دیدار با ابراز خشنودی از سنت پسندیده دیدار مسئولین در هفته دولت از استانها ، حضور در استان بوشهر را ازرشمند خواند و گفت: خوشحالیم که فضای خاصی در کشور ایجاد شده است و شاهد دستاورد فعالیت های دو ساله دولت تدبیر و امید در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی و دیپیلماسی خارجی هستیم و امیدواریم این دستاوردها استمرار یابد.
سیف با بیان اینکه دنیا جایگاه قوی ایران را درک کرده و تاریخ کشور تاکنون سابقه این چنین دپیلماسی در حوزه خارجی را نداشته است افزود: در این مذاکرات ایران توانست به دستاوردهای ارزشمند و قابل افتخاری در برابر شش قدرت بزرگ جهاتی دست یابد ضمن آنکه با توجه به شرایط تحریم و علی رغم محدودیت های بین المللی برای اقتصاد، نظام بانکی مسیر رشد و توسعه را برای خود هدف گذاری کرد و خوشبختانه با مدیریت صحیح دولت یازدهم، تحریم ها مانعی در این امر ایجاد نکرد.
رییس کل بانک مرکزی با یاداوری کاهش تورم۴۰ درصد به حدود ۱۵ درصد و رشد اقتصادی مثبت در دو سال اخیر تاکید کرد: در بعد رشد اقتصادی در سال های ۹۱ و ۹۲ در هشت فصل متوالی رشد منفی در کشور وجود داشت که خوشبختانه در چهار فصل سال ۹۳ رشد مثبت را تجربه کردیم .
رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه در زمان شروع فعالیت کار دولت یازدهم بازار ارز متلاطم بود و نوسانات شدیدی داشت افزود: این عامل تاثیر مخربی بر اقتصاد کشور داشت؛ در هجده ماهه منتهی به مرداد ماه ۹۴ در مقایسه با هجده ماه قبل آن دامنه نوسانات ارز ۵۴ درصد کاهش یافت؛ این کاهش نوسان جرات سر‌مایه گذاری را به تولید کنندگان اعطا و اقتصاد را قابل پیش بینی کرده است.
سیف ضمن اشاره به رضایت مقام معظم رهبری از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در زمینه های«سیاست خارجی»و «ثبات اقتصادی»، سیاست بانک مرکزی در خصوص ارز را تک نرخی شدن آن ظرف ماه های آینده دانست.
رییس کل بانک مرکزی در خصوص بانکداری بدون ربا با یادآوری تصویب قانون بانکداری بدون ربا در شهریور ماه سال ۶۲ گفت: بانکداری بدون ربا از لحاظ تطابق با شرع مشکلی ندارد لیکن در مرحله اجرا و عمل در برخی موارد شاهد ایراداتی هستیم که می توان با روش های مختلفی در این زمینه انضباظ ایجاد کرد.
وی ادامه داد: بر این اساس پیش نویسی در بانک مرکزی در ارتباط با بازنگری قانون بانکداری بدون ربا تهیه شده است که امیدواریم در قالب لایحه قانونی و به پیشنهاد مشترک وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.
سیف ضمن تشکر از امام جمعه و استاندار بوشهر، دکتر سالاری را استانداری با برنامه و فعال دانست و از مردم بوشهر به جهت برخورداری از سطح بالای فرهنگی، به نیکی یاد کرد.
امام جمعه بوشهر: اصلاح نظام بانکی ضروری است
آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر نیز ضمن خیرمقدم و ابراز خرسندی از حضور دکترسیف در استان بوشهر، یاد و خاطره شهدای دولت به ویژه شهیدان رجایی و باهنر را گرامی داشت و تصریح کرد: در حوزه بانکداری نیاز به تحول داریم؛ یکی از عوامل ازدیاد پرونده های قضایی در محاکم، وجود مشکلات از جمله مطالبات معوق در نظام بانکی است. آمار مطالبات معوق در استان بوشهر نیز متاسفانه بالا و این امر نگران کننده است.
آیت الله بوشهری حوزه اقتصاد را هم در عرصه توسعه جغرافیا و هم در عرصه استقلال ملی حائز اهمیت خواند و افزود: به همین دلیل است که بدخواهان بین المللی با حربه اقتصادی وارد می شوند؛ بر همین مبنا باید اقتصاد کشور شاخص های مقاومتی و ملزومات توسعه و پیشرفت را دارا باشد.
وی افزود: اتکا به اقتصاد داخلی و ارتباط با حوزه های پیرامونی در مسیر با ثبات اقتصادی، لازمه یک اقتصاد درون زا است و اگر اقتصاد برنامه ریزی شده مدنظر باشد تحریم های بین المللی مانعی در پیشرفت کشور ایجاد نمی کند لذا لازم است اقتصاد مقاومتی به یک گفتمان رایج تبدیل شود.
وی در خصوص دلایل وجود مطالبات معوق فراوان در استان بوشهر گفت: بخش از معوقات ناشی از عدم انسجام توازن اقتصادی و برخی نیز به دلیل عدم مدیریت قضایی بانک ها در گرفتن ضمانت های لازم از تسهیلات گیرندگان است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=68355
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

دامنه نوسانات ارزی نصف شد
دامنه نوسانات ارزی نصف شد
دامنه نوسانات ارزی نصف شد
دامنه نوسانات ارزی نصف شد
دامنه نوسانات ارزی نصف شد