اساسنامه تیپ دو به دیوان عدالت اداری رفت ولی هنوز نتیجه خاصی به دست نیامده و دیوان عدالت هنوز نظری صادر نکرده است.

اخبارپول – مریم ابونیا: معاون نظارتی بانک مرکزی از تعدیل اساسنامه تیپ بانک‌های غیردولتی در شورای پول و اعتبار خبرداد و گفت: بانک‌ها در مجامع خودشان این اساسنامه را تصویب کرده‌اند.

حمید تهرانفر با اشاره به جامعیت اساسنامه تیپ دو و در پاسخ به پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir)، تصریح کرد: زمان زیادی برای بررسی این اساسنامه صرف شده و چندین جلسه در شورای پول و اعتبار نیز مطرح و نهایتا تصویب شد.
وی ادامه داد: اساسنامه تیپ دو به دیوان عدالت اداری رفت ولی هنوز نتیجه خاصی به دست نیامده و دیوان عدالت هنوز نظری صادر نکرده است.
تهرانفر متذکر شد: اساسنامه تیپ برای بانک‌های داخلی کاربرد دارد که مالکیت‌اش صددرصد متعلق به ایران باشد و برای بانک‌های مشترک خارجی صدق نمی‌کند.
وی درخصوص تشکیل بانک مشترک ایران و آذربایجان نیز گفت: تاسیس این بانک فعلا در حد پیشنهاد است و تنها یک موافقت کلی بین دو کشور برای تاسی بانک مشترک صورت گرفته است.
معاون نظارتی بانک مرکزی در خصوص بانک‌های مناطق آزاد افزود: در حوزه مناطق آزاد در حال احیای مقرراتی هستیم که به خاطر محدودیت‌های ارزی رنگ باخته اند و در آینده نزدیک، مقررات جدیدی را در این بخش اعلام خواهیم کرد.
معاون نظارتی بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: قوانین بانکداری بدون ربا و قوانین بانکداری بانک مرکزی در قالب یک بسته نهایی شده و در آینده نزدیک به هیات وزیران تقدیم و سپس برای تصویب به مجلس ارایه خواهد شد.
وی در خصوص کاهش شعب بانک ها شعب بانک ها تاکید کرد: با توجه به پیشرفت های حوزه الکترونیک بانک ها نه تنها افزایش شعبه نداشته‌اند بلکه ۲۰۰ تا ۲۵۰ شعبه آن‌ها نیز کم شده است و امسال نیز روند کاهش شعب بانک ها ادامه خواهد یافت.
این مقام مسئول در بانک مرکزی در ارتباط با بنگاه داری نیز گفت: در سال قبل بنگاه داری در بانک ها متوقف شده و شرکت جدیدی ایجاد نشده است به جز یک بانک که سهامدار آن به نهاد حاکمیتی متوسل است برای افزایش سرمایه دو شرکت را تحت این شرایط قبول کرده است.
وی در خصوص فروش اموال و املاک مازاد بانک ها نیز گفت: اموال مازاد باید طبق برنامه تعیین شده توسط بانک مرکزی فروخته شود و در غیر این صورت روش‌هایی برای برخورد با متخلفان در این زمینه وجود دارد.
معاون نظارتی بانک مرکزی در خصوص دستورالعمل صرافی ها نیز گفت: تاریخ انقضای صرافان قدیمی برای تطبیق با این دستورالعمل حداکثر تا ۲۸ مرداد بود که تمام شد و قابل تمدید هم نبود.
تهران‌فر با اشاره به مخالفت برخی از صرافان با دستورالعمل بانک مرکزی، اظهار داشت: در جلسه اخیر نمایندگان بانک مرکزی با کانون صرافان، بر این نکته تأکید شد که در آینده ممکن است دستورالعمل صرافی‌ها مانند تمام قوانین تغییر کند. بنابراین دستورالعمل صرافی‌ها نیز بنا به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی امکان اصلاح خواهد داشت.
وی افزود: البته آن دسته از صرافی‌هایی که مطابق دستورالعمل فعالیت نکرده‌اند عملکرد غیرقانونی دارند و باید نسبت به اصلاح اقدامات لازم را انجام دهند.
تهرانفر در رابطه با میزان معوقات بانک ها تصریح کرد: نسبت میزان معوقات همان رقم قبلی است و رشد بیشتری را در این مدت شاهد نبودیم البته دستورالعمل شناسایی معوقات بانک ها در حال بازنگری است و به زودی به شورای پول و اعتبار ارائه می شود.
وی در خصوص ۷ هزار موسسه غیرمجاز گفت: اعلام این رقم به این معنا نیست که تمام این ۷ هزار موسسه در شرایط موسسات مجاز فعلی فعالیت می کنند چراکه تعداد موسسات غیرمجاز بزرگ شاید به اندازه انگشتان دست هم نباشد و بخش زیادی از این موسسات مربوط به صندوق های قرض الحسنه تک شعبه ای، لیزینگ ها، صرافی های غیرمجاز و … است.
تهران‌فر با اشاره به اینکه دو موسسه مالی در سال گذشته مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی دریافت کرده‌اند اظهار داشت: یکی دو موسسه بزرگ غیرمجاز نیز به صورت جدی در حال اصلاح عملکرد خود و کسب مجوز از بانک مرکزی هستند اما در این میان هستند موسساتی که هنوز برای اصلاح عملکرد خود قدمی برنداشته‌اند.
وی افزود: به صورت کلی عملکرد موسسات بزرگ زیر ذره بین بانک مرکزی است و ما با آنها براساس ضوابط برخورد خواهیم کرد.
تهرانفر در ادامه سخنانش در خصوص ابلاغیه اخیر رئیس جمهور در حوزه مالیات های مستقیم به مردم اطمینان داد که این موضوع صرفا در حوزه مالیاتی است و نباید محلی برای نگرانی مردم وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: نیت سرک کشیدن به حساب ها را نداریم به طور محرمانه اطلاعات مشتریان در اختیار سازمان مالیاتی قرار خواهد گرفت و منتشر نیز نخواهد شد بنابراین جای هیچ نگرانی نیست.

 

مرکزی 1

 

فردا چک پول ۵۰ هزار تومانی با طرح جدید رونمایی خواهد شد

محمود احمدی، دبیرکل بانک مرکزی نیز در این نشست از انتشار چک پول ۵۰ هزار تومانی با طرح جدید از فردا چهارشنبه به مناسبت میلاد امام رضا خبر داد.
وی افزود: این چک‌ پول‌ها از نظر قطع استاندارد و عمر از کیفیت بهتری برخوردار بوده و همچنین در تولید آن فرمت‌ها تغییر کرده و در مواد صرف شده هم صرفه جویی شده است.
دبیرکل بانک مرکزی از انتشار سکه هم به همین مناسبت خبرداد و گفت: همچنین سکه‌های نقره و طلا در قطعات یک بهار آزادی، دو و نیم بهار آزادی و پنج بهار آزادی به بازار عرضه خواهد شد.
احمدی از برنامه بانک مرکزی برای بسته‌بندی سکه‌های رایج در بازار خبر داد و اذعان داشت: تا پایان امسال انواع سکه ها به صورت بسته‌بندی با شماره سریال و امکان صدور فاکتور به بازار عرضه خواهد شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر بانک مرکزی عرضه آزاد سکه ندارد اما هر زمان که قرار باشد این اقدام صورت گیرد، همراه با بسته‌بندی‌های بانک مرکزی خواهد بود.
وی در ادامه با معرفی امکانات بانکی، سامانه پیام رسانی مالی سپام را به عنوان بستر عملکرد سوئیفت طی سه ماه پایانی امسال معرفی و تصریح کرد: سامانه آریا جایگزین ساتناست که توسط موسسان بومی راه اندازی شده است و سپام را نیز به عنوان بستر عملکرد سوئیفت طی سه ماه پایانی امسال راه اندازی خواهیم کرد که این سامانه پیام رسانی مالی را به عهده دارد.
وی در خصوص وضعیت چکاوک نیز گفت: تعداد چک هایی که در سامانه چکاوک به ثبت رسیده در خرداد ۹۴ به یک میلیون هم می رسد و روزانه ۲۸۰ هزار قطعه چک با رقم ۵۴ هزار میلیارد ریال در سامانه چکاوک جابه جا می شود.
احمدی از احتمال افزایش سقف برداشت اسکناس از دستگاه‌های خودپرداز خبر داد و گفت: آمارها حاکی از آن است که مردم از سمت دریافت نقدی اسکناس از دستگاه‌های خودپرداز به سمت خرید از طریق دستگاه های POS حرکت کردند.
دبیر کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بیش از ۱۹ میلیارد تراکنش در کشور طی سال گذشته سامان دهی شده است، افزود: با لحاظ تراکنش های بانکی این رقم به بیش از ۳۰ میلیارد تراکنش می رسد.
احمدی در ادامه با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۲۸ میلیون تراکنش به صورت روزانه از سوی بانک مرکزی مدیریت شده است،‌ ادامه داد: تعداد تراکنش های شتاب در چهارماهه ابتدای سال ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۹ درصد رشد داشته است.

 

مرکزی 2
نقدینگی۸۳۲ هزار میلیارد تومانی در کشور

‌پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی مهار تدریجی رشد نقدینگی را از دستاوردهای دولت یازدهم برشمرد و با اشاره به رشد ۲۲.۷ درصدی نقدینگی در تیر گفت: پایه پولی ۱۳۳ هزار میلیارد تومان شده است و نقدینگی نیز به ۸۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت رقم نقدینگی در تیرماه ۹۳ نسبت به سال قبل را دارای رشدی معادل ۲۹.۳ درصد اعلام کرد و از کاهش ۶.۶ درصدی رشد نقدینگی در تیرماه امسال نسبت به سال قبل خبر داد.
معاون اقتصادی بانک مرکزی در خصوص افزایش نقدینگی نیز گفت: رقم نقدینگی در آمارها افزایش را نشان داد اما این به دلیل افزودن آمار بانک ها و موسسات اعتباری جدید بود البته این افزایش آثار اقتصادی نداشت چراکه آثار آن قبلاً‌در اقتصاد نمایان شده بود.
وی با بیان اینکه متوسط نرخ دلار در بازار آزاد از ابتدای ۹۴ تا انتهای مرداد ماه حدود ۳۳۲۰ تومان بوده است که نسبت به سال قبل ۴.۱ درصد نوسان داشته است،‌ اعلام کرد: انحراف معیار نرخ ارز از ۸۳ تومان به ۳۵ تومان رسیده است.
قربانی به این نکته اشاره کرد که ۶۰.۷ درصد تسهیلات پرداختی در نظام بانکی طی سال گذشته در حوزه سرمایه در گردش بوده است و ادامه داد: در اواخر شهریور رشد اقتصادی فصل اول ۹۴ محاسبه و اعلام خواهد شد.
معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی ۷۷ هزار میلیارد ریال افزایش و خالص مطالبات بانک مرکزی از بانک ها ۲۵ هزار میلیارد ریال کاهش داشته است.
وی ادامه داد: خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی تنها عاملی است که سبب ساز افزایش پایه پولی شده است و این رقم در چارچوب قانونی و در قالب تنخواه گردان خزانه بوده که در پایان سال تسویه خواهد شد.
قربانی با اشاره به اینکه هم اکنون بانک مرکزی و مرکز آمارنگاه مکملی نسبت به یکدیگر دارند و بحث جایگزینی مطرح نیست، تاکید کرد: مرکز آمار مرجع اعلام آمارهای اقتصادی است اما براساس بند ج ماده ۵۴ برنامه پنجم توسعه که جایگاه مرکز آمار به خوبی مشخص شده است، دستگاه های تخصصی می‌توانند اقدام به تولید آمار اقدام کنند و در همین راستا است که بانک مرکزی در چارچوب وظایف خود تعدادی از آمارهای اقتصادی از جمله نرخ تورم و نرخ رشد اقتصادی را محاسبه و منتشر می‌کند.

 

مرکزی3

 

 

مرکزی4
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=68209
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اساسنامه جدید بانک‌ها در گیر دیوان عدالت اداری
اساسنامه جدید بانک‌ها در گیر دیوان عدالت اداری
اساسنامه جدید بانک‌ها در گیر دیوان عدالت اداری
اساسنامه جدید بانک‌ها در گیر دیوان عدالت اداری
اساسنامه جدید بانک‌ها در گیر دیوان عدالت اداری