دلیل ایجاد کننده تورم، عواملی به غیر از سیاست های بانکی است و بدون توجه به منبع ایجاد کننده تورم، نمی توان داروی کاهش یا افزایش بهره را تجویز کرد.

افزایش نرخ سود بانکی

برخی فعالان و کارشناسان اقتصادی عقیده دارند که دولت نرخ سود بانکی را کاهش داد تا آمار و ارقام تورم کمتر شود، اما در عمل، چنین اتفاقی رخ نمی دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول(poolpress.ir)، مسعود دانشمند، مدیرکل خانه اقتصاد ایران و تولید کننده باسابقه کشور با انتقاد از کاهش نرخ سودبانکی به شبکه خبر اظهار کرد: وقتی نرخ سود بانکی کم شود، سپرده های مردم به سمت بازار غیررسمی با بهره های ۳۰ و ۴۰ درصد می رود که این موضوع تورم زا است.
وی هدف دولت از کاهش نرخ سود بانکی را کم کردن تورم دانست و افزود: دولت می خواهد با کاهش نرخ بهره، نرخ تورم را پائین بیارود، در حالی که سرازیر شدن پول مردم به سمت بازارهای غیررسمی تورم را افزایش می دهد و این برخلاف قصد اولیه دولت است.

* فرمول ساده!؟
پائین آوردن عدد و ارقام تورم با استفاده از بالا و پائین کردن نرخ سود بانکی، یکی از ابتدائی ترین نظریه ها در ادبیات اقتصادی است و گفته می شود که “نرخ بهره، علت نرخ تورم است و با کاهش نرخ بهره، تورم نیز کاهش خواهد یافت.”
در ایران نیز، اغلب اساتید و متخصصان اقتصادی، عقیده دارند که با کاهش نرخ بهره، هزینه های تولید و بالطبع سطح قیمت ها نیز کاهش می یابد و در نتیجه نرخ تورم کمتر می شود و هدف دولت نیز، همین امر بوده است.
با این وجود، برخی کارشناسان نظر دیگری دارند و می گویند راهکار “هدف قرار دادن تورم با نرخ بهره” بر اساس نظریه های ابتدایی اقتصاد و با توجه به شواهد ساده و سطحی ارائه شده و نه تنها کمکی به کمتر شدن تورم نمی کند، بلکه رکود اقتصادی سنگین تری را حاکم خواهد کرد.
این گروه عقیده دارند که دلیل ایجاد کننده تورم، عواملی به غیر از سیاست های بانکی است و بدون توجه به منبع ایجاد کننده تورم، نمی توان داروی کاهش یا افزایش بهره را تجویز کرد. چراکه حتی در صورت کمتر شدن اعداد و ارقام اسمی، اوضاع در بازار حقیقی بسیار متفاوت خواهد بود و آثار تخریبی واقعی و مضاعفی به دنبال خواهد داشت.

* نفس گرم بانک ها
سیدکامل تقوی نژاد، مدیرعامل بانک سپه با دفاع از تصمیم بانک مرکزی می گوید: از این پس منابع بانکی در بخش های مولد و برای ایجاد اشتغال و تولید بیشتر و تقویت اقتصاد مقاومتی صرف می شود.
وی تصریح کرد: باوجود کاهش نرخ سود بانکی، هنوز هم سپرده گذاری در بانک ها مطمئن ترین راه سرمایه گذاری مردم است و ۸۸ درصد منابع تامین مالی اقتصادی کشور متعلق به سیستم بانکی است.

* نورچشمی ها
ابراهیم جمیلی، رئیس خانه اقتصاد و از تولید کنندگان باسابقه کشور نیز از منتقدان تصمیم بانک مرکزی است و می گوید: باکاهش سپرده گذاری ها، از این به بعد بانک ها فقط به شرکت ها و بنگاه های تحت نظر خودشان تسهیلات می دهند و کمکی به سایر واحدهای تولیدی نمی شود.
وی افزود: بانک باید به کمک همه تولیدکنندگان بیاید در حالی که اگر در حال حاضر از تولیدکنندگان بپرسید، بیشتر از ۷۰ درصدشان می گویند که اولین مشکل تولیدکنندگان، بانک ها و عملکرد آنهاست.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=67928
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

کاهش سود بانکی حربه دولت بود!
کاهش سود بانکی حربه دولت بود!
کاهش سود بانکی حربه دولت بود!
کاهش سود بانکی حربه دولت بود!
کاهش سود بانکی حربه دولت بود!