بانک شهر، برای اولین بار در راستای حمایت از معلولان، طرح ارایه خدمات بانکی برای آن‌ها درخارج از شعب را دردستور کار قرار داده به موجب این طرح معلولان می توانند تمامی فعالیت های بانکی خود را در خارج از شعب و در محل های تعبیه شده مناسب با شرایط آنها انجام دهند .

اخبارپول – الهام حدادی: خدمات بانکی در همه جای دنیا به گونه ای است که کلیه افراد با هر شرایط و موقعیتی که هستند، می توانند از آن استفاده کنند. در این راستا و با توجه به این موضوع که معلولان و افراد کم توان جسمی بخشی از جمعیت یک کشور را تشکیل می دهند، لزوم توجه به این قشر و مناسب سازی فضاهای عمومی برای استفاده این افراد یک اصل انسانی و مطابق با حقوق بشر تلقی می شود.
بر اساس نتایج سرشماری سال۱۳۹۰، نزدیک به یک‌میلیون و پنجاه‌هزار نفر از هم‌وطنان ما دچار معلولیت هستند؛ حدود ۳۵۰ هزار نابینا و ناشنوا، حدود ۶۰۰ هزار نفر دارای معلولیت جسمی و حرکتی و حدود ۳۵۰ هزار ایرانی دارای اختلال ذهنی. با توجه به این موضوع چند سال پیش بانک مرکزی در بخشنامه ای کلیه بانک های کشور را موظف کرد تا اقداماتی جهت مناسب سازی فضای بانک ها برای دستیابی به خدمات بانکی توسط معلولان و جانبازان انجام دهند. طبق این ابلاغیه که در سال ۷۸ منتشر شد، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به کلیه مدیران عامل بانک‌های دولتی، غیردولتی و موسسات مالی و اعتباری توسعه و شهر دستور داد که در رابطه با اتخاذ تدابیر لازم جهت بهره مندی مطلوب تر جانبازان و معلولان از خدمات شبکه بانکی کشور، در راستای اجرای مصوبات قانونی موضوعه، اقدام کنند.
بنابراین بانک ها موظف شدند علاوه بر پیش بینی امکانات مورد نیاز جهت سهولت تردد اقشار مذکور در ساختمان‌های جدید الاحداث نسبت به رفع نقایص موجود در شعب و واحدهای قدیمی اقدام کنند.
همچنین بانک ها ملزم شدند در راستای تکریم ارباب رجوع و با توجه به شرایط خاص و پاره ای محدودیت‌های فیزیکی پیش روی معلولان، با نصب تابلو ویژه جانبازان و معلولان بر روی یکی از باجه های پاسخگویی به مشتریان و مراجعین( ترجیحا نزدیک ترین باجه به در ورودی شعب و واحدها) در صورت مراجعه افراد اشاره شده، ضمن راهنمایی به باجه های مخصوص در کوتاه ترین زمان ممکن و خارج از نوبت، خدمات مورد نیاز را دریافت کنند.
امکانات بانک های دنیا برای معلولان
بسیاری از بانک‌های دنیا مانند Bank of America راه‌حلی برای این مسئله پیداکرده‌اند. در دنیا دو راهکار برای معلولان جسمی ارائه شده است. برای کسانی که از ویلچر استفاده می‌کنند قرار دادن دستگاه‌هایی در ارتفاعی نزدیک به سطح زمین می‌تواند مشکل‌گشا باشد و برای کوتاه‌قامتان هم می‌توان با قرار دادن پله‌ای در جلوی دستگاه مشکل را حل کرد.
دسته دیگر افراد نابینا هستند که شاید بیشترین مشکل را برای کار با دستگاه‌‌های خودپرداز داشته باشند. در دنیا دستگاه‌های خودپردازی ساخته‌شده که این مشکل را حل کرده و قابلیت‌های بسیاری برای نابینایان و یا افراد کم‌بینا دارد. برای مثال صفحه‌نمایش و نوشته‌های روی آن و کلیدهای روی صفحه کیبورد بزرگ‌تر از سایز معمول هستند و از هم فاصله دارند تا کار با آن‌ها راحت‌تر باشد. این دستگاه سخنگو است و با فشار دادن هر کلید، عدد و یا کار مربوط به آن دکمه را می‌خواند و برای رعایت موارد امنیتی هدفونی برای شنیدن در کنار دستگاه قرار داده‌اند. بانک آمریکا علاوه بر تجهیز سایتش به امکانات قابل‌استفاده برای کسانی که مشکل بینایی دارند، دستگاه خودپرداز سخنگو نیز در اختیار دارد که باعث شده دیگر استفاده از خدمات الکترونیکی بانکی برای این افراد امکان پذیر باشد.
انتظار معلولان وبانک های بی تفاوت ایران
شهریورماه سال گذشته که مدیرعامل بانک شهر اعلام کرد این بانک ارائه خدمات ویژه در سطوح مختلف بانکی را برای مشتریان کم‌توان جسمی‌ در دستور کار قرار داده است و برنامه‌هایی برای مناسب‌سازی کارت‌خوان‌ها‌، ارائه خدمات خاص برای تسهیل دسترسی به اینترنت بانک در منازل شخصی، اولویت ارائه خدمات به این افراد درشعب‌ دارد.
در این بانک طرح دسترس‌پذیری بانک‌ها برای معلولان با نظارت نمایندگان تشکل‌های معلولان آماده اجرا است. این طرح شامل متناسب‌سازی فیزیکی بانک‌ها برای ورود افراد معلول با ایجاد رمپ‌هایی در ورودی شعب و همچنین اختصاص باجه‌ای برای سالمندان و معلولان و ارائه خدمات در منزل و نیز ارائه خدمات بانکی ویژه برای نابینایان بر روی نرم‌افزارهای مخصوص این افراد است.
بانک رفاه هم در این زمینه اقداماتی انجام داده است. این بانک در قالب اپلیکیشنی خدماتی را بر روی تلفن همراه ویژه نابینایان و همچنین مشتریان عادی ارائه کرده است. قابلیت‌های این اپلیکیشن عبارتند از اطلاع از موجودی، سه گردش آخر، ارسال آنی کلیه تغییرات مانده و گردش‌های حساب طی روز به طور خودکار و ارسال آنی از چک برگشت خورده.
همچنین بانک مسکن نیز برخی از خودپردازهای خود را در بعضی مناطق تهران و شهرستان‌ها متناسب با وضعیت نابینایان تجهیز کرده است این اقدامات شامل برجسته کردن صفحه کلید و تهیه نرم‌افزاری برای پخش فایل‌های صوتی است.

بانک شهر و اقدامات جدی تر
اما جدی ترین اقدام در این زمینه از آذر ماه سال ۹۳ توسط بانک شهر آغاز شد. این بانک برای اولین بار در راستای حمایت از معلولان، طرح ارایه خدمات بانکی برای معلولان درخارج از شعب را دردستور کار قرار داده به موجب این طرح معلولان می توانند تمامی فعالیت های بانکی خود را در خارج از شعب و در محل های تعبیه شده مناسب با شرایط آنها انجام دهند .
بانک شهر براساس استاندارد ADA (استاندارد جهانی ارایه خدمات به معلولان ) مکان هایی را برای نصب این تجهیزات بانکی در نظر گرفت. به طوری که با دستگاه های خود دریافت دیگر مشکلات رفتن به شعب و دشواری های واریز وجه به حساب برای معلولان می توانست مرتفع شود.
از مهمترین ویژگی های این دستگاه ها رعایت استانداردهای ADA از نظر ارتفاع، محل قرارگیری صفحه نمایش، کنتراست رنگ، محل ورودی کارت و محل صدور رسید بود. این در حالی است که یکی از ویژگی های مهم این خوددریافت ها برای افراد دارای مشکلات بینایی بوده، به طوری که امکان قرار دادن پول به صورت رندوم وجود دارد و نیازی نیست پول ها به ترتیب خاصی در دستگاه قرارداده شود.
به گزارش اخبارپول، خودپردازهای بانک شهر طوری مناسب سازی شد که برای افراد دارای صندلی چرخدار و یا دارای مشکل حرکتی به راحتی قابل دسترسی و استفاده بوده و طبق این استاندارد محدوده دسترسی به دستگاه خودپردازهای معلولان بانک شهر ، بدون کانتر ، از بالا ۱۲۲سانتی متر و از پایین ۳۸ سانتی متر از سطح زمین است.
همچنین چندی قبل نیز بانک شهر اعلام کرد که با توجه به اهمیت مناسب‌سازی اماکن عمومی برای این قشر از جامعه و بر مبنای طرح موضوع مناسب‌سازی فضای بانکی برای جانبازان و معلولان در کانون بانک‌ها و مبحث مقررات ملی ساختمان، این امر در دستور کار این بانک قرار گرفت.
بر این اساس به منظور مناسب‌سازی دسترسی‌ها، پله‌ها، آسانسورها برای همه اقشار کم‌توان جسمی، این قوانین در شعب تهران بانک شهر اجرایی و دستورالعمل مربوط به آن نیز تدوین شد.به این منظور روند مناسب‌سازی از جمله همسطح‌سازی زمین با پیاده‌روی ورودی شعب، جک معلولان و ایجاد شیب(Ramp) ویژه معلولان در شعب بانک برای تسهیل در استفاده کم‌توانان جسمی در حال اجراست.
گفتنی است با توجه به این‌ که در این طرح، همه افراد کم‌توان جسمی مورد توجه قرار دارند، دستگاه خودپرداز(ATM) ویژه معلولان نیز در برخی شعب بانک شهر پیش‌بینی شده است.مناسب‌سازی شعب بانک شهر برای اقشار کم‌توان جسمی با جدیت در حال انجام است که تا پایان سال همه شعب بانک شهر در تهران و شهرستان‌ها، مناسب‌سازی می‌شوند.
حال باید دید بعد از بانک شهر کدامیک از بانک ها در اجرای این ابلاغیه اقدام خواهد کرد و آیا این اقدام زمینه ساز اقدامات دیگر از این دست خواهد شد یا خیر؟!

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=67875
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اختصاصی اخبارپول – احیاء طرحی مسکوت توسط بانک شهر
اختصاصی اخبارپول – احیاء طرحی مسکوت توسط بانک شهر
اختصاصی اخبارپول – احیاء طرحی مسکوت توسط بانک شهر
اختصاصی اخبارپول – احیاء طرحی مسکوت توسط بانک شهر
اختصاصی اخبارپول – احیاء طرحی مسکوت توسط بانک شهر