اصطلاح نقدینگی پشت درهای بورس در روزهای اخیر بیش از گذشته مصداق حال این روزهای بازار سرمایه است.

اصطلاح نقدینگی پشت درهای بورس در روزهای اخیر بیش از گذشته مصداق حال این روزهای بازار سرمایه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir) به نقل از باشگاه خبرنگاران، رشدهای کوچک بازار سهام در حالی در روزهای گذشته ادامه یافته که شاخص کل در سومین ماه از سال همچنان در سطح ۶۳ هزار واحدی قرار دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد به رقم رشد در هفته‌ جاری بعد از گذشت چندین هفته بازار همچنان با معضل ورود نقدینگی و فعالیت شرکت‌های بزرگ روبرو است.

اصطلاح نقدینگی پشت درهای بورس در روزهای اخیر بیش از گذشته مصداق حال این روزهای بازار سرمایه است. در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که جذابیت برای سرمایه‌گذاری‌های کلان در بازار به میزان کاهش داشته و توانسته از ورود نقدینگی به این بازار جلوگیری کند.

سه مانع اصلی شامل ریسک بالای سرمایه‌گذاری، بازدهی پایین در ماه‌های گذشته در مقابل بازار پول و عدم نقدینگی در بازار از دلایلی است که از ورود نقدینگی به بازار سهام جلوگیری کرده است.

سرمایه‌گذاری در بازار سهام تحت تأثیر ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک قرار دارد در ماه گذشته بحث مذاکرات هسته‌ای و خبرهای مربوط به لغو تحریم‌های اقتصادی بیش از عوامل دیگر در بازار مالی تأثیرگذار بوده است این روند در سه سال گذشته نیز به گونه‌ای بوده که در هر دوره مذاکرات، شاخص با تغییرات قابل توجهی روبرو شده و توانسته در بازار تغییرات قابل توجهی به وجود بیاورد.

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که ازسال ۹۳ بیش از گذشته مطرح بود در هفته‌های قبل با اظهارنظر متفاوتی از سوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مسیر جدیدی به خودگرفت.

محمد فطانت در خبری اعلام کرد: نرخ خوراک ۱۳ سنتی برای سال‌های ۹۱ و ۹۲ اجرا نخواهد شد و تنها این نرخ برای سال ۹۳ قابل اعمال است؛ همچنین در خصوص بهره مالکانه معادن جدال بین مجلس شورای اسلامی و وزارت صنعت و معدن در حالی ادامه داد که متولیان معادن بزرگ در ماه‌های اخیر طی نامه‌های مکرر خواستار بررسی حقوق مالکانه خود بودند.

از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد بازدهی پایین بورس تهران انگیزه‌های ورود خریداران به بورس و خصوصا حقوقی‌ها را کاهش داده است سود بازار که از ابتدای سال تا ۱۹ فروردین به بیش از ۱۳ درصد رسیده بود در حال حاضر به ۱.۸ درصد رسیده که در این حالت بسیاری از سرمایه‌گذاران فعالیت در بازار پول را قابل اطمینان‌تر و سودبخش‌تر می‌دانند.

مانع دیگری در خصوص ورود نقدینگی به بازار و کاهش جذابیت بازار سهام برای سرمایه‌گذاران درجه پایین نقدشوندگی در بازاراست عمده تعاریفی که از نقدشوندگی سهام صورت می‌گیرد پیرامون سهولت در خرید و فروش سهام در بازار است، با این حال بر اساس تعاریف عمومی مالی کاهش ریسک معاملات برای سهام بدون آنکه قیمت سهم چندان تغییرات شدیدی را تجربه کند به منزله نقدشوندگی محسوب می‌شود.

کارشناسان عوامل متعددی را بر نقدشوندگی سهام موثر می‌دانند و معتقدند به طور کلی سه فاکتور تعداد دفعات معاملات روی یک سهم حجم معاملات و ارزش ریالی معاملات از مواردی هستند که بر نقدشوندگی سهام موثرند این در حالی است که دامنه نوسان و حجم مبنا دو عامل بازدارنده در این مورد محسوب می‌شوند.

همچنین بررسی این دوره نسبت به دوران رکود سال ۹۳ که حجم و ارزش در سطح بسیار پایینی قرار داشت نیز بیانگر آن است که حجم معاملات با ۲۰ درصد نزول همراه بوده است.

روند کلی بازار سرمایه در یک سال گذشته به گونه‌ای بوده که اطمینان برای سودآوری را به میزان قابل توجهی کاهش داده است و با توجه به افت‌های مکرر سرمایه‌گذاران اعتماد زیادی به بازار ندارند و همین امر باعث شده است تا به مقدار قابل توجهی از فعالیت‌ شرکت‌های بزرگ در بازارسهام کاسته شود.

بر اساس این گزارش و با توجه به شاخص‌های کلان اقتصادی که در کشور ما وجود دارد بازار سهام در حال حاضر می‌تواند بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری باشد علاوه بر این در فضای توام با بیم و امید بازار سرمایه آنچه بیش از همه به چشم می‌‌آید عدم واکنش بازار سهام به خبرهای مثبت و اقدام‌های ضربتی متوالی بازار سرمایه برای بازگرداندن دوباره شادابی لازم در کلیت معاملات بازار است این شرایط جو بازار را به سمتی برده که ضریب اطمینان معامله در بازار به میزان قابل توجهی کاهش داشته و همین امر نیز از فعالیت گروه‌های کلان در بازار جلوگیری کرده است.

پتانسیل بازار در شرایط مثبتی است که می‌تواند بعد از توافق جامع به حالت بالفعل دربیاید و بسیاری از صنایع در انتظار لغو تحریم‌ها هستند تا بتوانند سود خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

در پایان می‌توان گفت: با نگاهی به پیشینه بازار سرمایه می‌توان به روشنی دریافت که قیمت سهام شرکت‌های بورسی به تناسب نرخ تورم و تعدیل نرخ ارز از رشد برخوردار نبوده و عمده رشد نماگرهای این بازار ناشی از عرضه‌های اولیه و کشف قیمت آنها در تابلوی معاملات بوده است که به مرور در بلندمدت رقیق می‌شوند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=63714
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

موانع نقدینگی در بورس تهران
موانع نقدینگی در بورس تهران
موانع نقدینگی در بورس تهران
موانع نقدینگی در بورس تهران
موانع نقدینگی در بورس تهران