عضو هیئت مدیره هلدینگ خلیج فارس گفت: سیاست‌های اقتصادی دولت پس از توافق، برای گشایش روابط تجاری و بانکی می‌تواند عامل اصلی خروج رکود از بورس اوراق بهادار باشد.

عضو هیئت مدیره هلدینگ خلیج فارس گفت: سیاست‌های اقتصادی دولت پس از توافق، برای گشایش روابط تجاری و بانکی می‌تواند عامل اصلی خروج رکود از بورس اوراق بهادار باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir)، مصطفی امید قائمی درباره وضعیت ناخوشایند روزهای اخیر بازار سهام در گفت‌وگو با اقتصادنیوز گفت: افت شدید قیمت نفت در ماه‌های گذشته،‌ باعث شده EPS بسیاری از شرکت‌های بورسی با تاثیر منفی شدیدی روبرو شود و رکودی که گریبان گیر بازار سرمایه شده بود،‌ دوچندان شود، اما در حال حاضر بازار سهام به نقطه آرامش رسیده است و نیاز به زمان دارد تا در آینده بتواند زیربنای یک رشد پایدار را در خود داشته باشد.

او افزود: البته از سوی دیگر بحث توافق هم مطرح است. باید صبر کنیم و ببینیم پس از توافق، ‌دولت چه تصمیمات اقتصادی در سطح کلان می‌گیرد.این تصمیمات می‌تواند شامل اطمینان دولت برای کاهش نرخ سود بانکی،‌ گشایش برای نقل‌وانتقال پول با کشورهای دیگر و گشایش‌های ارتباطی برای تجارت و فروش محصولات باشد. اگر دولت نرخ ارز را کنترل کند، ‌می‌تواند کمک شایان توجهی به مسیرهای توسعه‌ای کشور داشته باشد.

اعلام نرخ خوراک ۷ سنتی و ۱۳ سنتی، مغایرتی با هم ندارند
عضو هیئت مدیره هلدینگ خلیج فارس درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و صحبت‌های مختلفی که درباره نرخ خوراک هفت سنتی از طرف رئیس سازمان بورس و خوراک ۱۳ سنتی از طرف برخی منابع دیگر مطرح می‌شود، اظهار کرد: هنوز تصمیم‌گیری خاصی برای این نرخ نشده اما آنچه مسلم است،‌ عطف به ماسبق نمی‌شود. یعنی وقتی نرخ خوراک تعیین می‌شود، نرخ سال‌های قبل دیگر محاسبه نمی‌شود.

او افزود: پتروشیمی‌ها بخشی از خوراک را برای سوخت مصرف می‌کنند که قیمت‌گذاری آن توسط ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها تصمیم‌گیری می‌شود و ارتباطی به دولت و مجلس ندارد. از سوی دیگر نرخ خوراک مربوط به قسمتی است که ماده اولیه برای تولید محصول است. در پتروشیمی‌های مختلف بین ۶۰ تا ۴۰ درصد از گاز مصرفی، سوخت یا خوراک خواهد بود و نرخ این مقدار به طور متوسط بین هفت تا ۱۰ سنت محاسبه می‌شود.در واقع هفت یا هشت سنتی که رئیس سازمان بورس گفته است، مغایرتی با ۱۳ سنتی که سایر فعالان این حوزه عنوان می‌کنند،‌ندارد و در محاسبات متوسط این نرخ‌ها مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

این کارشناس بازار سهام درباره تاثیر نرخ خوراک بر سهام گروه پتروشیمی در بازار سرمایه گفت: نرخ خوراک عامل اصلی برای پتروشیمی‌های گازی است و با توجه به این که محصولاتشان را با قیمت جهانی می‌فروشند، هرچقدر نرخ خوراک افزایش پیدا کند، بار هزینه‌ای این صنایع را سنگین‌تر می‌کند. زیرا نمی‌توانند قیمت محصولتشان را افزایش دهند. از سوی دیگر‌ با توجه به این که قیمت محصولات پتروشیمی در سراسر دنیا با رکود مواجه شده،‌ افزایش قیمت خوراک، اجحاف سنگینی برای این صنعت است و این صنعت را با مشکل روبرو می‌کند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=63653
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بورس به نقطه آرامش رسیده است
بورس به نقطه آرامش رسیده است
بورس به نقطه آرامش رسیده است
بورس به نقطه آرامش رسیده است
بورس به نقطه آرامش رسیده است