ماحصل این تقاضا آن شد که مدیران عامل بانکها و اعضای بازار سرمایه در جلسه مشترکی با وزیر اقتصاد در این مورد توافق کردند .

شرایط رخوت بار و نزولی بازار در ماههای اخیر کار را به جایی رساند که متولیان بورسی دست یاری به سوی بانک ها دراز کردند وماحصل این تقاضا آن شد که مدیران عامل بانکها و اعضای بازار سرمایه در جلسه مشترکی با وزیر اقتصاد در این مورد توافق کردند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول(poolpress.ir)، توافقاتی که ۵ بانک ملی، ملت، صادرات، تجارت و سپه را موظف به انجام اقداماتی برای رونق بازار سرمایه کرد.
رویای سبز شدن
انتشار این خبر برای بازاری که فعالان آن مهمترین چالش آن را کمبود نقدینگی می دانند چراغ امیدی را روشن کرد و منجر شد تا چشم هایی که به نمادهای قرمز تابلو عادت کرده بودند با وجود تمام ابهامات سیاسی و ریسک های ناشی از آن، بار دیگر رویای سبز شدن را در ذهن بپرورانند و با نگاهی امیدوارانه تر به آینده این بازار بنگرند اما خلف وعده متولیان و صحبت های صریح سخنگوی دولت مبنی بر اینکه بانک ها به بورس ورود نمی کنند موجب شد تا عمر این رویا و اثرات آن کوتاه باشد .
صراحت نوبخت در بیان این موضوع که بازار پول و بازار سرمایه با همدیگر مرتبطند ولی هر کدام از قواعد خاصی تبعیت می کنند نکته قابل قبولی بود چراکه وی مدعی شد ؛بانکها ضمن فاصله گرفتن از بنگاه داری، ماموریت های خاص خود را دارندو مسایل بورس باید بدون ورود بانکها متعادل شود.
به اعتقاد وی شرایط کنونی بورس ناشی از عوامل سیاسی و روانی و سایر مسایل است و این انتظار که بانکها بورس را متعادل کنند، درست نیست. هرچند سخنگوی دولت با قطعیت از عدم ورود بانکها به بورس خبر داد اما روزگذشته مدیر صندوق توسعه مدعی شد بانک‌های صادرات، تجارت، ملت، رفاه و ملی ایران مبنی بر حمایت از بازار سهام از طریق هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری تابعه خود ۲۷ اردیبهشت ماه مبلغ ۵۰ میلیارد تومان پول نقد به حساب صندوق توسعه بازار تزریق کردند و در حال حاضر صندوق توسعه بازار با تکیه بر استراتژی مناسب، اقدام به حمایت از بازار سهام کرده است.
هرچند مدیر صندوق توسعه هدف از تشکیل آن را افزایش نقدشوندگی بازار و متعادل کردن روند معاملات در روزهایی که بازار با فشار عرضه و تقاضا مواجه می شود اعلام کرده امابررسی روند معاملات در ۱۰ روز گذشته نشان می دهد که اگر نقدینگی هم تزریق شده باشد تاثیری نداشته است.

خبری نیست
جدا از خلف وعده متولیان و گفتارهای متناقض موجود؛فعالان بازار در رویارویی با این مهم جبهه های مخالف و موافقی را تشکیل دادند و گروهی اعلام کردند تا پیش ازاین نیزبارها مقرر شده بود تا نقدینگی از بازارپول به سرمایه حرکت کند اما هیچ گاه خبری از رقم های کلانی که تالار شیشه ای تشنه آن بود نشد. علیرضا قنبر عباسی از جمله این افراد بود که مدعی شد ورود این نهادهای مالی اساسا درست نیست و خود بازار باید با متعادل کردن عرضه و تقاضا به ثبات برسد ضمن اینکه بانک ها خوداز مشکل نقدینگی رنج می برند بنابراین مکلف کرن آن ها به جمع کردن سهام اقدام منطقی نیست و خودبانک هاهم به آن تن نداده و نمی دهند.
از سوی دیگرخانزاده مدیرعامل کارگزاری پگاه یاوران نوین براین باوراست که این اقدام زمانی که قیمت سهام به قیمت ذاتی نزدیک شده‌، قابل قبول است اما اگر قیمت‌ها منطقی نباشد، مجبور کردن این نهادها به خرید سهم بکنند درست نیست.به گفته وی با وجود محدودیت های پیش روی منابع بانکی،ورود این نوع نقدینگی شرایط خاصی را می‌طلبد و اگر قرار باشد با استفاده از منابع و سپرده مردم بازار متعادل شود اقدامی موقت بوده و در بلندمدت جوابگو نیست .

نیمه پرلیوان
به گزارش عصرمالی، در مقابل برخی این موضع را به فال نیک گرفتند و معتقدند حضور نهادهای مالی در شرایطی که بازار تشنه نقدینگی است می‌تواند بازار را در مسیر مثبت شدن قرار دهد ضمن اینکه قیمت های موجود در بازار در شرایطی است که اگر حقوقی ها اقدام به خرید کنند درآینده سود خواهند کرد.
فارغ از این دیدگاه ها و با در نظر داشتن نگاه بانکی ها مبنی براینکه قرار نیست بانکهای مورد نظر به طور مستقیم نقدینگی را به بازار سرمایه تزریق کنند و تنها قراراست به تقویت سهام شرکتهای خود بپردازند و با لحاظ کردن این نکته که اعتماد از این بازار رخت بربسته ؛این سوال را مطرح می شود که انتشار اخبار ضد و نقیض و به نوعی وعده های در حد حرف متولیان بورسی که از سوی سایر دولتمردان رد می شود بر چه مبنا و استدلال عقلایی صورت می گیرد که ماحصلی جز منفی تر شدن بازار ندارد.
آیا زمان آن نرسیده که دست اندرکاران بازار ،دست از دخالتهای بیجا،محدودیت ها دستوری ،تصمیمات آنی و وضع قوانین لحظه ای بردارند و اجازه دهند بازار با شفاف شدن ؛ مسیر رشد خودرا از سر بگیرد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=62966
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بی اعتمادی نتیجه توافقات کاغذی برای بورس
بی اعتمادی نتیجه توافقات کاغذی برای بورس
بی اعتمادی نتیجه توافقات کاغذی برای بورس
بی اعتمادی نتیجه توافقات کاغذی برای بورس
بی اعتمادی نتیجه توافقات کاغذی برای بورس