از ابتدای خرداد قرار است اطلاعات به صورت مستقیم توسط شرکت‌ها بر روی سامانه کدال منتشر می‌شود.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس گفت: تاکنون روال این گونه بوده که اطلاعات شرکت‌ها ابتدا به سازمان بورس ارائه می شد و پس از بررسی صحت بر روی کدال می رفت اما از ابتدای خرداد قرار است اطلاعات به صورت مستقیم توسط شرکت‌ها بر روی سامانه کدال منتشر می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول(poolpress.ir)، حسن امیری بعد از ظهر امروز در همایش انتشار مستقیم اطلاعیه ها در سامانه کدال با اعلام این که این اتفاق از ابتدای خردادماه در بورس اعمال خواهد شد گفت: تصمیم گیری اقتصادی نیازمند اطلاعات است که باید منابع موجود بر اساس اطلاعات تخصیص یابد و برای رسیدن به این هدف، اطلاعات باید دارای چند ویژگی باشند که مناسب و مرتبط بودن و نیز انتشار به موقع و پردازش مناسب از مهمترین آنهاست.
معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس اوراق بهادار افزود: در بازار سرمایه سرعت و کیفیت توزیع اطلاعات مقدم بر نفس اطلاعات متنتشر شده است که بر تصمیم گیری سرمایه گذاران تاثیر مستقیم خواهد داشت؛ بنابراین اگر انتشار اطلاعات ناهمگون و غیرمتشکل باشد واکنش های نامتقارنی از سوی سرمایه گذاران بروز داده می شود و بر تحلیل آنها اثرات منفی بجای می گذارد.
وی اضافه کرد: بر این اساس مسوولیت مهمی بر عهده منتشر کننده اطلاعات است که هدف اصلی از انتشار اطلاعات کمک به تصمیم گیری درست معامله گران است و اگر اطلاعات نابرابر توزیع شود ارزش ذاتی سهام دچار مشکل خواهد شد و معاملات بازار سرمایه را تحت تاثیر منفی قرار می دهد.
امیری ادامه داد: ویژگی مهم اطلاعات در بازار سرمایه تقارن آن است که بر این اساس اطلاعات باید به صورت یکسان در دسترس سهامداران قرار گیرد.
معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس افزود: برای داشتن یک بازار کارا باید اطلاعات با سرعت بالا بر قیمت سهام اثر بگذارد و بر این اساس بازاری کارا خواهد بود که همه معامله گران از اطلاعات مشابهی برخوردار باشند و به این منظور در سالهای گذشته تلاش شده است با انتنشار اطلاعات این اتفاق صورت گیرد.
وی تصریح کرد: هرچه انتشار اطلاعات و آثار آن بر سهام بالاتر باشد بازار کاراتر خواهد بود که البته تنها اطلاعات مالی در این زمینه اثرگذار نیست و اطلاعات سیاسی، اقتصای و مواردی از این دست نیز بر قیمت سهام اثرگذار است.
امیری گفت: مسولیت ناشر، انتشار اطلاعات صحیح و متناسب بر بازار است که همگان نیز دسترسی بر آن داشته باشند که رسالت اصلی سازمان بورس هم ساماندهی و توسعه این نکته است.
معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس با تاکید بر این که هر چه اطلاعات به موقع و سریعتر و نیز شفاف تر ارائه شود بر کارایی بازار اثرگذار خواهد بود گفت: در سالهای گذسته تلاش زیادی برای رسیدن به این هدف انجام شده است.
وی افزود: تاکنون روال این گونه بوده که اطلاعات شرکتها ابتدا به سازمان بورس ارائه می شد و پس از بررسی صحت بر روی کدال می رفت اما از ابتدای خرداد قرار است اطلاعات به صورت مستقیم توسط شرکتها بر روی کدال قرار گیرد که بر این اساس اگر اطلاعات درست نباشد نماد شرکت متوقف خواهد شد تا بازار خود را با اطلاعات جدید یکسان کند، بنابراین وقتی انتشار مستقیم اطلاعات در کدال را داشته باشیم فرآیند جدیدی برای توقف نمادها باید درنظر گرفته شود.
امیری اذعان داشت: یکی از اهدافی که در سازمان بورس در حال حاضر دنبال می شود افزایش سطح تحلیل در بازار است تا بجای این که معیارهای تصمیم گیری براساس صفهای خرید و فروش باشد، تحلیل ملاک تصمیم گیری معامله گران قرار گیرد، بنابراین تصمیم گرفتیم این قابلیت فراهم شود تا بر روی هر اطلاعیه ای که در کدال نتتشر می شود شرکتهای مشاور سرمایه گذاری امکان اعلام نظر را داشته باشند.
وی افزود: انجام این کار نیازمند زیرساختی است تا شرکتهای دارای مجوز انجام مشاوره بتوانند از طریق سازمان بورس بر روی هر اطلاعیه تحلیل و اعلام نظر کنند که انباشت این اطلاعات، بانکی از داده ها را بوجود می آورد که سهامداران می توانند بر اساس این تحلیل ها تصمیم گیری کنند که معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس عهده دار این مسوولیت خواهد بود.
معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس ادامه داد: ناشرین باید به این نکته دقت کنند که فیلتر اطلاعات دیگر وجود نخواهد داشت و در ارائه صحیح اطلاعات باید دقت لازم و بیشتر را اعمال کنند چرا که مسوولیت انتشار اطلاعات با مدیران و هیات مدیره شرکتها خواهد بود و بر این اساس نیز رتبه بندی شرکتها تحت تاثیر قرا رمی گیرد.
امیر گفت: توالی ارائه اطلاعات نیز از دیگر هدفهای انتشار مستقیم اطلاعیه ها در سامانه کدال است تا با کوتاه شدن زمان ارائه اطلاعات به صورت ماهانه سحط تحلیل بازار افزایش یابد که در حال حاضر این کار به صورت داوطلبانه در حال انجام است و شرکتهای خودرویی نیز در این زمینه  پیشرو هستند.
وی افزود: فضای بین المللی در صورت رسیدن به توافق نهایی نیز شرایط متناسبی را برای افزایش سرمایه گذاری در اقتصاد کشور و نیز بورس فراهم می کند که یکی از این فضاها استفاده از پتانسیل شرکتهای بورسی با تکیه بر ارائه اطلاعات مناسب با دسترسی سریع است.
امیری اضافه کرد: در حال حاضر نحوه گزارشگری و گزارش های حسابرسی شرایط مناسبی را نداریم و بر این اساس شرکتهایی که می توانند گزارش های خود را به صورت دو زبانه ارائه دهند باید در این زمینه اقدام کنند.
معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس گفت: یکی از مزایای مهم این کار ایجاد زبان مشتری بین ما و سایر کشورهاست که امکان و بسترهای لازم در این زمیته نیز فراهم شده است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=62635
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اطلاعیه شرکت‌ها از شنبه مستقیما در سامانه کدال منتشر می‌شود
اطلاعیه شرکت‌ها از شنبه مستقیما در سامانه کدال منتشر می‌شود
اطلاعیه شرکت‌ها از شنبه مستقیما در سامانه کدال منتشر می‌شود
اطلاعیه شرکت‌ها از شنبه مستقیما در سامانه کدال منتشر می‌شود
اطلاعیه شرکت‌ها از شنبه مستقیما در سامانه کدال منتشر می‌شود