طلا در بازار جهانی با انتظار سرمایه‌گذاران برای نشست بانک مرکزی امریکا و جهت حرکت دلار، روز جمعه به کمترین قیمت از اواسط ماه مارس رسید.

طلا در بازار جهانی با انتظار سرمایه‌گذاران برای نشست بانک مرکزی امریکا و جهت حرکت دلار، روز جمعه به کمترین قیمت از اواسط ماه مارس رسید و دورنمای بهبود قیمت در کوتاه‌مدت را محدود کرد. به طوری‌که قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی با ۱۴دلار افت به ۱۱۷۹دلار رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir)، صرافان بازار ارز و سکه روز شنبه نرخ هر دلار امریکا را با ۵ تومان کاهش نسبت به روز پنج‌شنبه هفته گذشته سه هزار و ۳۲۵ تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را با ۷هزار تومان کاهش نسبت به روز پنج‌شنبه ۹۴۸هزار تومان تعیین کردند. هر یورو نیز در بازار آزاد با ۲۱تومان رشد نسبت به روز پنج‌شنبه هفته گذشته سه هزار و ۶۳۰ تومان و هر پوند نیز با ۶۳ تومان افزایش ۵ هزار و ۷۴ تومان قیمت خورد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم با ۷هزارتومان افت نسبت به روز پنج‌شنبه ۹۴۸هزار تومان تعیین قیمت شد. هر نیم سکه با ۵ هزار تومان افت نسبت به روز پنج‌شنبه ۴۹۲هزار تومان و هر ربع سکه نیز با دو هزارتومان افت ۲۷۶هزار تومان فروخته شد.
هر سکه یک گرمی با یک هزار تومان افت ۱۸۸هزار تومان خرید و فروش شد و هر گرم طلای ۱۸عیار نیز ۹۷هزار تومان قیمت خورد.

طلا به کف قیمت یک ماهه سقوط کرد
همزمان با اینکه شاخص جهانی سهام رکورد تازه‌یی برای خود به ثبت رساند، بهای طلا به کمترین سطح خود در بیش از یک ماه گذشته سقوط کرد. قیمت هفتگی طلا نیز این هفته برای سومین هفته متوالی کاهش پیدا کرد.
گرچه عدم اطمینان در مورد زمان‌بندی افزایش نرخ بهره در امریکا همچنان مانع تغییرات چشمگیر قیمت طلا می‌شود اما با این وجود، رکوردزنی شاخص جهانی سهام موجب انتقال سرمایه از بازار طلا به بازار سهام شد، این درحالی است که قیمت تحویل فوری طلا در بازار لندن ۱۴درصد کاهش یافت و به ۱۱۷۷.۰۳دلار در هر اونس کاهش یافت و بعد به ۱۱۷۹دلار رسید.
قیمت تحویل فوری یا نقدی طلا در هفته جاری میلادی ۲.۲درصد کاهش پیدا کرد که این کاهش نیز در ۷هفته گذشته سابقه نداشت.
این درحالی است که به دلیل خوشبینی سرمایه‌گذاران به بازار سهام با توجه به صعود شاخص نزدک، شاخص جهانی سهام رکورد زد.
کاهش چشمگیر قیمت طلا درحالی اتفاق افتاد که نرخ برابری دلار در مقابل مجموعه ارزهای اصلی نیز پایین آمد و به کمترین سطح خود در ۳هفته اخیر رسید.
همچنین کارشناسان معتقدند آمار اقتصادی ضعیف امریکا این هفته موجب کاهش ارزش دلار شد.
کمیته بازار آزاد بانک مرکزی امریکا قرار است نشست دو روزه‌یی را در هفته جاری برگزار کند که با انتشار بیانیه‌یی در ۲۹آوریل به پایان خواهد رسید.
ارزش دلار امریکا روز جمعه در برابر بیشتر ارزهای بزرگ کاهش داشت اما نتوانست به صعود طلا کمک کند. ضعیف شدن دلار به نفع کالاهایی است که به دلار معامله می‌شوند زیرا آنها را برای خریداران دارنده ارزهای خارجی ارزان‌تر می‌کند و در مقابل قوی شدن دلار این کالاها را گران می‌کند. شاخص دلار ICE از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۷.۶درصد صعود کرده است.
به گفته مارک اوبراین، مدیر گولدکور در دوبلین کاهش هفتگی طلا بسیار کم بود اما از نظر تکنیکی منفی محسوب می‌شود زیرا به معنای ضعف بیشتر این فلز زرد در کوتاه‌مدت است. تحلیلگران معتقدند، بانک مرکزی امریکا بزرگ‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت طلا بوده و تردیدهای زیادی را در بازار ایجاد کرده با این همه شفافیت مورد انتظار درباره افزایش نرخ‌های بهره ممکن است در هفته جاری ایجاد نشود و بانک مرکزی امریکا همچنان در مورد زمان افزایش نرخ‌های بهره اشاره روشنی نداشته باشد. در بیانیه سیاست پولی این بانک که روز چهارشنبه منتشر خواهد شد، هرگونه اشاره به اینکه نرخ بهره در ژوئن افزایش داده نمی‌شود، برای بازار طلا مثبت خواهد بود.
تحلیلگران هفته جاری درکنار بیانیه نشست کمیته بازار آزاد فدرال منتظر انتشار آمار سه ماهه تولید ناخالص داخلی امریکا همچنین وضعیت بدهی یونان خواهند بود. آمار اقتصادی کمتر از حد مطلوب بازارها را آشفته خواهدکرد که به نفع طلا تمام می‌شود. بسیاری از سرمایه‌گذاران هفته گذشته به دلیل نگرانی از اینکه حل بحران بدهی یونان باعث نزول بیشتر طلا شود از بازار این فلز ارزشمند خارج شدند.
به گزارش تعادل، افزایش نرخ‌های بهره به تقاضا برای دارایی‌های بدون بازده مانند طلا لطمه می‌زند و از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند. قیمت طلا در فاصله دسامبر سال ۲۰۰۸ تا ژوئن سال ۲۰۱۱ که بانک مرکزی امریکا برای پشتیبانی از رشد اقتصادی این کشور اقدام به کاهش نرخ‌های بهره به نزدیک صفر و اجرای برنامه خرید اوراق قرضه کرد ۷۰درصد جهش یافت اما در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ تحت تاثیر صعود بازارهای سهام و احیای اقتصاد امریکا که زمینه را برای پایان برنامه خرید اوراق قرضه و افزایش نرخ‌های بهره در این کشور هموار کرد ۲۹ درصد سقوط کرد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=60948
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سقوط همزمان اونس طلا، دلار و سکه
سقوط همزمان اونس طلا، دلار و سکه
سقوط همزمان اونس طلا، دلار و سکه
سقوط همزمان اونس طلا، دلار و سکه
سقوط همزمان اونس طلا، دلار و سکه