ریزش قیمت دلار درست در آستانه ‌سال نو ادامه‌دار شده و نرخ اسکناس‌های سبز آمریکایی را در بازار آزاد به حدود ٣‌هزار و٣۵٠ تومان رسانده است.

در حالی که همه‌ساله ایام نزدیک به نوروز، قیمت دلار و ارز بالا می‌رفت، این روزها وقایع به گونه‌ای دیگر رقم خورده است. ریزش قیمت دلار درست در آستانه ‌سال نو ادامه‌دار شده و نرخ اسکناس‌های سبز آمریکایی را در بازار آزاد به حدود ٣‌هزار و٣۵٠ تومان رسانده است. براساس این گزارش، روز گذشته اوج این سقوط قیمت بود و دلار با سقوط ۴٠ تومانی در یک روز، نرخ متفاوتی را در افت یکباره به ثبت رساند. هرچند که برخی فعالان این سقوط را بین ٣٧ تا ۵٠ تومان سقوط ارزیابی می‌کنند اما برخی فعالان در تلاش هستند تا مانع این ریزش شوند. چرا که با قرار گیری نرخ دلار دولتی در مرز ٢٨٠٠ تومان، این امید به بازار داده شده که نرخ‌ها بیشتر پایین نرود. حالا علاوه بر دلار نرخ سایر ارزهای پرمتقاضی مانند یورو و پوند نیز در حال ریزش است و فاصله نرخ دلار و یورو به نزدیک ٢۵٠ تومان رسیده است. یورو دیروز با سقوطی نزدیک به ٩٠ تومان به قیمت ٣۶٠٠ تومان رسید تا فاصله این دو ارز هم به هم نزدیک‌تر از گذشته شود. رخدادهای این روزها در شرایطی است که مطابق با عرف هر ساله، دلار در روزهای پایانی ‌سال به دلیل افزایش تقاضای ارز مسافرتی گران‌تر می‌شد. حتی در این حوزه، طی ماه‌های اخیر گفته می‌شد که به دلیل کمبود ارز در کشور، بحران ارزی و گرانی خاص در ایام نوروز در پیش خواهد بود و بانک مرکزی و دولت در این بخش دچار مشکل خواهد شد اما نرخ دلار ٣۵٠٠ تومانی که در همین ماه‌های قبل هم تجربه شده بود با خبرهای خوش از مذاکرات هسته‌ای رکوردشکن شده و دیروز را با سقوط میانگین ۴٠ تومان به پایان رساند.

توافق هسته‌ای، مرزشکن شد
در این حوزه، عباس رضایی، فعال بازار ارز درباره علت این موضوع به شهروند می‌گوید: «انتظار ایجاد شده در بازار مبنی بر توافق هسته‌ای ایران و مطرح شدن موضوع ارز تک‌نرخی باعث ریزش قیمت ارز در بازار آزاد شده است. او ادامه می‌دهد: موضوع ارز تک‌نرخی در سال‌های گذشته نیز مطرح شده بود اما امید به توافق هسته‌ای باعث شده است که فعالان این بازار، پیش‌بینی کاهش قیمت دلار در ‌سال جدید را جدی‌تر تلقی کنند. اظهارات فعالان بازار ارز به اظهارات صریح ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی اشاره دارد. سیف، روز سه‌شنبه در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بانک پارسیان به خبرنگاران گفته بود، بانک مرکزی تک‌نرخی شدن ارز را جز اولویت‌های خود قرار داده است و یکی از پیش‌نیازهای مهم این موضوع بحث ارتباطات بین‌المللی نظام بانکی است که در صورت فراهم شدن این بستر، سیاست ارز تک‌نرخی اجرایی می‌شود.

سیاست‌گذاری دولت جدی گرفته شد؟
علاوه بر ولی‌الله سیف و پیش‌تر از او زمزمه‌هایی از دیگر مسئولان اقتصادی دولتی پیش‌تر از این درباره تک‌نرخی شدن ارز شنیده شده است. بر این اساس علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد اعلام کرده است دولت برای عملیاتی شدن ارز تک‌نرخی در‌ سال ٩۴ عزم جدی دارد و از آن سو محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی گفته است، ارز مبادله‌ای باعث می‌شود واردات ارزان‌تر از تولید شود و دلارهای نفتی صرف واردات کالا شود. این در حالی است که تولیدکنندگان برای تأمین مواد اولیه خود با ارز دولتی دچار چالش هستند. حالا علاوه بر دو وزیر اقتصادی دولت، هزینه کردن دلارهای نفتی به نفع تولیدکنندگان خارجی بر سر زبان خیلی‌ها افتاده است و این موضوع بیشتر از گذشته در نشست‌های اقتصادی مسئولان با خبرنگاران شنیده می‌شود. این موضوع باعث شده است که سیاست تک‌نرخی شدن ارز جدی‌تر تلقی شود. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که حالا قیمت نفت در کانال ۴٠ تا ۵٠ دلار همچنان ثابت مانده است و امید به افزایش قیمت نفت و در نتیجه افزایش درآمدهای ارزی در حال رنگ باختن است. علاوه بر این بنا به گفته کارشناسان، با ایجاد توافق هسته‌ای و وارد شدن ایران به بازار نفت و افزایش عرضه، احتمال کاهش دوباره قیمت نفت وجود دارد. این موضوع می‌تواند آینده قیمت دلار در بازار ایران را همچنان در‌ هاله ابهام نگه دارد.

منبع: شهروند


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=58509
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

ریزش قیمت دلار در آستانه ‌سال نو
ریزش قیمت دلار در آستانه ‌سال نو
ریزش قیمت دلار در آستانه ‌سال نو
ریزش قیمت دلار در آستانه ‌سال نو
ریزش قیمت دلار در آستانه ‌سال نو