تقاضای جهانی برای طلا با کاهش تقاضا برای خرید جواهرات، شمش و سکه بویژه از سوی چین، در سال ۲۰۱۴ کاهش یافت و به کمترین میزان در پنج سال گذشته رسید.

شورای جهانی طلا اعلام کرد تقاضای جهانی برای طلا با کاهش تقاضا برای خرید جواهرات، شمش و سکه بویژه از سوی چین، در سال ۲۰۱۴ کاهش یافت و به کمترین میزان در پنج سال گذشته رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول (poolpress.ir)به نقل از ایسنا، طبق گزارش شورای جهانی طلا که به طور مشترک با تحلیلگران GFMS در تامسون رویترز تهیه شده است، تقاضای جهانی برای طلا در سال گذشته چهار درصد کاهش یافت و به ۳۹۲۴ تن رسید که پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۰۹ بود.

با اینهمه روند نزولی تقاضا در سال ۲۰۱۴ با کند شدن خروج نقدینگی از صندوق‌های سرمایه گذاری طلا، افزایش تقاضای بانک‌های مرکزی و افزایش خرید جواهرات هند محدود شد.

مارکوس گراب، مدیرکل سرمایه‌گذاری شورای جهانی طلا پیش‌بینی کرد روند نزولی تقاضا برای طلا امسال معکوس می‌شود و به ۴۱۰۰ تا ۴۲۰۰ تن می‌رسد.

وی در ادامه افزود: انتظار می‌رود بانک‌های مرکزی امسال ۴۰۰ تن طلا در بازار را جذب کنند. تقاضای جواهرات هم عامل عمده ای در سال ۲۰۱۵ خواهد بود و اگر بازار طلای قوی‌تری را شاهد باشیم در این صورت تقاضای سرمایه گذاری هم بهبود خواهد یافت.

خرید جهانی جواهرات طلا در سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافت در حالیکه تقاضای جواهرات در چین ۳۳ درصد نزول کرد و به ۶۲۳.۵ تن رسید.

مجموع تقاضای سرمایه گذاری طلا دو درصد رشد کرد و به ۹۰۵ تن رسید که عمدتا به دلیل کاهش چشمگیر فروش از صندوق‌های سرمایه گذاری طلای قابل معامله در بورس بود.

تقاضای جهانی برای سکه طلا با ۴۰ درصد کاهش روبرو شد و میزان این کاهش در چین ۵۰ درصد، در خاورمیانه ۲۳ درصد، در ترکیه ۴۶ درصد و در آمریکا ۳۱ درصد بود.

تقاضای هند برای شمش و سکه طلا هم ۵۰ درصد کاهش یافت اما خرید جواهرات در این کشور هشت درصد رشد کرد و به رکورد ۶۶۲ تن رسید که به دلیل تقاضای قوی سه ماهه پایانی سال در زمان برگزاری جشن‌های عروسی و فستیوال‌های مذهبی بود.

هند سال گذشته عنوان بزرگترین خریدار طلای جهان را که در سال ۲۰۱۳ به چین واگذار کرده بود، مجددا تصاحب کرد. تقاضای کلی طلا در هند با ۱۴ درصد کاهش سالانه، به ۸۴۲.۷ تن در سال ۲۰۱۴ رسید در حالیکه تقاضا در چین ۳۸ درصد کاهش پیدا کرد و به ۸۱۳.۶ تن رسید.

افت تقاضا از سوی مصرف کنندگان با رشد ۱۶ درصدی خرید بانک‌های مرکزی جبران شد. بانک‌های مرکزی جهان سال گذشته برای پنجمین سال متوالی به ذخایر طلایشان افزودند و ۴۷۷.۲ تن طلا خریداری کردند که ۱۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۳ افزایش داشت و دومین میزان بالای خرید در ۵۰ سال گذشته بود.

در بخش عرضه، تولید معدنی شاهد افزایش دو درصدی بود و به بیش از ۳۱۱۴ تن رسید در حالیکه میزان بازیافت طلا ۱۱ درصد کاهش یافت و به ۱۱۲۱ تن رسید که پایین‌ترین سطح در هفت سال گذشته بود.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=56501
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

تقاضای جهانی برای طلا کم شد
تقاضای جهانی برای طلا کم شد
تقاضای جهانی برای طلا کم شد
تقاضای جهانی برای طلا کم شد
تقاضای جهانی برای طلا کم شد