رئیس سازمان بورس ضمن پاسخ به نگرانی سهامداران و ذکر این مطلب که به بازار سرمایه خوش‌بینم، اظهار داشت: شاخص‌های جدید به بازار سرمایه می‌آیند.

رئیس سازمان بورس ضمن پاسخ به نگرانی سهامداران و ذکر این مطلب که به بازار سرمایه خوش‌بینم، اظهار داشت: شاخص‌های جدید به بازار سرمایه می‌آیند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول (poolpress.ir)، محمد فطانت امروز در اولین نشست خبری خود در وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: در یکسال گذشته فضای روانی و نگرانی در بازار سرمایه به دلیل افت آن وجود داشت که با تشدید کاهش قیمت نفت، تغییرات نرخ سنگ آهن و نرخ بهره این وضعیت تشدید شد و در فضایی که بازار دچار چنین نگرانی هایی می شود اتفاقات عجیبی می افتد و همه به دنبال عرضه سریع سهام هستند، اما در فضای مثبت با وجود اینکه ممکن است سهمی ارزش نداشته باشد، همه به دنبال خرید هستند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در زمان غیبت نهادها، بازارسازها و ابزارهایی که بتواند در بازار تعادل ایجاد کند نقش گروه های مرجع با اهمیت استT این در حالی است که ما ابزارهای کنترلی بازار در شیب های نزولی و صعودی قوی و بازارمیکر نداریم. اگر بر این فضای یأس‌آلود فایق شویم، فضای بازار مناسب و مطلوب خواهد شد.

فطانت از تشکیل کمیته ثبات بازار سرمایه خبر داد و افزود: با توجه به اینکه وضعیت بازارمان متاثر از رفتار و رویکرد دستگاه ها و فرادستگاه ها در کمیته مذکور فعالینی که به بازار آرامش می دهند، عضو شده اند به طوری که ریاست این کمیته با معاون اول رئیس جمهور است و برخی وزرا در آن عضو می‌باشند. این کمیته به دنبال شناسایی موانع و مشکلات بازار است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به موضوع پالایشی ها گفت: این موضوع به وزیر نفت و وزیر اقتصاد ارجاع شده است و بخشی از فضای روانی و نگرانی های بازار از طریق رسیدگی‌های این کمیته برطرف خواهد شد. با توجه به وضعیت فعلی قیمت نفت و سنگ آهن که تا حدود زیادی به تعادل رسیده و بازار ریسک های سیستماتیک را تعدیل کرده، بازار متناسب با استراتژی افراد امکان اینکه پورتفوی برای این افراد تشکیل شود، وجود دارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از طراحی ابزارهای جدید برای تعادل بخشی به بازار سرمایه خبر داد و بیان کرد: ابزار فروش اختیاری در کمیته فقهی سازمان بورس طراحی و عرضه شده و این ابزار می‌تواند در رفع نوسانات بازار سرمایه به ما کمک کند. اوراق مشارکت و صکوک با نرخ شناور از دیگر ابزارها است، همچنین بحث هایی در مورد شاخص بورس که مورد مطالبه فعالان بازار است، مطرح شده، بر این اساس در تمام کشورها برای اینکه وضعیت یک بازاری را نشان دهند، از شاخص استفاده می کنند. یک خلاء در این زمینه در بازار وجود داشت. در حال حاضر شاخص کل (مجموع شاخص قیمت و بازده) در بازار داریم، اما شاخص های دیگری مثل شاخص هم‌وزن توسط فعالان بازار مطالبه می شود. بنابراین بر اساس یک برنامه میان‌مدت که نرم افزارهای آن در حال تهیه است، قرار است شاخص های جدید به بازار سرمایه اضافه شوند که این اقدام در اولین فرصت قبل از انتهای سال اجرایی خواهد شد و این شاخص ها در درگاه مربوطه به نمایش درخواهد آمد.

فطانت از آغاز معاملات آنلاین در بورس کالا در هفته جاری خبر داد و با بیان اینکه سیستم کدال با تغییرات انجام شده به صورت آنلاین زیر بار خواهد رفت، تصریح کرد: در بحث بین المللی شدن بورس چه در بورس اوراق بهادار و چه بورس کالا در حال زمینه سازی هستیم که معاملات کشورهای دیگر بر روی تابلوی ما و بالعکس انجام شود.

وی از فراهم شدن مقدمات عرضه نفت خام در رینگ بین‌المللی بورس انرژی خبر داد و اظهار امیدواری کرد با تغییرات برخی دستورالعمل ها این برنامه محقق شود که بر اساس آن حداقل نفت خام برای عرضه های بین المللی به عنوان یک محصول جدید و به قیمت ریالی در این بورس انجام شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش دیگری از صحبت های خود عرضه بورس و فرابورس را جمعا ۳۸۵ هزار میلیارد تومان، حجم معاملات از اول سال تاکنون را بیش از ۷۷ هزار میلیارد تومان و میزان معاملات بورس کالا در سکه آتی را ۱۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در بورس کالا ۳۴ هزار میلیارد تومان معامله انجام شده است. در بورس انرژی در محصولات فیزیکی ۱۲۰۰ میلیارد تومان و اوراق مشتقه ۲۵۰ میلیارد تومان معامله شده است.

فطانت در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه پیش بینی جنابعالی به عنوان رئیس سازمان بورس از وضعیت بازار سرمایه در سال ۹۴ چیست؟ گفت: ما یک خلاء در بازار سرمایه داریم و آن وجود شرکت‌های مشابه سرمایه گذاری است؛ بنابراین در نبود این شرکت‌ها و تحلیل گران بازار، همواره به دنبال این هستیم که کسانی را پیدا کنیم که بتوانند وضعیت بازار را پیش بینی و تحلیل کنند.

وی اضافه کرد: تلاش مان این است که در سال ۹۴ رونقی را در بخش مشاوران و تحلیلگران ایجاد کنیم تا بتوانند تحلیل های درست و کارشناسی که مبنای درستی برای تصمیم گیری فعالان بازار باشد را به ما بدهند، اما باید بگویم که من به عنوان مسئول سازمان بورس نمی توانم پیش بینی از وضعیت بازار سرمایه داشته باشم و این پیش بینی را از من نخواهید. باید از تحلیلگرانی بخواهید که به صورت حرفه‌ای این کار را انجام می دهند، اما توصیه می کنم به حرف های غیرکارشناسی که توسط افراد مختلف مطرح می شود و صلاحیت حرفه ای آنها توسط سازمان بورس تایید نشده است، توجه نکنند و از توجه به حرف های آنها اجتناب کنند تا بتوانیم یک فضای روانی مناسبی در بازار ایجاد کنیم، اما به عنوان یک فرد و نه یک مقام مسئول باید بگویم که آدم خوش‌بینی هستم.

این مقام مسئول در سازمان بورس اوراق بهادار در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر در مورد میزان کمک‌های صندوق توسعه بازار سرمایه به بورس کشورمان گفت: ۵۳۰ میلیارد تومان پول وارد این صندوق شده است که به انتها رسیده بود و زمانی که بنده وارد بازار سرمایه شدم پولی در این صندوق وجود نداشت و از آن روز تاکنون پولی که از محل صندوق به بازار وارد شده است، کمتر از ۱۵ میلیارد تومان بوده که عدد معناداری نیست. در ۱۱ روز گذشته هم که بازار مثبت بوده و به تعادل رسیده، مربوط به خود بازار بوده و نه کمک‌هایی که توسط این صندوق صورت گرفته، این در حالی است که دغدغه های فعالان بازار کمتر شده ولی قضاوتی در مورد آینده به همراه ندارد و بازار و بازیگران قیمت را تعیین خواهند کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد آزادسازی سهام عدالت در بورس گفت: آزادسازی سهام عدالت به نفع بازار نیست، همچنین در مورد بحث کیفی سازی پالایشگاه های بورسی باید بگویم که این موضوع به تعویق افتاده و قرار است که ظرف ۵ سال کیفی‌سازی انجام شود که نیاز به یک تا دو میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد که اگر انجام نشود، بحث کیفی‌سازی عملا منتفی است. کیفی سازی الزام مناسبی است اما شرکت‌ها باید سودآوری مطلوبی داشته باشند. ۶ پالایشگاه بورسی، پروژه های کیفی سازی را آغاز کردند و درصد پیشرفت‌های برخی از آنها جلو است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد سهم سیاستگذاری‌ها و ارتباط آن با کارت زردی که چند روز پیش مجلسیان به وزیر اقتصاد دادند، خاطر نشان کرد: مجلس به دنبال رونق بازار سرمایه است، آنها به دنبال این هستند که حساسیت را در سطح ملی بالا ببرند و می‌خواهند نشان دهند که مجلس به موضوع رونق بازار سرمایه اهمیت می دهد.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در خاتمه به سهامداران توصیه کرد که از حرکت‌های هیجانی به شدت پرهیز کنند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=56152
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

فطانت: بازار سرمایه آینده خوبی دارد
فطانت: بازار سرمایه آینده خوبی دارد
فطانت: بازار سرمایه آینده خوبی دارد
فطانت: بازار سرمایه آینده خوبی دارد
فطانت: بازار سرمایه آینده خوبی دارد