مصوبه جدید شورای پول و اعتبار مبنی بر تامین مالی از طریق انتشار اوراق صکوک با قابلیت تبدیل به سهام برای صنعت بانکداری فرصتی مغتنم محسوب می‌شود.

تصمیم دولت برای در نظر گرفتن مهلت ۵ساله کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها به‌طور اطمینان برای این صنعت خبر خوبی خواهد بود، زیرا پالایشگاه‌ها با در نظر گرفتن شرایط کیفی‌سازی، سود و زیان خود را منتشر کردند، اما هم‌اکنون با این اوصاف می‌توانیم امیدوار باشیم که به این صنعت فرصتی دوباره داده شده تا با شرایط تجهیزاتی جدید، خود را آماده کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول (poolpress.ir)، به نقل از سنا، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه درخصوص مصوبه‌های اخیر و تاثیر آنها بر بازار سرمایه و صنایع مربوطه اظهار کرد: مهلت ۵ساله کیفی‌سازی که به صنایع پالایشگاه‌ها داده شده است فرصتی خوب و قدم مثبتی برای این صنعت و بازار سرمایه محسوب می‌شود.

مهدی طحانی ادامه داد: وقتی پالایشگاه‌ها وارد بازار سرمایه شدند، بحث کیفی‌سازی مطرح نبود و سرمایه‌گذار با همین شرایط سهام این شرکت‌ها را خریداری کرده است اینکه یک‌باره شرایطی از سوی دولت یا وزارتخانه مربوطه یا مجلس معرفی شود که اوضاع این صنعت را تغییر دهد برای بازار سرمایه مضر است و باعث می‌شود اعتماد سرمایه‌گذاران به حضور بلندمدت مخدوش شود، لذا هم‌اکنون، این مساله رفع شده و اعتماد سهامداران به این صنعت جلب شده است و سرمایه‌گذاران با نگاه بلندمدت می‌توانند در این صنایع بازنگری کنند تا سود و زیان آنها تغییرات اساسی پیدا نکند.

وی درخصوص مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش سرمایه بانک‌ها از طریق انتشار اوراق صکوک بیان کرد: مصوبه جدید شورای پول و اعتبار مبنی بر تامین مالی از طریق انتشار اوراق صکوک با قابلیت تبدیل به سهام برای صنعت بانکداری فرصتی مغتنم محسوب می‌شود.

طحانی در این خصوص اضافه کرد: بانک‌ها باید در ابتدا افزایش سرمایه دهند و می‌توانند این افزایش سرمایه را از طریق صکوک ارایه کنند که قابلیت تبدیل به سهام را نیز داشته باشد یعنی ابتدا با نرخ خوب و تضمینی از سرمایه‌گذار به‌صورت وام گرفته می‌شود و پس از آن سرمایه‌گذار درصورت تمایل در افزایش سرمایه بانک‌ها شرکت کرده و اوراق صکوک خود را تحویل داده و سهام پس می‌گیرد.

وی درخصوص کاهش نرخ بهره مالکانه ابراز کرد: شاید کاهش نرخ از ۳۰درصد به ۲۵درصد، فارغ از آثار ریالی این مصوبه، تاثیر مثبتی بر بازار دارد زیرا به‌هر‌حال یک چانه‌زنی موفقیت‌آمیز بوده است و توانسته ۵درصد از این نرخ را کاهش دهد که از این جهت می‌توان امیدوار بود که این رقم در سال‌های آتی نیز کمتر شود.

طحانی درخصوص واگذاری نرخ‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها به دولت اشاره کرد: این مصوبه مجلس، بسیار مصوبه بجا و خوبی بود زیرا اصلا در شان و مقام مجلس نبود که در‌مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و در مورد کارهای اجرایی نظر دهد زیرا شان مجلس، نهاد قانون‌گذار است و تعیین قوانین در سطح کلی بر عهده این نهاد است.

وی افزود: نرخ‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها وظیفه قوه مجریه و وزارت نفت است که به‌صورت مشخص یک رویه اجرایی برای نرخ گاز تعیین کند و اگر این نرخ‌گذاری برعهده دولت باشد، می‌تواند باتوجه به شرایط جذب سرمایه‌گذار و کیفیت منطقه پروژه، نرخ گاز را تعیین کند.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه درخصوص مصوبه مجلس مبنی بر اجازه به شرکت‌ها برای خرید و نگهداری سهام خزانه هم گفت: این مصوبه نیز مصوبه خوبی برای بازار خواهد بود و از این پس به شرکت‌ها این اجازه را خواهد داد تا بدون درخواست از سهامدار عمده، به‌خودی‌خود وارد بازار شوند و سهام خود را کنترل کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: شرکت‌ها می‌توانند از منابع مالی خود استفاده کنند و زمانی‌که احساس می‌کنند بازار وارد فاز هیجانی شده است سهم را کنترل کنند به این ترتیب منتظر سهامدار عمده نخواهند بود و راسا اقدام می‌کنند که از این جهت نیز سهامداران می‌توانند در مجامع، از هیات‌مدیره شرکت‌ها پاسخگویی بخواهند.

طحانی با اشاره به روند بازار در روزهای اخیر بیان کرد: در بازارهای مالی مفهومی به‌نام «قطار» داریم که در این جا به بازار سرمایه شباهت دارد و وقتی بازار وارد شرایط هیجانی می‌شود ترمز قطار کشیده می‌شود بازار ما هم‌اکنون در خطر ترمز قرار دارد و با اخبار خوب و مثبتی که این روزها در جریان است و جا‌افتادن آنها در بازار و سپس تاثیر آن در سودوزیان شرکت‌ها، می‌توان امیدوار بود که بازار وارد روزهای پررونق خواهد شد.

وی متذکر شد: به تمام سهامداران و کسانی که می‌خواهند وارد بازار شوند توصیه می‌کنم که اکیدا با پول مازاد خود وارد بازار شوند و اگر دانش و تجربه و وقت کافی ندارند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها وارد بازار شوند زیرا اتفاقی که در یک ماه اخیر در بازار سرمایه روی داد این بود که خیلی از افراد ناآشنا با ضرر و زیان مواجه شدند، اما کسانی که آشنایی کافی از بازار دارند سهام خود را نگه داشتند زیرا هم بازار پتانسیل دارد و هم چشم‌انداز مذاکرات هسته‌یی مثبت است و تمام این عوامل با اصلاح قیمتی سهام می‌تواند بازار پویا و شادابی را ایجاد کند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=55741
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

گام‌های مثبت بورس برای بازگشت رونق
گام‌های مثبت بورس برای بازگشت رونق
گام‌های مثبت بورس برای بازگشت رونق
گام‌های مثبت بورس برای بازگشت رونق
گام‌های مثبت بورس برای بازگشت رونق